Vliegendeken merrie met veulen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Vliegendeken merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 17:57

Ik vroeg me af of het mogelijk is om een vliegendeken op te leggen bij een merrie waar een veulen bij staat. Veulen is nu een week oud.
De merrie heeft erg last van zomerexceem, ze kreeg normaal een vliegendeken op en goed spul voor op haar te smeren. Helaas zit daar cortisone in dus mag dat niet gesmeerd worden zolang ze melk geeft. Nu krijgt ze een minder sterk product, dus zonder cortisone. Maar op haar staart is al een stuk van 10 op 4cm kaal. Ze schuurt voorlopig ook alleen aan haar staart.
Exceemdeken gingen te snel kapot en werkten dan ook niet meer, vandaar dat we een vliegendeken gebruiken. Dit werkte de afgelopen jaren heel goed.

Nu kan er dus een vliegendeken opgelegd worden? Of is dit te gevaarlijk met het veulen?
We hebben 1 deken met kruissingels, bilriemen en een staartflap en 1 deken met een buikflap, bilriemen en staartflap. De laatste wordt het meeste opgelegd, de andere ligt erop als die met buikflap in de was is.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:01

als het veulen steigert of op zijn moeder gaat staan als ze ligt kan ie vast komen te zitten in de gaten van de vliegendeken.

Leen

Re: Vliegendeken merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 18:04

Ja daar vreesde ik al voor... Maar nu duwt de merrie het veulen ook gewoon omver als ze ergens wil schuren waar per ongeluk het veulen staat. Zo trapte ze er daarstraks nog op omdat het veulen achter haar lag te slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:09

Zo groot zijn de gaatjes toch niet dat het veulen kan blijven hangen? Bilriemen zou ik een enger idee vinden. Is het mogelijk om deze eraf te halen? Zo ja, dan zou ik het gedaan hebben :j Lijkt me wel zo fijn voor de merrie, en dus ook veiliger voor het veulen aangezien je zelf al aangaf dat ze op het veulen stond omdat hij in de weg lag.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:11

hoi :) onze fokmerrie had gewoon een deken om met haar veulen er bij.ook een vliegendeken,een amigo bug rug en dat ging prima :D groetjes deess

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 18:12

Ja ik vrees dat haar staart nu wel zal blijven jeuken. Eens ze begonnen is is het zogoed als verloren zaak tenzij we het product met cortisone konden gebruiken. Maargoed dat kan nu niet.
Ik vind het ook wel een beetje een eng idee, haar op de wei te zetten met dat deken zonder dat we het 24/7 in het oog kunnen houden. Maar als het veulen er in zou hangen zou het toch moeten scheuren?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:17

Vliegendeken kan maar zou er een zonder bilkoorden nemen dat kan wel gevaarlijk zijn.
(Horseware dekens hebben geen bilkoorden en blijven top liggen).

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:20

ik zou ook een deken opleggen... dit is voor de merrie ook niet pretti. zoveel mogelijk losse onderdelen strak zetten of er af halen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:24

Misschien kan je naast zo'n deken ook een product van Derfen gebruiken tegen de kriebel? Volgens mij zitten daar geen schadelijke stoffen voor de moedermelk in :) (ben je trouwens niet bang dat het veulen de zomerexceem erft?)

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:47

Al onze paarden met veulens krijgen een vliegendeken op, mijn paard heeft een zonnen allergie dus die heeft altijd al heel vroeg een deken op en daar zit ze ook behoorlijk goed mee ingepakt.
Maar zodra het veulen weet waar het drinken zit weet die dat ook nog wel als der een deken om heen zit!

En veulens zijn wel speels maar heus niet dom die steigeren echt niet om een bil koord of iets dergelijks heen die weten precies waar ze willen steigeren op hun mams.
En mocht het veulen wel ergens in hangen word vast snel de deken gemold en het scheelt de mama gaat dan heus wel een beetje helpen (bijvoorbeeld op de hurken gaan liggen zodat ze er makkelijker uit kunnen)
Paarden zijn echt geen domme beesten en kunnen prima overweg met dekens en hun veulens wijsmaken wat gevaarlijk is!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 08:26

Mijn merrie had ook gewoon haar vliegendeken op :j wel even opletten of het veulen goed bij de uiers kan

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 09:57

set_elkol schreef:
Misschien kan je naast zo'n deken ook een product van Derfen gebruiken tegen de kriebel? Volgens mij zitten daar geen schadelijke stoffen voor de moedermelk in :) (ben je trouwens niet bang dat het veulen de zomerexceem erft?)

Het veulen is niet voor ons bedoeld, de vorige bijrijder wou graag een veulen van haar en heeft haar laten dekken. Tegen ieders woord in, aangezien ze al een aanleg heeft voor tweelingen en zomerexceem.

Het lijkt me toch ook wel dat een deken zal scheuren moest een veulen er echt in vast zitten?

set_elkol schreef:

Derfen hebben we in het begin gehad, maar dat hielp niet genoeg. Nu kreeg ze iets, ben de naam kwijt, met cortisone in. Dat was het enige wat tot nu toe echt gewerkt heeft. Maar dat kan dus nu niet.
Het product wat ze nu krijgt werkt ook niet voldoende, al merk ik wel als ik het opspuit wanneer ze net aan het schuren is ze er mee stopt. Dus volgens mij verlicht het vooral de jeuk, maar het voorkomt niet dat ze uiteindelijk toch schuurt.