hoe snel de breedte in?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jwl

hoe snel de breedte in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 20:56

Ik vroeg me af hoe de ervaringen van bokkers hier zijn met paardjes die de breedte in gaan ivm zadel mak maken en door trainen.
ik heb nu een prima zadeltje wat goed past en lekker ligt. Nu vroeg ik me af hoe snel jullie verschil merkte tijdens het beleren qua bespiering en of jullie paard snel al aan een ander zadel toe was.

tina12345

Re: hoe snel de breedte in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:15

Een jaar na het eerste zadel moest een kennis van mij alweer een andere, maar het eerste zadel lag na 8/9 maanden eigenlijk al niet zo lekker meer. Zij trainde wel erg intensief met het paardje voor die leeftijd. Iedere dag een half uur intensief trainen (rijden of longeren aan de passoa).
Maar je kan er zeker wel rekening mee houden dat het eerste zadel (en zelfs de tweede) niet jaren meegaat xD

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:16

Mijn 1e zadel ging 5 maanden mee.

J_Onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:20

Ik denk dat het per paard heel verschillend is.
Mijn huidige paard heb ik als 3 jarige gekocht, net zadelmak. Toen was het echt nog een schriel puppy paard. Beetje een laatbloeier. Smal, veel te lange benen voor haar lijf, en nog 0 bespiering.
Inmiddels is het paard 6 jaar, heel wat meer paard geworden, zit goed in de bespiering en is voor het oog veel breder. Ik rijdt echter nog met hetzelfde zadel, met dezelfde boommaat. Het enige wat er gedaan is aan het zadel is dat de kussens een keer nagekeken en aangepast zijn.
Ik rijd met een WOW zadel.

Dus ik denk dat je dat toch af moet wachten.. Op het moment dat je denkt dat het niet meer zo lekker ligt zou ik gewoon een goede zadelmaker laten komen en dan kun je nog altijd zien! :)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:07

Mijn eerste zadel ging ook maar een half jaar mee :) Nu is ze 5 en heb ik er 1 laten aanmeten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:08

Dat is inderdaad heel verschillend :j

Het ene paard wordt pas rustig recreatief ingereden als het al behoorlijk ontwikkeld is, dan hoeft er niet zo extreem veel meer te veranderen.

Maar je hebt natuurlijk ook paarden die zodra ze onder het zadel komen, enorm veranderen door afname van vetjes en toename van bespiering.

Het kan echt heel snel gaan, in een maand of 2-3 kun je al een hele andere boommaat nodig hebben.

Het jammere is dat paarden dan toch vaak beginnen met een iets te wijd zadel, dan ligt het even goed, vervolgens is het weer een poosje te krap...en dan krijgen ze pas weer wat nieuws. Er zijn maar weinig mensen die elke paar maanden de pasvorm (laten) controleren.