Revalideerden, geen passend zadel... En nu?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

michelle___

Revalideerden, geen passend zadel... En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 21:34

Sinds vorig jaar juni staat mijn paard met een peesblessure, en is nu hersteld dus ik mag weer opbouwen.
Wat mij opviel was dat ze minder ruim liep als aan de hand, maar ik dacht dat het door het belasten kwam. Nadat ik voor het weer mocht draven begon ze behoorlijk te bokken, waarvan ik dacht dat het vreugdebokjes waren... Ze waren eigenlijk niet eens gemeen..

Ik heb haar laten behandelen door de fysio en die zei dat de achterhand vast zat, en heeft daar het een en ander aan gesleuteld. En ze liep toen nog ruimer en nog beter aan de hand. Eenmaal het zadel erop zelfde verhaal, bokken en willen rennen in de draf.

Gister deed ze een heel jasje uit kwa haren, en kwamen er ineens drukplekken naar voren die ik nog niet eerder had gezien oa achter het zadel op de rugwervel.

Conclusie, zadel past niet meer en ik wil hem niet zodanig laten aanpassen dat hij wel past. Omdat ik voor dat geld eigenlijk beter een kunstof zadel (bij voorkeur Tekna) zou kunnen kopen.

Ook zou ik mijn 3,5 jaar oude Kieffer Excellent kunnen inruilen, maar waar?

Wat is hier nu de beste oplossing voor, aangezien ze nu spieren gaat aanmaken en weer voller in de schouders komt te staan...

Het ziet er niet naar uit dat mijn zadel in deze staat nog op jaar rug gaat passen aangezien ze heel anders in de bespiering komt als voorheen. Ik zou hem kunnen laten opvullen en een andere boom erin...

Ik kom er even niet meer uit..
Help?! :')

unihorses

Re: Revalideerden, geen passend zadel... En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:35

boomloos zou ik voor kiezen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:36

een zadelmaker laten komen en niet zelf prutsen
bij je zadelmaker kun je ook je zadel inruilen op ook een goed gebruitk zadel of op een nieuwe.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:36

Zadelmaker bellen... en vragen of hij de Kieffer wil inruilen tegen iets wat nu past en misschien over half jaar nogmaals omdat ze dan weer anders in bespiering is.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:37

Tijdelijk boomloos of zonder zadel rijden tot ze weer in model is zodat je dan eventueel een goed passend zadel aan kunt schaffen? Als je nu een boomzadel koop kan je bezig blijven met zadels aanpassen en wisselen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:37

met een boomzadel zal het nu passend zijn, maar al snel niet meer passen. en helaas kom je er alleen achter dat het niet meer past, als het telaat is..

als ze weer in vorm is, dan weer een boomzadel ( als je nog niet om bent voor een boomloosje )

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 21:38

unihorses schreef:

Ik kan mezelf geen houding geven op een boomloos zadel.. Klinkt heel erg, maar ik zit er als een zoutzak in en het kost mij heel veel moeite om een houding aan te nemen en aan te houden, ook mijn benen leven zich uit... :')

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:39

Zie het als training voor jezelf. :P Paard moet werken om weer in conditie te komen en jij moet werken om op eigen houtje netjes te zitten. :)

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 21:39

onley schreef:
bij je zadelmaker kun je ook je zadel inruilen op ook een goed gebruitk zadel of op een nieuwe.

Ik was ook niet van plan er zelf aan te prutsen, ik ben daar neit handig in...

Ik zou eventueel Divoza of een andere ruitersportwinkel kunnen bellen...

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:43

Wij hadden het probleem ook, winter niet kunnen rijden en dan is de bespiering weg. Zadelmaker laten komen en omdat we dit elk jaar hebben zou het een duur grapje worden om 2x per jaar het zadel aan te laten passen. We hebben nu via de zadelmaker een speciaal dekje waardoor het zadel beter past als haar bespiering weg is, zodra die weer komt moeten we die weer er af laten. Als jou zadel bij haar goede bespiering wel goed past zou ik ook naar zoiets kijken.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 21:46

Ik denk het niet, omdat ze nu heel anders in d'r spieren komt (breder in de schouders en ronder op de rug) te zitten.. Dan zou ik het zadel ook moeten blijven aanpassen en daarvan word het zadel ook niet beter denk ik.. :x Heel lastig pakket....

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:47

michelle___ schreef:
Ik denk het niet, omdat ze nu heel anders in d'r spieren komt (breder in de schouders en ronder op de rug) te zitten.. Dan zou ik het zadel ook moeten blijven aanpassen en daarvan word het zadel ook niet beter denk ik.. :x Heel lastig pakket....

nu tijdelijk dan een barebackpad ?

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:48

Hm nee dan werkt het inderdaad niet, bij ons is het ook echt alleen rond haar schouders/schoft.
Inderdaad, een bbp? Vind ik zelf fijn rijden

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:48

michelle___ schreef:
onley schreef:

ik zou divoza niet laten komen,
maar ik zou dan wel opperen dat je het liefste 1 met verwisselbare boom wilt
voor als ze weer breeder gaat worden :)
je hebt ook van Christ Fellsattels (even googlen)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:49

Bij de Exellent serie van Kieffer is de boom aanpasbaar.
Misschien is het het handigst als je eerst een goede zadelmaker laat komen om te kijken of die je huidige zadel kan aanpassen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:50

Bij divoza of andere ruitersportzaak zou je zeker je zadel kunnen inruilen voor iets anders. Heb ik vorig jaar ook gedaan met mijn ouwe kieffer.
Ik zou in jouw geval eerst een zadelmaker bellen om te vragen wat handig is. Misschien kan je zelfs wel een zadel voor een tijd lenen tot je paard weer in bespiering is en dan kan je een nieuwe aanpassen.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 21:52

Myca schreef:
Bij de Exellent serie van Kieffer is de boom aanpasbaar.
Misschien is het het handigst als je eerst een goede zadelmaker laat komen om te kijken of die je huidige zadel kan aanpassen.

Klopt :j
Het is alleen dat het niet alleen aan de boom ligt..
Ik heb namelijk geen drukplekken op de schouders. Wel onder het zadel aan 2 kanten en achter het zadel zit een erg kale plek...

lovis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:55

Balen dat je nu niet kan rijden omdat je zadel niet goed past. Misschien een afspraak maken met van Rijs of Karin Boer om te kijken of er nog iets aan dit zadel veranderd kan worden? Bij v Rijs kan je evt ook voor een ander zadel kijken als dat nodig is, bij Karin weet ik dat niet zeker.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:56

Is de vulling wel nog helemaal goed? Ik had laatst ook kale plek nou ja haren stuk achter het zadel en toen bleek de vulling behoorlijk verschoven te zijn. Ik had gewoon eerder mijn nieuwe vulling moeten laten controleren... nu moest de hele vulling worden vervangen ipv dat het even goed geklopt kon worden.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 06:16

lovis schreef:
Balen dat je nu niet kan rijden omdat je zadel niet goed past. Misschien een afspraak maken met van Rijs of Karin Boer om te kijken of er nog iets aan dit zadel veranderd kan worden? Bij v Rijs kan je evt ook voor een ander zadel kijken als dat nodig is, bij Karin weet ik dat niet zeker.

Van Rijs komt niet aan mijn paard :') daar hoor ik teveel spook verhalen over. Ik heb standaard Arno bij zadel problemen. :')

Er kan vanalles veranderd worden, maar uiteindelijk zit ik dan weer met hetzelfde probleem...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 06:31

michelle___ schreef:
unihorses schreef:

Ik kan mezelf geen houding geven op een boomloos zadel.. Klinkt heel erg, maar ik zit er als een zoutzak in en het kost mij heel veel moeite om een houding aan te nemen en aan te houden, ook mijn benen leven zich uit... :')

Er is een enorm verschil tussen de boomlozen zadels en het is doorgaans mogelijk dat je in sommige zadels niet je houding kunt vinden, maar in anderen wel.
Zelfs als je het nog niet helemaal ziet zitten, zou je toch evt kunnen testen.
Hier kun je je probleem overleggen en kijken of je wat zadels kunt testen.

Wellicht is ook de christ Iberica iets voor je. Zit als een huis, eerlijk.

http://www.buitenzinnig.nl/BuitenZinnig/Home.html

Het lijkt mij persoonlijk een goedkopere en gemakkelijkere oplossing totdat de bespiering goed is. Dan zou je een goed zadel op maat kunnen aanschaffen en de boomloze als reserve kunnen houden, misschien voor de lol of als er om andere reden weer een tijdelijke verandering in de bespiering komt
Altijd handig, indien je de juiste hebt altijd passend als zo'n verandering komt en het vreet geen brood

linerfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 06:39

Kijk anders even bij Ria's zadelmakerij, heel erg tevreden over! :)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 06:44

michelle___ schreef:
onley schreef:

ik zou divoza niet laten komen,
maar ik zou dan wel opperen dat je het liefste 1 met verwisselbare boom wilt
voor als ze weer breeder gaat worden :)
je hebt ook van Christ Fellsattels (even googlen)[/quote]

Of een googlen op thorowgood. Niet duur, wel erg fijn. Ook goede passers en de service is erg netjes! Niet naar de divoza ofzo gaan, dat zijn prutsers en hebben er geen verstand van. Kunnen je niet eens zeggen van een 2de hands zadel wel model het is,....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 06:53

Suzan_bobar schreef:
je hebt ook van Christ Fellsattels (even googlen)

[/quote]

Ja dat is dus o.a. de iberica waar ik het over had. Buitenzinnig heeft die o.a. ook. Maar er zijn meer verkopers. Heb zelf veel met boomloos gewerkt, maar vind zonder enige twijfel de christ iberica het fijnste voor mijzelf en voor paard.

Loopt ook een topic over op bokt

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 06:55

indd thorowgood zijn erg fijne zadels :) zitten echt lekker (zacht) verstelbaar in de boom
en zijn niet zo heel duur.