hoofdstellen kan iemand het me uileggen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

litilaura

hoofdstellen kan iemand het me uileggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 08:36

hallo bokkers,

ik mag een nieuw hoofdstel *\o/* maar.. ik zou niet weten welke je hebt allemaal soorten neusriemem nu heb ik een hoofdstel met aansoerneusriem en sperriem nog liggen maar dat past voor geen meter op haar smalle neusje dus zo een word hm niet. nu rij ik met een heeeel oud hoofdstel met lage neusriem en dat rijd fijn maar aangezien dit 30 jaar oud is ofzo kan ik dit nergens vinden en al zeker niet in het zwart. nu vind ik die hoofstellen met mexicaanse neusriem heel mooi. maar op bokt zie je in topics vaak reacties gebruik dat niet als je niet weet wat het doet. dus kan iemand mij dan even zeggen waarom ik dat niet zou moeten pakken? en wat dan wel geschikt voor me kan zijn? ze loopt op ieder hoofdstel dat ze gehad heeft hetzelfde wij rijden voornaamlijk buiten en wat springen en af en toe wat onderlinge manege wedstrijdjes.

ik hoop op serieuse reacties. en ik wil liever geen reacties dat ik een penny ben en beter niet op bokt kan zitten omdat ik geen verstand heb van hoofdstellen. groetjes laura

lemanthia

Re: hoofdstellen kan iemand het me uileggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 08:37

als ze nu goed loopt op een lage neusriem zou ik weer kijken naar een hoofdstel met een lage neusriem

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 08:38

Die lage neusriemen zijn wel te vinden hoor :) wat zoek je precies in een Hoofdstel?

Heb je foto van je paard z'n hoofdje?

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 08:41

in mn profiel staat een hoofdfoto ze heeft best wel een hoofdje van een arabier. het hoofstel met de aansnoerneusriem wat ze daar om heeft was alleen voor de fotoshoot het past echt niet fijn

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 08:45

Dat het niet goed past met de gecombineerde neusriem is logisch, hij hangt veel te laag daar.

Ik heb gewoon een hoofdstel met gecombineerde gekocht en een losse lage neusriem aan geschaft. Maar gezien het hoofdje van jouw paard kun je ook kijken op sites die spullen voor ijslanders verkopen, hier zie je veel lage neusriemen.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 08:48

oke dankjewel voor de tip

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 08:49

Wat ik zie op die foto's, is dat de aansnoerneusriem te laag zit. Als je hem een centimeter of twee hoger zet, zit hij al een heelstuk beter.

Op zich zijn er nog wel hoofdstellen te vinden met een lage neusriem, het is even zoeken en zullen niet in elke ruitersport zaak te vinden zijn. Dit omdat de meerste mensen of een Engels hoofdstel willen, of een Mexicaanse. Een trainings hoofdstel zie je gewoon niet veel meer.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 08:53

maar wrm kom ik in bijvoorboold topics waar meiden foto's van hun pony zetten wel een reacties tegen dat mensen zich storen aan het gebruik van mexicaanse? dat het onnodig is enzo en dat ze het beter niet kunnen gebruiken? want ik vind het wel mooi uitzien

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 08:55

welke maat is dat?

het lijkt namelijk dat hij wat te groot is?.

ik denk dat een maat kleiner prima past
en anders verkoopt divoza lageneusriem hoofdstellen

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 08:56

omdat de neusriem een scherpere inwerking heeft

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 08:59

hoofdstel op de foto is groot vallende cob is hiervoor van een kwpn die full had geweest. maar deze was alleen voor de foto. ik rij met een hoofdstel dat wel past maar echt niet kon voor de foto. was een afdankhoofdstel van de manege die hoefde het nietmeer. omdat het zo slecht is mag ik nu een nieuw

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:00

Idd op de foto's zit je neusriem te laag. Hij moet 2 vingers onder het jukbeenuitsteeksel zitten. Maar persoonlijk voor zon teer koppie zou ik voor een mooi fijn en smal hoofdstel gaan. Dus niet zon massieve en brede neusriem.

Ik zag dat je in Limburg woont, mss een leuk dagje uit naar Duitsland :D
Krämer Pferdesport heeft een groot assortiment aan hoofdstellen. En daar zul je zelfs ook slagen voor 1 met een africhtingsneusriem mocht je dat toch liever willen.
http://www.kraemer-pferdesport.de/Trens ... &ci=247484

Of Loesdau http://www.loesdau.de/

Beide zitten in het Ruhrgebied, en zijn vanaf Limburg goed te doen.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:01

Ik heb mijn paard gewoon naar de winkel mee genomen en ter plekke gepast. Hij heeft nu een Kieffer hoofdstel met gecombineerde neusriem. Ik heb jaren lang met een gewone lage neusriem gereden. Is niets mis mee hoor. Het is (vind ik) zelfs makkelijker met aandoen, omdat je maar 1 riempje hoeft vast te maken, wat overal over heen gaat i.p.v. onderdoor. Het zit ook niet zo te prikken in het paarden gezicht.

Er zijn op bokt meer topics over neusriemen te vinden. Lage of hoge neusriemen. De mexicaanse neusriemen werken vrij sterk in, daarom wordt er nogal kritisch gereageerd als mensen er een gebruiken.

Off topic: Leuk paardje heb je trouwens (heb een haflo arabier gehad). Weet je iets meer over haar afstamming?

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:17

mijn kwpn'er heeft ook een smurfe hoofd.

maat kop en dan niet eens op zn grootst om het wat mooier te laten ogen heb ik een rondgenaait hoofdstel van Hh

met combi neus riem maar niet heel breed

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:25

litilaura schreef:
maar wrm kom ik in bijvoorboold topics waar meiden foto's van hun pony zetten wel een reacties tegen dat mensen zich storen aan het gebruik van mexicaanse? dat het onnodig is enzo en dat ze het beter niet kunnen gebruiken? want ik vind het wel mooi uitzien

De mexicaanse neusriem werkt sterk in. Dat het er 'mooi' uit ziet volgens sommige mensen mag nooit de enige reden zijn om het te gaan gebruiken.

Als je paard goed loopt bij een normale neusriem, kun je het beste gewoon de normale neusriem gebruiken. Er zijn er genoeg die er ook mooi uit zien, zonder de scherpe inwerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:08

Een Mexicaanse zou inderdaad passen, maar werkt wel sterk in. Het kan zijn dat je pony dat niet fijn vind, dus ik zou het eerst even proberen als ik jou was.

Verder kan je beter geen aansnoerneusriem gebruiken, op smalle hoofdjes zit dit vaak niet goed. Ik heb een keer met een aansnoerneusriem op een pony met een te klein hoofdje gesprongen, dit resulteerde in een pony zonder hoofdstel bij elke weigering.

Je zou wel een renhoofdstel kunnen nemen. Er is vaak niets anders aan deze hoofdstellen, behalve dat ze wat hoger zitten, wat kleiner zijn, en geen sperriem hebben. Ze zien er vaak ook nog eens mooi uit. Hier een voorbeeld:

http://www.horseracingtackandsupplies.c ... ise-bridle
http://www.horseracingtackandsupplies.c ... ace-bridle
http://www.horseracingtackandsupplies.c ... e-bridle-1

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:29

Als ze lekker loopt op een lage neusriem zou je een Rambo micklem kunnen overwegen .