hoeveel inch?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kedevr

hoeveel inch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 11:50

Hallo,
Mijn zadel is versleten. Ben nu op boktmarkt aan het kijken alleen staat er overal inch bij en tja hoeveel inch heeft mijn huidige zadel? Geen idee. Ik heb het zadel 10 jaar geleden 2e hands gekocht. Opgepast en weggereden.
Mijn paard is schoft hoogte 1.64m en is mooi slank. Iemand een idee? Als ik het maar ongeveer weet passen moet ik toch sowieso maar niet dat ik tussen de kinderzadels aan het zoeken ben :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 11:51

inchmaat is je kontmaat. Daarnaast heb je de boommaat die voor de rug is.
Beste is om eerst eens naar een ruitersportzaak te gaan om te passen voor je inchmaat - al is die ook niet bij elk zadelmerk hetzelfde.
Dan merk je ook gelijk welk zadel je prettig vind.
Nu is het wel zo dat zonder paard het anders is natuurlijk. De vorm van het zadel kan je zit erg veranderen, dus voor beide moet een zadel passend en prettig zijn

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 11:54

Inchmaat is de lengte van het zadel, en is de maat voor ruiterkont en -bovenbeen. Welke maat je moet hebben is onder andere afhankelijk van de diepte van de zit en de lengte van de zweetbladen. Misschien is het gewoon het handigst om de lengte van de kussens van je huidige zadel op te meten, en de maat van je zweetbladen, en dat te vergelijken met de zadels op de markt?

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 12:02

Oké dank jullie. Hier heb ik wel wat aan :-)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:07

Vooraan je zadel zitten aan weerzijden de 2 bevestigingspunten van je voorboom. Meet vanaf één van deze tot exact het midden van de lepel en je hebt de zitmaat. 45,7 cm komt overeen met 18", 43,1 cm komt overeen met 17", 40,6 cm komt overeen met 16".
Welke zitmaat voor jou past, is vooral afhankelijk van je broekmaat en de lengte van je bovenbenen.

Verder is er zo niets te zeggen over welke maat er op je paard past. Schofthoogte zegt niet zoveel en slank zegt ook weinig over de pasvorm van een zadel.

Heb je in die 10 jaar dat je dit zadel had, het wel eens laten nakijken op pasvorm door een zadelpasser, en eventueel aan laten passen, of heb je er 10 jaar mee gereden en niets aan laten doen? In het laatste geval moet gekeken worden of de bespiering van je paard goed is, en zich niet heeft aangepast aan het zadel (i.p.v. andersom, wat eigenlijk zou horen).

Dus hierbij de tip van de dag: laat een goede zadelpasser/maker even kijken. :j