Zadel probleem.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Friso_lover

Zadel probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 22:04

Ik weet niet of het hier goed staat, anders zie ik een modje het topic wel verplaatsen :)

Ik rij nu al 6 jaar op een fries paard van mijn opa, geweldig natuurlijk allemaal. Maar nu heb ik al zo'n 3 jaar een dressuurzadel van Tattini Daslö met verwisselbare boom. Heeft altijd prima gepast! Alleen had ik laatst een vriendin van me op hem, en toen zag ik dat de kussens nodig opnieuw gevuld moesten worden. Alleen denk ik niet dat het zadel dat nog waard is. Nu zat ik te denken; Ik heb in totaal 4 zadels, 2 die ik dus nog gebruik, en twee die niet meer worden gebruik. Wat ik dus heb zijn:
- Barefoot Missoula Nut (compleet)
- Tattini Daslö dressuurzadel met verwisselbare boom (compleet, inclusief 3 extra bomen)
- Veelzijdigheidszadel (compleet)
- Iets oudere veelzijdigheids (niet zeker of dit zadel nog beugels heeft...)
De eerste twee zadels zijn mijn eigen, en de andere twee van mijn opa. Maar met mijn opa gaat het de laatste tijd niet zo goed, waardoor ik de zorg van Friso zo'n beetje heb overgenomen. Nu was het zo, de twee veelzijdigheidszadels gebruikten we om paarden te beleren, maar mijn opa koopt geen paarden meer wegens achteruitgang van lichamelijke gezondheid (niet dat hij op sterven ligt ofzo, hij is gewoon heel gauw moe sinds hij vorig jaar is geopereerd aan zijn hersentumor). Nu zat ik zelf te denken, waarom niet alle zadels inleveren en er een goed passend dressuurzadel voor terug vragen? Wat vinden jullie hiervan? Of zou ik toch mijn dressuurzadel opnieuw laten opvullen?
En weet iemand misschien een zadelmaker/passer in Friesland die al deze zadels inruilt voor een goedpassend dressuurzadel?

Bvd.

pmarena

Re: Zadel probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:31

Als je dressuurzadel verder nog goed is, dan is opvullen natuurlijk de kortste klap :)

Waarom denk je dat die het niet meer waard is?

Zit / ligt hij niet lekker, of is hij erg versleten ofzo? :)

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 09:50

Nee die ziet er nog als nieuw uit, alleen het was een heel goedkoop zadel. Dus als ik 150 euro kwijt ben aan controleren en opvullen etc, dan spaar ik dat geld liever op voor een "nieuw" dressuurzadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:13

O, op die fiets :)

Tja als hij goed ligt, fijn zit, er netjes uitziet en je hebt nog verwisselbare kopijzers ook.... dan is een keertje opvullen het wel waard lijkt mij. Een fijn zadel heb je zomaar niet gevonden en als hij zo goedkoop was dan krijg je er bij verkoop toch ook niet zo gek veel voor lijkt me :)

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 10:17

Klopt, maar omdat ik dus 4 zadels heb te liggen, en er uiteindelijk toch maar 1 ga gebruiken lever ik ze liever allemaal in voor een ander dressuurzadel. Ik heb nu een kunststof zadel maar ik wil graag een leren zadel. Dus als ik ze allemaal kwijt ben voor een totaal van ( ik zeg maar wat ) 400 euro, dan geef ik liever die 150 euro nog bij voor een leren dressuurzadel.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:24

Ik zou rond gaan bellen waar ze aan inwisselen doen. Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn? Misschien met wat bijbetaling maar dan heb je wel iets fatsoenlijks. Je kunt ze ook particulier proberen te verkopen dan krijg je er meestal wat meer voor terug.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 11:42

Jaa, ik heb van den bosch gemaild, dit krerg ik terug: "uit principe ruil ik per verkocht zadel, een zadel in." Maar ik snap die zin niet xD ben ik nou zo dom?

XDoreentjuhX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 11:45

Misschien moet je het hem nog eens vragen en zeggen dat hij iets duidelijker moet zijn :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 11:53

Lijkt mij dat als je 1 zadel daar koopt, je daar 1 zadel van jezelf op in mag ruilen.

Dus niet meer dan 1 :)

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 11:56

Dat zou echt balen zijn. Dan zit ik alsnog met allerlei zadels opgescheept...
Heb hem wel net gemaild om te vragen wat hij nu precies bedoelde.

XDoreentjuhX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 11:57

Wat heeft hij of zij terug geschreven? Hij/zij mag rekening houden met mensejs die niet zo zijn als hij/zij :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 11:58

pmarena schreef:
Lijkt mij dat als je 1 zadel daar koopt, je daar 1 zadel van jezelf op in mag ruilen.

Zo lees ik het ook.

Is het geen optie om één van de veelzijdigheidszadels te gebruiken? Of passen die niet op Friso?

Overigens denk ik ook dat je je Barefoot niet zomaar kunt inruilen bij een reguliere zadelmaker.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 11:58

Dat doen de meeste die ik ken alleen. Max 1 zadel inruil.
Als je ze allemaal te koop zet en als er twee of drie verkocht zijn kan je de zadelmaker laten komen en de ander inruilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 11:59

Ik zou gewoon je zadel opvullen als hij verder helemaal goed ligt en lekker rijdt. Een nieuw zadel hoeft ook niet de hele tijd lekker te blijven rijden. Je andere zadel(s) zou ik dan gewoon verkopen. Anders kan je straks om de 2 jaar een zadel kopen omdat het opvullen het dan toch niet waard is, dat zou wel zonde zijn..

En ik denk inderdaad ook niet dat je je barefoot bij iedere reguliere zadelmaker in kan ruilen. Een zadelpasser die engelse zadels verkoopt zal ook geen westernzadel aannemen gok ik :+ En dat is met boom/boomloos hetzelfde..

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 12:05

Koper schreef:
pmarena schreef:

Zo lees ik het ook.

Is het geen optie om één van de veelzijdigheidszadels te gebruiken? Of passen die niet op Friso?

Overigens denk ik ook dat je je Barefoot niet zomaar kunt inruilen bij een reguliere zadelmaker.

Nee die passen niet meer, die heb ik gebruikt in de tijd dat ik hem net had beleerd. Daarom heb ik dus later ook een zadel gekocht met verwisselbare boom, omdat ik dacht dat hij nog zou veranderen. Wat achteraf niet zo was. Nu wil ik eigenlijk wel een goed leren dressuurzadel waar ik het een 10 jaar mee uit kan houden, en dan wel tussendoor opnieuw opvullen natuurlijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:10

Duidelijk.

Dan lijkt het me toch het slimst om in elk geval de veelzijdigheidszadels en de Barefoot te verkopen en van de opbrengst een nieuw dressuurzadel te zoeken. En dan eventueel je huidige dressuurzadel daarop in te ruilen (met bijbetaling van de opbrengst van de drie andere zadels) zodat je wel nog kunt blijven rijden.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 12:12

Koper schreef:
Duidelijk.

Dan lijkt het me toch het slimst om in elk geval de veelzijdigheidszadels en de Barefoot te verkopen en van de opbrengst een nieuw dressuurzadel te zoeken. En dan eventueel je huidige dressuurzadel daarop in te ruilen (met bijbetaling van de opbrengst van de drie andere zadels) zodat je wel nog kunt blijven rijden.

Ja idd. Dit zat ik ook te bedenken. Ik ga vanmiddag fotos maken en zet ze op het internet.

Bedankt voor jullie hulp!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:14

Succes!

Stiekum zou ik ze alle 4 verkopen en dan daarna een leuk westernzadel gaan zoeken :P

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 12:17

Haha, ik heb een westernzadel. En daar wil ik vanaf xD

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:00

Succes met de verkoop. Ik ben alleen bang dat je er niet veel voor gaat krijgen. Zadels gaan niet zo hard en de meesten zijn toch op zoek naar een A merk. Wat ik er zo van begrijp zijn het goedkope zadels die waarschijnlijk onder 100 euro per stuk op zullen brengen.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 15:41

Als ik eerst het westernzadel kwijt ben voor een beetje acceptabele prijs, dan haal ik v.d. bosch erbij. Ik zie wel wat er met die andere zadels gebeurt ;)
Ik heb net gekeken wat voor merken de twee vzh zadels zijn, en die zijn inderdaad merkloos. Dus veel hoef ik daar niet van de verwachten...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:46

Het kan zomaar! Mijn oude zadel (wel een goed merk maar hopeloos ouderwets model, met stegen en noem maar op) heb ik uiteindelijk ook nog 70 euro voor gekregen.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 15:49

Dat is wel beter ja! Maar dit zijn merkloze dus ik hoop dat ik iemand kan vinden die er 50 op bied. Eerst maar van het westernzadel af komen.