Trust bit met tongboog

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vissy

Trust bit met tongboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 12:08

Ik heb een vraagje aan jullie...

Mijn paard heeft een dikke tong. Heb toen een tijdje met een myler bit met tongboog gereden van mijn instructrice van de manege voordat ik naar een andere stal ging. Hier ging het goed mee en deed zijn mond niet meer open zoals met een 'normaal' dun bitje. Ik ben er toen nog achteraan gegaan om precies dat zelfde bitje te bestellen maar helaas die kon ik dus nergens meer krijgen grrr! Nu zat ik even te speuren op internet en kwam ik bij de Trust bitjes terecht. Tot dusver ziet het er goed uit. Heb er twee gevonden die wellicht wel wat voor t paardje kunnen zijn. De eerste is een anatomisch gevormd dun stangetje en de tweede heeft een tongboog. Alleen denk ik dat hij bij bit nr 1 nog te weinig ruimte voor zijn tong heeft en bij nummer 2 ziet de tongboog er zo smal uit.

Mijn vraag aan jullie is dan ook: heeft een van jullie ervarigen met deze bitjes. Hoe valt de tongboog etc. :) onderstaand zal ik even fotos plaatsen van de desbetreffende bitjes!

nummer 1
Afbeelding

Nummer 2
Afbeelding

Anoniem

Re: Trust bit met tongboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:12

Ik heb zelf nummer 1, en die heeft meer tongboog dan het lijkt op de foto, hij lijkt qua vorm een beetje op het correctiebit van sprenger, al heeft hij weer iets minder tongboog dan dat.

Bitje nummer 1 is trouwens een ongebroken trens, geen stang (heeft geen scharen en kinketting)

Vissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 12:23

Haha ja uiteraard :) foutje!

Hoe is het bit voor het paard? Denk jij dat het voldoende ruimte geeft?

Van de week leen ik van vriendinnetje het scholingsbit kijken hoe het daar mee gaat, die vindt ik alleen altijd zo dik en zo fors eruit zien. Lijkt mij veel ruimte innemen in de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:18

Ik heb de dunne variant van het bit (er zijn twee diktes) en die is echt mooi dun :j Het middelste stukje is nog wat dunner dan de zijkanten en dat geeft de tong vrij veel ruimte.
Eerlijk gezegd denk ik dat hij meer ruimte zal geven dan het tweede bit in je openingspost, daar is de tongboog wel hoger, maar hij begint pas meer in het midden. Ook de overgang vind ik vrij scherp en dat lijkt me niet zo fijn.

Ik moet wel zeggen dat ik op dit bit ben overgestapt vanaf een gewone ongebroken trens, en daar liep hij ook fijn mee, ik heb dus geen ervaring met mond-open problemen.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:50

Het tweede bit is een vrij heftig bit. Ik denk niet dat je daar je paard erg blij mee gaat maken.
Bij het eerste bit wordt de druk enigszins verdeeld, bij het tweede is er meer druk op specifieke plaatsen.
Daarnaast is het een vrij hoge boog, dit werkt ook in op het gehemelte.

Vissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 08:12

Ja ik denk ook dat het een vrij heftig bit is en ook dat het een smalle tongboog is.

Is er toevallig iemand die bit 2 een keer in het echt gezien heeft??

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:40

Vissy schreef:
Ja ik denk ook dat het een vrij heftig bit is en ook dat het een smalle tongboog is.

Is er toevallig iemand die bit 2 een keer in het echt gezien heeft??

Ik heb m thuis

Vissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 21:12

Haha oké :) niet geheel tevreden?

KvanVliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 16:27

Bit nummer 2 is niet perse scherper dan bit nummer 1. Doordat nr 2 dubbelgebroken is komt er meer druk op de lagen dan je met bit nr 1 zou hebben. Als je eerst met Myler hebt gereden gaat bit nr 2 je beter bevallen dan bit nr 1, omdat Myler met tongboog ook meer druk op de lagen geeft.
Mocht je toch nog graag een Myler willen kun je kijken op www.paardenschuur.nl. Zij hebben veel Mylerbitten op voorraad (ook level 2 en 3 die dus een grote tongboog hebben)

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:06

Ik denk dat jullie je verkijken op de tongboog van het laatste bit.

Bit 1:
Afbeelding

Bit 2:
Afbeelding

TTNB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:04

RoyalHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 11:10

Wellicht heb je inmiddels al een bit gevonden, omdat het topic al iets ouder is en is deze reactie niet echt meer van toepassing..

Wij leveren ook Myler bitten en geven daarnaast ook bitadvies. Mocht je toch willen proberen je oude bit terug te willen vinden, stuurt gerust een pbtje. Ik wil best voor je op zoek gaan en kijken of het nog ergens te bestellen is.
Vervolgens kun je het bit 14 dagen proberen en dan besluiten of dit echt het juiste bit voor jou en je paard is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 11:27

Wolkje schreef:
Het tweede bit is een vrij heftig bit.

En waar baseer je dat op? Een ongebroken trens is toch één van de vriendelijkste bitten die je voor je paard kunt hebben.

Het tweede bit lijkt me juist minder prettig. Nog niet eens zozeer vanwege de tongboog, dat is per paard afhankelijk hoe hoog die moet zijn. Maar vanwege de schakels in het mondstuk, waardoor de boel gaat wiebelen. Dat lijkt me met een tongboog nou niet heel erg handig.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 11:31

dat is toch precies wat wolkje schrijft koper? :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 12:27

Ooohh 8)7 Ik had in de gauwigheid gelezen dat dat over het eerste bit ging. Excuus!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:26

dacht ik al :))

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:32

Authentiek blond he :))

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:33

LOL

Vissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 10:28

Och weet het nog steeds niet helemaal.
Rij nu weer met mijn oude bit (dun dubbel gebroken bitje met twee kleuren koper). Heb het even geprobeerd met een scholingsbit ivm tongboog maar die was toch te dik voor hem had ik het idee.

Op mijn oude bitje loopt hij opzich fijn, maar zijn tong steekt eruit aan de zijkant.. dus dan heb ik het idee dat het te krap is of is dat een vreemde gedachte? Zal hij er ook daadwerkelijk echt last van hebben? Wil graag een goed passend bit voor hem hebben maar soms denk ik ook, ja hij is de 19 inmiddels gepasseerd en rij geen wedstrijden meer met hem, is een duur bit dan wel verstandig...

Lastig! haha!

@Wolkje jij hebt het eerste bit, hoe reageert jou paardje daarop?

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:14

De tong uit de mond gooien kan ook wijzen op rugproblemen...
Zou dat stukje ook even uitsluiten als ik jou was.