Past mijn zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ingrid_92

Past mijn zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 17:58

Ik heb al aardig wat topics voorbij zien komen van bokkers die de mening van anderen vragen over hun zadel. Het leek me daarom misschien handig om een centraal topic te openen waar iedereen deze vraag kan droppen. Natuurlijk is het vanaf een foto niet altijd te beoordelen wat betreft de druk van het zadel etc. Maar soms kan op foto's wel al dingen geconstateerd worden die niet kloppen.
Graag alleen reageren als je er verstand van hebt ;)

Als je ook een beoordeling wil of jouw zadel past, plaats dan een duidelijke foto, waarop de ligging van het zadel goed te zien is. Plaats er ook bij wat je wilt weten.

Ik heb vorige week een zadeltje gekocht voor een grote shetlander (er rijden kinderen op). Vandaag gepast, maar ik heb het idee dat het zadel aan de grote kant is voor de pony. Wat vinden jullie?

Afbeelding

Afbeelding

http://i42.tinypic.com/2j8ndj.jpg

http://tinypic.com/r/308v61v/5

Collie2008

Re: [Centraal] Past mijn zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:00

Te groot, ligt over de schouder en komt te ver over de rug (te lang dus ook)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:10

Je mag niet zomaar een centraal topic openen. Dit moet door de mods gedaan worden. Daarbij ga je niet als je ziek bent op bokt vragen wat je hebt. Daar zijn dokters voor, net zoals er zadelpassers zijn voor zadels te passen.

Als je echt een beoordeling wilt, te lang. Het zadel ligt nu op de schouder dus moet zo een 5cm naar achter. Dat zorgt ervoor dat het op de 18e rib aan de achterkant ligt. Wat het zwakste punt van de ruggengraat is. Daar mag geen druk op komen.
Laatst bijgewerkt door Leen op 08-05-13 18:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:12

Te groot schouders liggen ook niet vrij

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:13

Was even vergeten dat dit bokt was :')

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 18:15

Leen_ schreef:
Je mag niet zomaar een centraal topic openen. Dit moet door de mods gedaan worden. Daarbij ga je niet als je ziek bent op bokt vragen wat je hebt. Daar zijn dokters voor, net zoals er zadelpassers zijn voor zadels te passen.

Okee, dat eerste wist ik dus niet ;)
Wat betreft het tweede, dat is zeker waar. Ik had daarom ook in mijn openingspost al gezet:
Citaat:
Natuurlijk is het vanaf een foto niet altijd te beoordelen wat betreft de druk van het zadel etc. Maar soms kan op foto's wel al dingen geconstateerd worden die niet kloppen.

Kortom: natuurlijk is een zadelpasser ervoor om te beoordelen of een zadel past, maar sommige dingen kunnen op een foto ook al gezien worden, zoals bij dit zadel.

De rest: bedankt

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:18

Ik heb trouwens ge-edit, weet niet of je dat gezien had. Klopt helemaal dat het ook zonder zadelpasser te zien is. Je kan ook op internet zoeken naar symtomen van een ziekte, maar daarom is het niet dat wat je hebt.
Niet op jou, maar het lijkt me dat er door dit topic dan mensen gaan denken: "Oh daar zeiden ze wel dat het wel kan, dan zal ik er maar mee rijden." Sowieso moet er nog een zadelpasser aan te pas komen.
Je kan natuurlijk wel vragen of het niet te groot is, dan kan je de kosten van een zadelpasser al uitsparen als het te groot is.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:21

Er loopt ook een topic ben ik te groot/zwaar voor mijn pony. Vind het een beetje mierenneukerij

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:22

Colway schreef:
Er loopt ook een topic ben ik te groot/zwaar voor mijn pony. Vind het een beetje mierenneukerij

Dus jij vind het niet belangrijk dat je paard een passend zadel heeft en een passend gewicht qua ruiter? Of wat bedoel je daar precies mee?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:34

Nee, totaal onbelangrijk :+

Ik snap niet waarom je zo'n vraag niet op bokt kan stellen. Alsof dat zou betekenen dat zadelmakers dan niet meer geconsulteerd worden.

Je kan het ook omdraaien, juist door zo'n topic zullen mensen wellicht juist eerder horen van mede bokkers dat hij niet lekker ligt waardoor eerder een zadelmaker geconsulteerd wordt

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:37

Colway schreef:
Nee, totaal onbelangrijk :+

Ik snap niet waarom je zo'n vraag niet op bokt kan stellen. Alsof dat zou betekenen dat zadelmakers dan niet meer geconsulteerd worden.

Je kan het ook omdraaien, juist door zo'n topic zullen mensen wellicht juist eerder horen van mede bokkers dat hij niet lekker ligt waardoor eerder een zadelmaker geconsulteerd wordt

Daar geef ik je gelijk in. Maar men kan ook denken, op bokt zeggen ze dat het past dus dan past het.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:38

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:43

Zadels vd hafjes liggen in ieder geval te ver naar voren

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:19

Hier even een slotje voor overleg.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:50

Dit topic blijft defintief gesloten. Het is niet de bedoeling dat gebruikers zelf centrale topic aanmaken en bovendien zijn er niet zoveel topics over dit onderwerp dat een centraal topic nodig is.