Hallo, Ik heb nu een hackamore van mijn moeder wel een beetje verroest maar dat val er wel af te schuren maar de lusjes waar de kinketting zitten zijn volledig uitgedroogd en vallen uit elkaar (na 30 jaar in de kast is dat ook wel logisch) maar weet iemand of en waar deze lusjes te krijgen zijn?
@judith_irene: bedoel je een kinketting die aan een menhoofdstel hangt?
Maar je hebt ook leren kinkettingen is dit lichter? anders ga ik daar een voor kijken aangezien het niet mijn bedoeling is dat de kinketting heel scherp inwerkt.
Gewoon een hele stille hand hebben en weinig contact, heb exact de zelfde hackamore nu met het aansnoerdeel van een bonfire neusriem, dus met 'kussen' en al, nóg fijner dus.
Ik heb bijna geen contact met de hackamore, ik gebruik hem voornamelijk op buitenrit en mijn paard is ook rustig hoef niet veel contact te hebben en wil hem later ook gaan gebruiken als we in de wat hogere springklasse zitten (paard is erg gevoelig op bit)
judith_irene
Geplaatst: 04-05-13 17:49
Ja, idd een kinketting van een men-hoofdstel, of van een stang-bit. Ikzelf gebruik een ketting met kleine ringen en niet met grote. Dit omdat bij de grote ringen de haren ertussen gaan zitten en mijn paard daar wondjes van krijgt.
Hoe scherp de ketting inwerkt ligt aan de hand van de ruiter, niet aan de ketting. Het aansnoerdeel van een neusriem is ook een goede optie, maar omdat op jouw voorbeeld ook een ketting(kje) te zien is noemde ik deze
xSlvna
Geplaatst: 04-05-13 17:50
Mijne juist omgekeerd, veel te sterk op het bit (gaat hangen, doordrammen) wat bij de hackamore niet zo is, nogmaals, heb hem zelf met een heel zachte 'ketting'.
Mijn paard is nog maar 5 en vind het bit soms iets eng maar daarom vind ik juist fijn om lekker bitloos op wandeling te gaan en van welk niveau het mag ook op jumping bitloos te gaan. (heb me er nog niet in verdiept)
Behoorlijke hack om zo bitloos mee te gaan beginnen . Maar je kunt gewoon een losse kinketting kopen . Of een leertje . Bij een westernstore hebben ze die zo liggen
Ik zou inderdaad ook gewoon een heel nieuw kinkettinkje kopen.
Of liever gewoon een kinriempje, veel vriendelijker
Ik heb zelf een elastische kinriem aan mijn hackamore hangen, die bevalt supergoed
Elastiek is stevig maar geeft wel iets mee, waardoor hij veel comfortabeler is voor paardlief, en toch nog gewoon duidelijk is, de noodrem moet wel blijven werken natuurlijk