Welk zadel voor jong paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xClaudiaaL

Welk zadel voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 17:58

Hallo allemaal,

Ik ga over een maandje of 2 beginnen met mijn jonkie inrijden, nu heb ik dan nog geen zadel, en ik wil ook niet gelijk een duur zadel aanschaffen, aangzien ze dan nog gaat groeien in d'r bespiering. Nu had ik pas geleden bij Divoza gevraagd wat voor zadel ik het beste kan nemen en zij raadde mij een wintec zadeltje aan.
Nu denk ik zelf ook dat dit het beste is, omdat deze natuurlijk een verstelbare boom heeft. Ik heb namelijk geen idee wat de boommaat van mijn paard is, ik heb ook niet echt de mogelijkheid om te passen, want ze kent het zadel natuurlijk nog niet hahah.
Ik wil het liefst in het begin ook nog geen zadelpasser laten komen, omdat dat met 2e hands zadels duurder gaat uitvallen dan dat de zadels zelf zullen zijn.

Wat voor zadel qua merk raden jullie mij aan? Ik wil sowieso een springzadel :)

Groetjes

jwl

Re: Welk zadel voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:01

Ik heb er gewoon een van internet geplukt voor 40 euro. Ligt prima en hij kan slopen wat die wil. Zou alleen wel aanraden iemand er naar te laten kijken als je 2e hands aanschaft

Jannaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:48

Ik heb nu een zadel met een verwisselbare boom. Vind het zelf wel handig, want het zadel kan met het paard meegroeien :)

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 18:50

daar gaat mijn voorkeur ook naar uit, ook vooral omdat ik niet weet welke boommaat ze heeft

jwl, ik wil zeker wel iemand laten kijken of het zadel goed ligt, wil geen slechte start natuurlijk :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:53

Juist voor het inrijden zou ik niet ieder willekeurig zadel gebruiken, als het ergsn drukt, niet past, krijgt je paard de ervaring mee dat rijden pijnlijk is.
Begin eventueel met een goed boomloos zadel, trekker heeft erg goede zadel met een uitstekende drukverdeling en tweedehands ook zeer betaalbaar.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 20:41

Ik wil het liefst niet boomloos, omdat ik van plan bent om gewoon met boom te gaan rijden, ook in het vervolg :)

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:44

Je kan prima met boomloos inrijden en daarna overgaan op een boomzadel. Boomloze zadels zijn vaak iets lichter, kan niets aan breken en als het paard groeit in bespiering is dat geen punt. Zijn prima tweedehands boomloosjes te vinden voor niet teveel geld. En aangezien dit soort zadels aardig waardevast zijn (koop dan wel een merk als Barefoot) kan je het na het inrijden ook weer makkelijk zonder veel verlies verkopen en op zoek gaan naar een passend boomzadel :j
Ik rijd mijn pony in met een Barefoot Barrydale en dat bevalt me prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:47

Ik heb wintecs, zijn hele fijne en betaalbare zadels met verwisselbare boom.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 20:49

Maaike_Indy; aah okee, ik ga het meenemen in m'n overwegingen.

Ik heb nu een Tekna op het oog, ziet er super uit, met verwisselbare bomen en kan heel wat jaren mee

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:50

boomloos is idd een goed idee. Je kunt dat voor de eerst maanden gebruiken en daarna, wanneer je paard meer bespiering heeft ook dankzij longeren, zadelmaker laten komen. Dan kun je nog altijd voor een tweedehands kijken die je laat opvullen.
Een verstelbare boom kan ook, maar die daar moet je opletten met die boom, wat soms erg snel kan gaan verschillen met een jong paard.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:26

jwl schreef:
Ik heb er gewoon een van internet geplukt voor 40 euro. Ligt prima en hij kan slopen wat die wil. Zou alleen wel aanraden iemand er naar te laten kijken als je 2e hands aanschaft

Zo lang je daar niet op gaat zitten en het alleen gebruikt wordt om te wennen aan iets op z'n rug, is het prima. Wil je het goed doen dan is een passend zadel een absolute must.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:34

Ik gebruik voor het zadelmak maken ook wintec zadels... Zijn om te beginnen niet al te zwaar en gebeurt er eens een keer wat mee minder erg dan mn dure Hulsebos zadels...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:19

Wintecs zijn wel fijne zadeltjes inderdaad :j

Als het zadel maar goed past, en let op: een verwisselbare boom bestaat eigenlijk niet.

Wintec heeft verwisselbare kopijzers waarmee je dus de breedte van het zadel rond de schoft aan kunt passen, maar daarmee verander je niet de ronding van de gehele boom van voor naar achteren, onder de zitting zeg maar.

Als je daar op gaat zitten moet dat natuurlijk wel overal gelijkmatig aansluiten, dus altijd eerst goed passen!

Een soepel boomloosje buigt onder de zitting gewoon mee met de ronding van de rug, daarom hebben die een makkelijkere pasvorm en worden ze vaak aangeraden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:25

Is boomloos inrijden echt aan te raden bij een ruiter die nog nooit boomloos gereden heeft? Ik kan me voorstellen dat boomloos toch wel even aanpassen is voor de ruiter qua zit, balans en gevoel. Een groen paard lijkt mij dan niet het ideale oefenobject.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:29

Met het eerste zadel bepaal je de zadelligging op het paard. De rug gaat zich vormen onder de belasting van zadel en ruiter. Doe jezelf dus een lol en koop een zadel van een goed merk. Geen 'wintecje' of boomloos oid, maar bijvoorbeeld een Stubben. Kies een boommaat die bij het paard past (veelal is medium goed, bij WPN-ers). Immers, ook het eerste zadel moet redelijk goed passen.
Ik zou zelf wel eerst met een goedkopere tweedehands Stubben beginnen, omdat het paard er vrijwel zeker uit zal groeien in de breedte (van de boommaat)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:38

Ach, aan elk zadel moet je wennen, en je paard ook...dus wat dat betreft kan het best zijn dat je een zadel X gewend bent, maar een nieuw zadel Y eigenlijk veel steviger zit...alleen je moet er even aan wennen. Maar dat moet je toch al aan het paard ook, paard aan jou en het zadel... en als het goed is ga je niet meteen in volle galop hindernissen van een meter springen maar begin je rustig en bouw je het op :)

Het wennen zal voor iedereen sowieso een stuk makkelijker gaan als het paard het zadel niet als vervelend ziet, dus wat voor type dan ook: als het goed de rondingen van het paard volgt, goed ligt en het dier geen pijn doet en niet teveel in de bewegingen belemmert dan is dat toch wel het belangrijkste.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:42

Koop er 1 die past en waar jij niet bij de eerste bok vanaf ligt. Wat ie kost en hoe het eruit ziet is verder niet van belang. Wat ook handig kan werken is een balance zadel of in iedergeval het principe ervan (wijd zadel met correct aangepaste pads eronder).

Dees: medium is in de meeste gevallen te smal!!
De gemiddelde maat is medium/wijd, ook al doet de naam anders vermoeden.
Maar dat is ook weer sterk merk afhankelijk.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 09-05-13 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:44

mocht je een budgetproof nieuw aanpasbaar kunststof zadeltje zoeken pak dan een knightrider neptunus (tegenwoordig geloof ik rider pro neptunus?) hoorde daar altijd wel goede verhalen over!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 21:35

Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik heb nu een Tekna op het oog, met verwisselbare boom, zit nu een MW in. Iemand ervaring met Tekna's? :)
Ik ga liever niet boomloos rijden, liever gelijk een zadel met boom erin, zodat ik niet nog een keer de overstap hoef te maken naar een boomzadel als ze ingereden is

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:36

Ik volg dit topic even..
Binnenkort mag mijn jonkie ook een zadel op:)
Dekjes boeit hem allemaal niets, ook aan de longe loopt hij er zo mee weg.
Maar ik vroeg me af: als een paard nog geen zadel kent, hoe weet je dan wat de juiste maat is?
Je wil toch wel een zadel dat goed ligt hebben, zodat het geen nare ervaring wordt..
Iemand daar tips over?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:49

Ik zou ook niet zomaar er wat opgooien alspaard in de groei/ bouw is
ik gebruik nu nog steeds de verstelbare ainsley, ooit gekocht voor 300 en met een sleutel in 2 seconde wijder of smaller te stellen
kwalitatief goed zadel en super handig voor groeiende paarden
en zelf swinters als zomers kan een paard iets anders in bespiering/vet zitten

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:40

Ik heb vorig jaar mijn paard ingereden op een Barefoot Londen.
Ging als niets en kon na een jaar (en dus ook na een jaar trainen) een goed aangepast boomzadel kopen (rara een wintec, lol).

Het is niet omdat het boomloos is dat je zadel niet moet passen. Dat is met elk zadel zo.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:25

Keandra schreef:
Ik heb vorig jaar mijn paard ingereden op een Barefoot Londen.
Ging als niets en kon na een jaar (en dus ook na een jaar trainen) een goed aangepast boomzadel kopen (rara een wintec, lol).

Het is niet omdat het boomloos is dat je zadel niet moet passen. Dat is met elk zadel zo.

Reed jij zelf al boomloos?
Ik heb namelijk nog nooit boomloos gereden en hoorde dat dat toch wel een verschil is..

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:29

Ik heb eerst een boomzadel op mijn paard gelegd, om het gevoel etc te laten voelen. Daarna ben ik verder gegaan met boomloos voor het inrijden. Na 1 jaar echt rijden ben ik over gegaan op boomzadel, wintec in mijn geval.
Ik heb wel een paard dat sterk veranderd van bespiering/ronding, ook zomer-winter.

debbby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:56

Toevallig loop ik dit topic tegen het lijf, en maar goed ook!

Ik wil je idd waarschuwen, gooi er niet zomaar wat op en laat er wel goed naar kijken! neem iets met een verstelbare boom en een zadel dat nog eventueel aan te passen is zonder dat ie in 1 keer uit elkaar klettert :')
mijn lusitano was al helemaal ingereden voordat hij bij mij kwam, maar werd geleverd zonder zadel. Moest dus zelf tijdelijk iets voor hem zoeken om een start te kunnen maken. (portugeesen werken niet aan de achterhand, hij mistte heel veel bespiering)
Pech gehad want het liep de mist in omdat het zadel niet goed lag, nu ben ik 1.5 maand verder want zijn schouder blessure moest goed komen.. (ik heb in totaal misschien 2weken met dit zadel gereden)
LET DUS OP, een slecht zadel richt veel schade aan in korte tijd!!!!! En dat is het laatste wat je wilt natuurlijk, een zadel moet niet iets pijnlijks voor hem worden

Even off topic;

@Jenny_S die Ainsley met verwisselbare boom, is het toevallig een Vanguard met Wellep System? Zo ja, bevalt het goed? ('verschuifd' de boom niet uit zichzelf)
Ik heb er namelijk nu ook 1 op het oog! heel toevallig dus ik wou het even aan je vragen of je tevreden bent hierover .... Hoor af en toe berichten dat hij uit zichzelf versteld