Leder/zadel zeep, ledervet.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lelberse

Leder/zadel zeep, ledervet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 22:20

Hoi bokkers,
Er worden mij heel veel verschillende verhalen verteld over zadelzeep en zadelvet. De een zegt dat je niet te vaak mag invetten de ander zegt dat je alleen zeep moet gebruiken en soms vet. Maar ook iemand zei dat je absoluut geen lederzeep moet gebruiken omdat het het vet afstoot en het dus niet verzorgt. Dat het dus geen zin heeft als je het schoonmaakt met zeep en daarna invet omdat het dan niet/niet goed intrekt. In alle meningen zit wel een logica daarom weet ik het niet meer. Hier graag jullie mening over zeep en vet. :-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 22:24

Zadelzeep stoot geen vet af. Het onttrekt vet uit het leer, bij voorbeeld huidvet. Dat krijg je met alleen water niet goed van je hoofdstel en zadel af.

Dus eerst inzepen, laten drogen en daarna invetten.

En er zijn ook mensen die niet elke keer inzepen. Maar af en toe is wel slim om je spullen weer even goed schoon te maken. Waar ik ook aan dacht toen ik dit topic zag *pakt zuchtend het leervet en een hoofdstel :+ *

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:14

Zeep dient om het vuil eraf te halen, maar na het zepen moet er wel iets anders op. Bij voorkeur een lederdressing, -creme, of balsem. Olie en vet zijn meer voor oude spullen. Al is vet daar ook niet goed voor want dat sluit de porien af. Ik gebruik gewoon nooit vet. Bij oud leer gebruik ik olie, verder lederzeep en lederbalsem.

Je moet altijd eerst zepen, als je alleen maar bij smeert gaat je leer 'stikken'. Dit zorgt ervoor dat het stinkt, maar ook dat er geen lucht meer aan komt.
Je kan het ook met je eigen huid vergelijken. Want dat is leder ook, een huid. Stel je smeert elke dag wel dagcreme maar je wast je nooit. Je huid gaat vettig worden, je bent gewoon vies. Daarom was je je ook, en dat zou je ook met je zadel moeten doen. Ik doe mijn 1a2 keer per maand met zadelzeep en dressing en elke keer na het rijden veeg ik eventueel zweet af aan de onderkant.

jujujujulie

Re: Leder/zadel zeep, ledervet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 08:23

ik zeep ze elke week in en om de anderhalve maand ongv. haal ik ze volledig uit elkaar en zeep alles goed in, laat ze drogen en doe er dan wat ledervet over. bij mijn oud springzadel gaat er achteraf nog een zwart kleurmiddel overheen

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:23

Ik verzorg mijn tuig met ledervet en sla olie maar ledervet is heel slecht voor het tuig ik wil graag overgaan op zadelzeep.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:36

_Lobke_ schreef:
Ik verzorg mijn tuig met ledervet en sla olie maar ledervet is heel slecht voor het tuig ik wil graag overgaan op zadelzeep.

Ledervet en zadelzeep heeft niet dezelfde functie, zadelzeep is de standaard schoonmaak, dan doe je er een verzorgingsmiddel op.

Het zelfde als je eigen huid, je wast je eerst dan doe je een lotion, creme,... op. Je kan je niet wassen met alleen een lotion of creme. Het wassen is de zadelzeep, de lotion is een lederbalsem, ledercreme, lederdressing,... Als je je alleen wast wordt je huid op een bepaald moment droog, dus alleen zadelzeep is ook niet goed want dan wordt je zadel droog en kan het op lange termijn ook barstjes krijgen.

Dus eerst zadelzeep, dan een lederbalsem (of -creme, -dressing). Heb je oud leer gebruik dan na de zeep olie of vet.
Dit geldt voor hoofdstellen, laarzen, zadel,....

Edit: een potje zadelzeep kost 8 euro, daar kom je makkelijk 2 tot 3 jaar mee toe (bij maandelijks of 2-maandelijks schoonmaken). Een potje balsem is ook 8 euro en daar kom je een half jaar tot een jaar mee toe. Dus een grote aanschaf is het niet en je hebt zoveel meer plezier van je spullen!

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:53

Bedankt voor je tips ik ga morgen meteen even naar de winkel. :D

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:30

Oke heel erg bedankt voor al jullie reacties!! Momenteel deed ik alleen het invetten maar ik hoor hier dat dat niet echt goed is. Eens in de paardenwinkel speuren naar lederbalsum. En dan doe ik gewoon lederzeep en lederbalsum. Ohja nog een vraagje. Ik heb een kunstof wintec zadel en ik weet dat je daar speciaal schoonmaakspul voor hebt maar kan het evt ook met gewone zeep en water?

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:37

lelberse schreef:
Oke heel erg bedankt voor al jullie reacties!! Momenteel deed ik alleen het invetten maar ik hoor hier dat dat niet echt goed is. Eens in de paardenwinkel speuren naar lederbalsum. En dan doe ik gewoon lederzeep en lederbalsum. Ohja nog een vraagje. Ik heb een kunstof wintec zadel en ik weet dat je daar speciaal schoonmaakspul voor hebt maar kan het evt ook met gewone zeep en water?

Hoi, voor wintec zadels bestaan idd speciale reinigingssprays van Wintec zelf, maar mss bestaan ze ook wel van andere merken. Ik neem aan dat een vochtige doek ook voldoende moet zijn voor kunststof, maar uiteraard niet als dit stof is.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:06

lelberse schreef:

Mijn wintec waste ik gewoon af met water en soms gewone afwaszeep. Zag er altijd zeer mooi uit. Als je er een soort suede op hebt, dat kan je best gewoon afborstelen met een harde borstel en eventueel met een vochtige spons schoonmaken. Maar doe daar geen zeep op, dat blijft er insteken en dan krijg je lelijke plekken.