Ik heb een lange dressuurzweep nodig omdat ik niet makkelijk een tikje kan geven, de zweep is nu te kort. Alleen nu weet ik niet wat een normale lengte is van een zweepje. Ik wil graag een lange bestellen maar daarvoor heb ik natuurlijk wel een lengte nodig. Dus wie weet hoelang een normale zweep is of wat een handige maat is voor een langere zweep ivm gemakkelijk aantikken?
Rij je met een pony of paard? Bij paarden rij ik vaak met een zweep van 1.20 meter. Maar volgens mij mag je maximaal 1.10 meter hebben op wedstrijd. En bij pony's is dat volgens mij 1 meter. Maar pin me er niet op vast.
Een langere zweep dan op wedstrijden is soms wel even goed, maar hou er rekening mee dat je op wedstrijden dat stukje extra dan mist.
Sjolvir
Geplaatst: 06-05-13 18:16
Er is geen "normale" lengte, je moet er gewoon 1 kopen die jij fijn vind. Ik ben gek op lichtgewicht zwepen (zijn iets duurder, maar dan heb je ook geen kramp in je hand) en voor mijn fjord rij ik het liefst met een 1.30 terwijl ik met mijn groter paard juist een iets kortere had. (lees had, want die is tussen de auto deur gekomen dus ik rij hem nu ook met een 1.30)
Let er wel op dat als je officieel gaat starten je zweep aan voorwaarden qua lengte moet voldoen (1.20 meen ik? Ik heb voor wedstrijden een 1.10 in de auto liggen, paar jaar terug was max. namelijk 1.10, maar weet lengte van nu niet zeker.)
Kan je niet een keer zweep lenen van iemand, kijken wat je fijn vind?
De maximale lengte bij paarden is inderdaad 1,20 meter en bij pony's 1 meter. De fijnste lengte is afhankelijk van je paard. Zelf rij ik het liefste met een 1,20 lichtgewicht zweep, daarbij kan ik mijn hand op de plek houden, en toch een zweephulp geven. Bij iets kleinere paarden 1,10. En er zijn altijd paarden waarbij ik liever een kortere zweep gebruik (90 cm). Daarmee kan ik bij de achterhand als het echt moet (moet je wel je hand verplaatsen) en op de schouder voor andere hulpen.