,Ik ben nu bezig om wat vaker buiten te rijden met mijn paardje, maar ze gooit heel vaak haar hoofd omhoog en wilt er soms nog wel is vandoor gaan. Is het handig om met een Thiedemann teugel te gaan rijden?
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
,jumerenik schreef:nu ga ik dom doen hoor ( ik rij zelf met max een elastiek) maar wat is het verschil??
Rubber_Duck schreef:jumerenik schreef:nu ga ik dom doen hoor ( ik rij zelf met max een elastiek) maar wat is het verschil??
Een elastiek rekt iets mee op het moment dat een pony het hoofd omhoog gooit, een thiedeman zit vast. Dus wanneer de pony daar van schrikt heb je alleen maar meer problemen. Níét zomaar zonder ervaring/begeleiding doen dus.
Je pony laten wennen is zeker geen verkeerd begin. Rij je alleen of gaat er iemand mee? Als er iemand meefietst zou die de pony aan een halstertouw vast kunnen houden. Zo hoef jij je niet heel druk te maken over je pony bij je houden, kunnen jullie rustig wennen aan het buiten rijden en dan zal je pony misschien wel een stuk rustiger worden.
Mijn pony heeft overigens ook erg last van de vliegjes in de zomer. Sinds vandaag schud ze ook weer erg met haar hoofd en kan ik er weinig mee. Knikt je pony een soort van ja? Met zijn kin naar de borst? Je zou misschien een netje voor zijn neus kunnen gebruiken als dit zo is, het zou maar zo kunnen dat hij de vliegjes erg vervelend vind tegen de neus
kriistellx schreef:En nu je het zegt Rubber_Duck, ik denk dat ze inderdaad schrikt dat het vast zit, en ze niet verder omhoog kan met haar hoofd, en dat ze er dan helemaal vandoor gaat. Dan blijf ik maar oefenen met buiten rijden zodat ze er aan wend

Wat ze onder je doet maakt jou niet uit, jij gaat door waar je mee bezig bent en je pony moet zich daar maar aan aanpassen.
Rubber_Duck schreef:jumerenik schreef:nu ga ik dom doen hoor ( ik rij zelf met max een elastiek) maar wat is het verschil??
Een elastiek rekt iets mee op het moment dat een pony het hoofd omhoog gooit, een thiedeman zit vast. Dus wanneer de pony daar van schrikt heb je alleen maar meer problemen. Níét zomaar zonder ervaring/begeleiding doen dus.
Je pony laten wennen is zeker geen verkeerd begin. Rij je alleen of gaat er iemand mee? Als er iemand meefietst zou die de pony aan een halstertouw vast kunnen houden. Zo hoef jij je niet heel druk te maken over je pony bij je houden, kunnen jullie rustig wennen aan het buiten rijden en dan zal je pony misschien wel een stuk rustiger worden.
Mijn pony heeft overigens ook erg last van de vliegjes in de zomer. Sinds vandaag schud ze ook weer erg met haar hoofd en kan ik er weinig mee. Knikt je pony een soort van ja? Met zijn kin naar de borst? Je zou misschien een netje voor zijn neus kunnen gebruiken als dit zo is, het zou maar zo kunnen dat hij de vliegjes erg vervelend vind tegen de neus
FriesWytske schreef:Een elastiek is veel slechter dan een thiedemann. Een thiedemann werkt alleen als het paard zijn/haar hoofd te hoog doet. Een elastiek werkt constant en daar zet je hem als het ware mee vast.
Dus TS zou gewoon een thiedemann hiervoor gaan gebruiken. Heb ik ook gedaan met mijn jonge paard op buitenritten.