Welk bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

Welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 10:27

Hoe kan je het beste erachter komen wat voor soort bit bij je paard past?

(natuurlijk door te gebruiken maar heb niet zoveel bitten tot mijn beschikking ;) )

Kirsha

Re: Welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:36

Hangt voor een groot deel van de mondgevoeligheid van je paard af. Welk bit heb je nu en hoe reageert ze daarop?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:37

Door onder andere te kijken hoeveel ruimte het paard in zijn mond heeft, kun je al een idee vormen over de grootte van het bit.
- Heeft het paard een grote en brede tong? Of juist klein en smal? Wordt het dus een recht bit of een met tongvrijheid (poort of boog)?
- Heeft het paard een laag verhemelte of juist hoog? Enkel gebroken versus dubbel gebroken, ook rekening houdend met de hoogte van de tongvrijheid van het bit (laag gehemelte en een tongpoort is geen fijne combinatie). Een ongebroken mondstuk kun je in beide gevallen nemen.
- Heeft het paard veel of weinig ruimte tussen de lagen? Keuze tussen een breed en smal bit.
- Heeft het paard daarnaast voorkeuren voor mondstukken, materialen en bitringen? Wat weet je van zijn verleden?
- Wat is de africhtingsgraad van het paard én van jou samen? Heb jij genoeg stille handen voor bijvoorbeeld een watertrens gezien deze erg beweeglijk is, of kun je niet beter een bustrens nemen die die bewegingen wat opvangt.

Kort samengevat zijn dit de theoretische vragen die jezelf kunt beantwoorden. De volgende stap is toch een kwestie van uitproberen.

Eventueel kun je een paardentandarts laten komen die tevens advies uit kan brengen voor jou en je paard samen.

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 10:40

Kirsha schreef:
Hangt voor een groot deel van de mondgevoeligheid van je paard af. Welk bit heb je nu en hoe reageert ze daarop?

Het paard heeft nu een enkel gebroken trens en reageert erg op druk.
Als je rijdt en wil stoppen en je neemt druk op de teugels (dus ook het bit) dan steekt hij zijn hoofd naar voren en pakt het bit vast en gaat sneller lopen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:44

Als je bij een enkel gebroken mondstuk druk op de teugels neemt dan zal het scharnierpunt richting het verhemelte gaan. Als je paard daarbij een laaghangend verhemelte heeft dan kan het zo maar zijn dat het punt pijnlijk hier tegen aan komt (bij hoge verhemelten zie je dit weinig) wat zich uit in wat je beschreef.
Dus je zou dan eens kunnen kijken of je een beeld kunt vormen van de ruimte in de mond en zodoende een dubbel gebroken mondstuk proberen.

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:45

ik zou niet zo'n scherp bit doen. daar heb ik het persoonlijk niet zo mee: stel je voor dat je zelf met zo'n gek gevormd en koud ijzer in je mond liep.;) maar het hangt natuurlijk ook van de mond van het paard af, hoe gevoelig die is.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:48

Ik heb er niet super veel verstand van, dus als ik er helemaal naast zit moet iemand dat maar zeggen. Zoals Magda al zei, dubbelgebroken is ook het eerste wat dan in mij opkomt vanwege de reden die zij ook noemt. Scherper zou ik zeker niet doen, grote kans dat het niet eens nodig is en bovendien kan je paard dan enorm hard in de mond worden.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:49

Een dubbelgebroken bit kan hij niet tussen de tanden nemen.

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 10:58

Dus als ik het zo begrijp kan ik het beste een dubbel gebroken bit proberen?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 11:41

Proberen kan natuurlijk altijd. Een simpel enkelgebroken bit is niet super scherp dus dat het te scherp is bijvoorbeeld kan ik me nauwelijks voorstellen. En hij reageert wel op het bit (alleen niet op de juiste manier) dus scherper zou ik ook zeker niet doen. De uitleg over het gehemelte zoals die hierboven staat klinkt voor mij daarom het meest aannemelijk.

Ik weet niet of je met anderen op een stal staat, maar veel mensen hebben wel een dubbelgebroken bitje liggen. Misschien zou je die een keer kunnen lenen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 11:43

Een enkel gebroken kan dus te scherp zijn bij een laag hangend gehemelte. Maar milt bij een hoge.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 14:36

Ik rij met een ongebroken watertrens. meschien kan je dat proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 14:40

Eline_S_S schreef:
Een dubbelgebroken bit kan hij niet tussen de tanden nemen.

Even goed weten wat je zegt, dat kan wel namelijk.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 14:56

Elk bit kan inderdaad tussen de tanden genomen worden. Hoe vaker het mondstuk gebroken is, hoe moeilijker het wordt, maar niet onmogelijk.

iloveponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:04

je kan mensen vragen of mensen van stal nog andere bitjes hebben liggen.
zoja... vraag of je die mag uitproberen.
en wat het best wil enzo die kopen..

JRS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 11:15

Verschillende ruitersportzaken hebben Sprenger Test Center, je kunt een bit dat vaak een dag of 7 proberen. En je natuurlijk altijd nog meer laten informeren in de winkel.