welk middel voor oud leer?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

swaatje

welk middel voor oud leer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 14:24

Hey hallo,

Ik wil graag mijn oude KN dressuur zadeltje nieuw leven inblazen. Het heeft altijd netjes onder de zadelhoes binnen gehangen, maar is na een twee jaar weinig gebruikt te zijn behoorlijk uitgedroogd.

Ik heb het eerst even goed met zadel zeep gewassen omdat echt OVERAL stof in was gaan te zitten. Ik heb er leder vet en leder olie overheen gedaan. Maar het leer blijft olie en vet opslurpen lijkt het wel...

Een zelfde iets is het geval bij mijn stockzadel: dat leer is ook euhmm.. zeer dorstig te noemen... :P

Iemand een gouden tip?

Groet en alvast bedankt!
Rian

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:24

dit vraag ik me ook af!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:36

Je hebt speciale lederolie's voor oud en droog leder. Al kan ik me nu geen merk bedenken.

Deze vond ik wel via google:
http://www.rijdenderuiter.nl/be-prestolin-lederolie

Edit: wat mijn zadelmaker me geleerd heeft is om het gewone onderhoud te doen met zadelzeep en dan een lederdressing, -creme, -conditioner of -balsem.
Bij ouder leer zadelzeep, olie en dan de lederdressing, -creme, -conditioner of -balsem.
Vet is slecht voor een zadel omdat het de poriën afsluit. Vet kan wel gebruikt voor een droog hoofdstel, maar niet voor de stukken die onderlegd zijn. Waar dus een vulling onder zit. Het vet trekt tever door in het kussen (net zoals olie) en zorgt ervoor dat de vulling rot.
Ik gebruik dus gewoon nooit meer vet, enkel olie indien het droog is en verder heb ik zadelzeep en lederbalsem. Hij zei ook dat je niet moet blijven olien, gewoon 1 keer rijkelijk aanbrengen, eventuele resten afwrijven en de balsem erop. Blijft het nog stijf, dan na een paar dagen weer. Leder moet kunnen ademen, dus als je blijft vetten of olien dan sluit je het af en gaat je leer stuk.
Laatst bijgewerkt door Leen op 02-05-13 14:42, in het totaal 2 keer bewerkt

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:38

Ik vet het dan een paar dagen achter elkaar in met ledercreme.
Ik vind dat echt werken maar kost wel tijd. Verder weet ik ook niks.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:40

Gewone lederolie met koevoetolie blijft heel vaak opslorpen hoor. Dat is een producteigenschap van de koevoetolie :) En in het begin een drietal dagen elke dag opnieuw oliën werkt bij mij meestal wel bij oud droog leer

wolfopdetop

Re: welk middel voor oud leer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 22:32

Ik gebruik dan eerst zadelzeep en daarna lederver