Met een Thiedemann teugel gaan rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kriistellx

Met een Thiedemann teugel gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 20:37

Hoi bokkers :) ,

Ik ben nu bezig om wat vaker buiten te rijden met mijn paardje, maar ze gooit heel vaak haar hoofd omhoog en wilt er soms nog wel is vandoor gaan. Is het handig om met een Thiedemann teugel te gaan rijden?

nancxxxx

Re: Met een Thiedemann teugel gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:46

Ik denk niet dat je het oplost door met thiedeman te gaan rijden.
Je schrijft dat je bezig bent om wat vaker buiten te rijden? Misschien moet je paardje gewoon een beetje wennen.
Misschien kun je eens een martingaal proberen? Dat is wat vriendelijker als een thiedeman.
Als dat niet lukt kun je uiteindelijk altijd nog een thiedeman proberen.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:48

nu ga ik dom doen hoor ( ik rij zelf met max een elastiek) maar wat is het verschil??

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:49

Ik heb hem gebruikt omdat de mijne hem juist omlaag naar voren gooide en ik had er meer houvast aan.
Door de martingaal trok ze heen.
Thiedeman was een goede oplossing, de mijne stond niet strak afgesteld en op goede momenten lagen de teugels lekker los.
Na een tijdje had ik hem niet meer nodig :)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:51

jumerenik schreef:
nu ga ik dom doen hoor ( ik rij zelf met max een elastiek) maar wat is het verschil??

Een elastiek rekt iets mee op het moment dat een pony het hoofd omhoog gooit, een thiedeman zit vast. Dus wanneer de pony daar van schrikt heb je alleen maar meer problemen. Níét zomaar zonder ervaring/begeleiding doen dus.

Je pony laten wennen is zeker geen verkeerd begin. Rij je alleen of gaat er iemand mee? Als er iemand meefietst zou die de pony aan een halstertouw vast kunnen houden. Zo hoef jij je niet heel druk te maken over je pony bij je houden, kunnen jullie rustig wennen aan het buiten rijden en dan zal je pony misschien wel een stuk rustiger worden.

Mijn pony heeft overigens ook erg last van de vliegjes in de zomer. Sinds vandaag schud ze ook weer erg met haar hoofd en kan ik er weinig mee. Knikt je pony een soort van ja? Met zijn kin naar de borst? Je zou misschien een netje voor zijn neus kunnen gebruiken als dit zo is, het zou maar zo kunnen dat hij de vliegjes erg vervelend vind tegen de neus :)

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 20:53

Rubber_Duck schreef:
jumerenik schreef:

Een elastiek rekt iets mee op het moment dat een pony het hoofd omhoog gooit, een thiedeman zit vast. Dus wanneer de pony daar van schrikt heb je alleen maar meer problemen. Níét zomaar zonder ervaring/begeleiding doen dus.

Je pony laten wennen is zeker geen verkeerd begin. Rij je alleen of gaat er iemand mee? Als er iemand meefietst zou die de pony aan een halstertouw vast kunnen houden. Zo hoef jij je niet heel druk te maken over je pony bij je houden, kunnen jullie rustig wennen aan het buiten rijden en dan zal je pony misschien wel een stuk rustiger worden.

Mijn pony heeft overigens ook erg last van de vliegjes in de zomer. Sinds vandaag schud ze ook weer erg met haar hoofd en kan ik er weinig mee. Knikt je pony een soort van ja? Met zijn kin naar de borst? Je zou misschien een netje voor zijn neus kunnen gebruiken als dit zo is, het zou maar zo kunnen dat hij de vliegjes erg vervelend vind tegen de neus :)

Er gaat iemand anders mee met een ander paard die veel rustiger is. Ze gooit haar hoofd echt omhoog, ook in de bak en dan vooral in galop.

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 20:57

En nu je het zegt Rubber_Duck, ik denk dat ze inderdaad schrikt dat het vast zit, en ze niet verder omhoog kan met haar hoofd, en dat ze er dan helemaal vandoor gaat. Dan blijf ik maar oefenen met buiten rijden zodat ze er aan wend :)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 21:00

kriistellx schreef:
En nu je het zegt Rubber_Duck, ik denk dat ze inderdaad schrikt dat het vast zit, en ze niet verder omhoog kan met haar hoofd, en dat ze er dan helemaal vandoor gaat. Dan blijf ik maar oefenen met buiten rijden zodat ze er aan wend :)

Heel goed :)
Misschien zou je iemand kunnen vragen een filmpje te maken?

Je probleem komt me heel bekend voor, die van mij deed dat een tijd geleden ook heel erg. Heb je les van iemand? Mij heeft het heel erg geholpen om echt van achter naar voren te rijden. De mond lekker met rust laten, activeren van achteren en dan langzaam weer oppakken. En zelf natuurlijk rustig blijven en doen alsof er niets gebeurt :) Wat ze onder je doet maakt jou niet uit, jij gaat door waar je mee bezig bent en je pony moet zich daar maar aan aanpassen.

Is je zadel goed passend? Heeft het paard geen pijn in zijn mond? Gewoon een paar vraagjes waar je misschien een oorzaak zou kunnen vinden :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 21:04

Rubber_Duck schreef:
jumerenik schreef:

Een elastiek is veel slechter dan een thiedemann. Een thiedemann werkt alleen als het paard zijn/haar hoofd te hoog doet. Een elastiek werkt constant en daar zet je hem als het ware mee vast.

Dus TS zou gewoon een thiedemann hiervoor gaan gebruiken. Heb ik ook gedaan met mijn jonge paard op buitenritten.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 21:06

FriesWytske schreef:
Een elastiek is veel slechter dan een thiedemann. Een thiedemann werkt alleen als het paard zijn/haar hoofd te hoog doet. Een elastiek werkt constant en daar zet je hem als het ware mee vast.

Dus TS zou gewoon een thiedemann hiervoor gaan gebruiken. Heb ik ook gedaan met mijn jonge paard op buitenritten.

Maar dit heeft ook te maken met de afstelling. Ik heb namelijk héél af en toe een elastiek bij mijn pony omhangen, en die hangt werkelijk altijd los, behalve als ze een rare sprong omhoog maakt en dat is precies waar ik hem voor gebruik.

Als TS geen ervaring heeft met elastiek en thiedemann zou ik ze beide niet aanraden, het kan met beide flink mis gaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 21:10

Ik gebruik met buitenrijden ook met een Thiedemanteugel. Je moet hem zo afstellen dat als het paard het hoofd in een normale houding(dus met het neusje net voor de loodlijn) niet inwerkt maar als het het hoofd omhoog gooit inwerkt.
Echt vast zit ie niet want als je je hand naar voren doet is de thiedeman ook menteen los.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 21:14

Om eerlijk te zijn ben ik van dit soort teugels sowieso geen fan. Het is allemaal meer symptoombestrijding dan dat het echt iets oplost. Dus misschien zoals Rubber_Duck ook al zegt, eerst eens proberen uit te zoeken waardoor het komt. En dan van daaruit een oplossing zoeken. Als je niet weet waar je mee bezig bent kan het inderdaad knap mis gaan.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 21:31

Omdat er al heel veel topic over dit onderwerp zijn waaronder deze: [RT-P] Thiedeman?? hier een slotje.