Rolletjesbit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rider1

Rolletjesbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 19:18

Hey bokkers!

Heeft iemand ervaringen met het rolletjesbit? (d-trens met koperen rollen )

Rollen ze écht, blijven ze rollen.

Helpt het echt? ( met het bit niet meer vastnemen)
of heeft het een totaal andere werking?

Goede/slechte ervaringen?
Laat maar weten! Ik wil het misschien zelf ook aanschaffen :)

unihorses

Re: Rolletjesbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:19

volgens mij, wat ik ervan het gehoord moet je die niet in 2 soorten metaal, dan kan het een shok geven.

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 19:20

een shock? Zoals stroomdraad?

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 19:21

Als het werkelijk een shock zou geven, zouden ze het toch laten merken? Schudden met het hoofd, wegrennen, bokken/steigeren,...?

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:22

Mijn zus rijdt hiermee, ze rijdt er een stuk fijner mee dan een normaal bit en volgens mij heeft zij gewoon twee soorten metaal ;)

bootjee99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:22

ik rij met dat bit zodat ze het niet kan vasthouden, super! Ik kan weer normaal in het bos rijden zonder er vandoor te gaan!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:24

Rider1 schreef:
een shock? Zoals stroomdraad?

haha, een elektrische lading, wat paarden zouden kunnen waarnemen :)

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 19:25

Hiervoor wil ik het ook halen :)
Mijn paardje neemt nogal snel zijn bit vast in de galop, en dan gaat 'ie bokken :)
en ik ga binnenkort ook springen, dus daarvoor is het ook wel handig!

Maar blijven de rolletjes dan ook echt rollen? Komt er geen zand ofzo tussen?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:25

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:27

De merrie die ik destijds reed, liep er super op! Door de koperen ringetjes schuimde ze extra (geeft wat meer smaak). Vastpakken deed ze toch al niet, dus die ervaring heb ik niet.
De hengst die ik nu rijd, wil er echter niets van weten!
Ik zou je daarom adviseren om er eentje te lenen óf goedkoop (bijv. via MP) aan te schaffen, zodat je niet teveel geld kwijt bent als het niet het gewenste effect heeft.
Succes!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:28

als je gewoon een van 1 en dezelfde soort metaal doet, komt het goed

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 19:33

Ik heb het bit hier bij me ( van een vriendin geleend ) ,
ik heb net met de rolletjes gerold, en het geeft geen shockjes hoor...
Ik denk ook dat ALS het zo zou zijn, ze het helemaal niet gaan verkomen en er zeker protest tegenkomt, en verboden zal worden omdat het mishandeling is dan.( je paard opzettelijk pijn doen)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:44

Rider1 schreef:
Ik denk ook dat ALS het zo zou zijn, ze het helemaal niet gaan verkomen en er zeker protest tegenkomt, en verboden zal worden omdat het mishandeling is dan.( je paard opzettelijk pijn doen)

volgens mij zijn 2 verschillende metalen of al niet meer toegestaan of sterk afgeraden

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:46

Ik heb begrepen dat er wat meer smaak wordt afgegeven door het bit, juist door die 2 verschillende soorten metalen. Maar een schok effect lijkt me niet.

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 19:48

Maar ze verkopen het echt overal op internet, in winkels (de Clerck, decathlon, horta, avs, ...)

ik ga google erbij halen :D

Apochewinta schreef:
Ik heb begrepen dat er wat meer smaak wordt afgegeven door het bit, juist door die 2 verschillende soorten metalen. Maar een schok effect lijkt me niet.

smaak klopt, koper heeft een aparte smaak :)
net getest :D

edit: dit stond op internet: Koperkleurig, mondstuk 19 mm dikte. Samenstelling van 86%-90% koper, 8%-12% aluminium en 3% ijzer. Door deze samenstelling worden de bitten goed door het paard aangenomen en wordt het kauwen bevorderd. Voor een nog betere communicatie tussen ruiter en paard.

:)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:05

Ik zou het zelf toch niet doen. Er is meestal een goede reden dat paarden het bit tussen de tanden nemen (last van het bit/pijn) en is dát eigenlijk het protest waar je het eerder over had. Paarden doen dat wat subtieler dan mensen. Paarden zijn natuurlijk vlucht/prooidieren en als ze pijn hebben geven ze erg kleine signalen en gaan ze meestal niet vol protesteren. Dan lijken ze zwakker ;)

Ik ben zelf een vol bitloze ruiter, maar accepteer het natuurlijk als je 'gewoon' met bit rijdt. Is toch je eigen keuze :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:07

Een rolletjesbit kan inderdaad schokje geven door 2 metalen.
Je weet dat dit bit (op dressuur) wedstrijden niet mag...

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:47

Rider1 schreef:

Het geeft heus geen schokjes hoor. Was het maar eens en steek het maar zelf eens in je mond. Het geeft een soort tinteling, dit door de 2 metalen. Door die tinteling gaan paarden eerder schuimen, kauwen en dus ook ontspannen.

Je moet ze wel goed schoonmaken, ik deed dat door het na het rijden in een bakje te leggen en dan met de rolletjes te rollen. Dan kwam zand ertussen uit. Maar zag onlangs iemand die er ook een had, al enkele jaren zei ze. Van haar weet ik dat ze het gewoon niet schoonmaakt en daar rolde het toch ook nog.
Of het tegen het vastnemen van het bit is weet ik niet, maar daarvoor zou ik eerder eens naar de tanden laten kijken als dat nog niet gebeurd is.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 00:01

Als dit bit electrische schokken zou geven, zou het energie-probleem opgelost zijn!
De wereld zou kunnen draaien op oneindige duurzame energie van koperen rollen-bitten! *\o/*

Dat dit bit schokken veroorzaakt is klinkklare onzin, ook al zijn er nog zoveel mensen die beweren dat t wél zo is.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 00:11

Hier op stal hangt er eentje aan de muur, reusachtige maat, denk dat ie in een belg heeft gehangen oid.. ik moet zeggen dat ik het er echt uit vind zien als een soort martelwerktuig. kunnen er niet per ongeluk velletjes tussen die ringetjes gaan zitten? Ik vind ook de redenatie 'schuimen dankzij het bit --> boem pats ontspanning' een beetje vreemd maar dat ligt aan mij misschien?

ik zeg overigens niet dat het slecht is, heb verder geen verstand van dit bit maar vraag me wel af hoe het precies zit..?

love_urla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 00:26

ik heb er ook één en ik moet zeggen mijn paard loopt er een stuk fijner mee! hij is nu wat meer bezig met het bit, waardoor hij dus inderdaad meer loslaat en schuimt. Paardjelief heeft nergens last van is en dat het schokken geeft is volgens mij echt onzin, dan was hij allang in staking gegaan.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 06:18

Ik heb er ook een :j mijn paard loopt er super fijn op thuis.. het mag alleen niet op wedstrijd :(
Rolletjes blijven goed rollen als je het bit schoonhoud (dus afspoelt na het rijden)

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 06:57

Rolletjes
Het ontmoedigt het paard om met het bit te spelen, zodat hij zijn mond ontspant. De rolletjes kunnen uit 1 metaalsoort zijn maar kan ook een combinatie van metalen zijn. Bij het gebruik van verschillende metalen kan een chemische reactie optreden die een electrische spanning veroorzaakt, wat het paard mogelijk kan voelen. Het gebruik van een rolletjesbit met verschillende metalen is daarom omstreden.

Dit komt van de site http://www.paarden-blaadjes.nl/harnachement/bit.html

Een hele handige site met veel uitleg.

Ik heb er persoonlijk nooit mee gereden. Ik ben verknocht aan mijn K&K bitten.

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 11:54

Marietjeeh schreef:
Ik zou het zelf toch niet doen. Er is meestal een goede reden dat paarden het bit tussen de tanden nemen (last van het bit/pijn) en is dát eigenlijk het protest waar je het eerder over had. Paarden doen dat wat subtieler dan mensen. Paarden zijn natuurlijk vlucht/prooidieren en als ze pijn hebben geven ze erg kleine signalen en gaan ze meestal niet vol protesteren. Dan lijken ze zwakker ;)

Ik ben zelf een vol bitloze ruiter, maar accepteer het natuurlijk als je 'gewoon' met bit rijdt. Is toch je eigen keuze :)

Mijn pinto, van 14, heeft écht geen pijn, geloof me. Tanden zijn gecheckt, rug en al die andere dingen ook :)
Normaal gezien wissel ik af van bitten, dubbelgrebroken watertrensje, dubbelgebroken bustrens, kneveltrens met rubber.
Hij neemt zijn bit vast van zodra ik even niet oplet, of hem niet in werking hou, het ligt wel degelijk aan mij, maar het is echt een eigenwijze pony, die het nogal snel vastneemt, in stap/draf doet hij het zga niet, en als hij het dan toch doet, heeft hij zijn bit vast en laat het binnen de minuut terug los, verder geen problemen. In de galop daarintegen is het een ander verhaal :)
Als hij daarin zijn bit te pakken krijgt, is hij de baas, draait hij zich 180° in 'no-time' en terwijl hij draait, geeft hij een -serieuze- bok.
Het is echt al veel veranderd, maar dan nog :) )
van die 'shockjes' geloof ik nogsteeds niets. Ik heb het zelf ik mijn mond gehad, en het koper heeft gewoon een aparte smaak :)
daarom dacht ik om dit bit aan te schaffen, ik hoor ook veel goede commentaar dus denk ik wel dat ik het ga nemen :)

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 11:56

egnie schreef:
Rolletjes
Het ontmoedigt het paard om met het bit te spelen, zodat hij zijn mond ontspant. De rolletjes kunnen uit 1 metaalsoort zijn maar kan ook een combinatie van metalen zijn. Bij het gebruik van verschillende metalen kan een chemische reactie optreden die een electrische spanning veroorzaakt, wat het paard mogelijk kan voelen. Het gebruik van een rolletjesbit met verschillende metalen is daarom omstreden.

Dit komt van de site http://www.paarden-blaadjes.nl/harnachement/bit.html

Een hele handige site met veel uitleg.

Ik heb er persoonlijk nooit mee gereden. Ik ben verknocht aan mijn K&K bitten.

love_urla schreef:
ik heb er ook één en ik moet zeggen mijn paard loopt er een stuk fijner mee! hij is nu wat meer bezig met het bit, waardoor hij dus inderdaad meer loslaat en schuimt. Paardjelief heeft nergens last van is en dat het schokken geeft is volgens mij echt onzin, dan was hij allang in staking gegaan.

Hier denk ik hetzelfde over ;)

just_kiki schreef:
Ik heb er ook een :j mijn paard loopt er super fijn op thuis.. het mag alleen niet op wedstrijd :(
Rolletjes blijven goed rollen als je het bit schoonhoud (dus afspoelt na het rijden)

Op springwedstrijd wel! :)