Welk bit voor buitenritten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Christadk

Welk bit voor buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 13:10

Momenteel rijd ik buiten met een hackamore maar ik wil graag over op een normaal bit. Het enige probleem daarvan is dat als ze het in der kop krijgt ik haar niet zo makkelijk tot stilstand krijg terwijl dat bij de hackamore wel zo is.

Ik rijd alleen nog maar buiten dus een bit waarop zij reageert vind ik toch wel erg prettig. Welk bit kan je nou vergelijken met een hackamore? Ik snap dat het 2 hele verschillende dingen zijn, maar een gewone D trens loopt mijn haf gewoon doorheen dus vandaar deze vraag. Alvast bedankt :)

biancalaylo

Re: Welk bit voor buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:13

Mag ik vragen, waarom je over zou willen stappen op een normaal bit als die hackamore heel goed bij der werkt?

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 13:19

Omdat die scharen van die hackamore soms wel eens heel eng omdraaien wanneer ik mijn paard in het gereel moet houden, daarnaast zit het hoofdstel te dicht op haar oog (heb ik al van alles voor geprobeerd). Ik rijd toch liever met een bit :j

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:25

ohh oke! ja ik heb voor mijne een dubbelgebroken bustrens maar daar loopt zij ook gewoon doorheen.. en krijg der dan moeilijk te stoppen. heb wel advies gehad om een pelham bit te proberen. maar moet nog even kijken van wie ik hem een paar x kan lenen voor ik ga kopen.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 13:32

Ja ik wil ook liever eerst iets proberen maarja dat zal em wel niet worden.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:11

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:56

JastieHorse schreef:
Omdat die scharen van die hackamore soms wel eens heel eng omdraaien wanneer ik mijn paard in het gereel moet houden, daarnaast zit het hoofdstel te dicht op haar oog (heb ik al van alles voor geprobeerd). Ik rijd toch liever met een bit :j

Dan krijg je met een bit hetzelfde effect, alleen zie je het niet. Ik ga mee met de reactie van Olikea.
Wil je echt een bit, dan zou ik gewoon in het begin kijken voor een simpel dubbelgebroken, enkelgebroken of ongebroken. Kijk waar je paard het beste op reageert.

Je hebt ook combinaties van bit en hackamore. Zodat eerst de hack werkt en bij meer druk het bit. Maar wat dat kost, en of dat wel goed gaat zitten weet ik niet. Er is ooit eens een topic over geweest op bokt omdat het leek alsof het redelijk veel metaal voor een paard was.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 15:06

Ik heb al zoveel simpele bitjes geprobeerd, geen succes.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:22

https://www.google.be/search?q=bit+neus ... 40&bih=718

Dan rijdt je in principe gewoon op een hack, en bij meer druk helpt het bit.
Als je het eens wil proberen, ik had ergens gelezen als je een extra bakstuk toevoegd, met een gewoon bitje en dan via 2 teugels of een pelhamriempje het vastmaakt dat je dan ongeveer het zelfde effect krijgt.

Edit: zo dus: http://i.telegraph.co.uk/telegraph/mult ... 81408c.jpg

Wil je toch enkel een bit, kijk dan eens naar een pelham, al dan niet met 2 teugels gereden. Of baucher, yankee,... Dus iets met een hefboomwerking dan. Hackamore werkt nu ook met een hefboomwerking dus dan krijg je geen druk meer op de neus maar in de mond maar wel nog druk achter de oren.

Edit: als je riempjes tegen de oren komen dan staat je neusriem toch gewoon te klein? Of is het geen wat je bovenaan kan instellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:23

Wat doet ze dan precies? Gaat ze er echt vandoor of is gewoon de remweg wat langer?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:24

een S-hackamore ligt veel stabieler dan een gewone hackamore, maar heeft dezelfde inwerking. Mss een optie voor je?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:29

Het is mischien een heel vervelend antwoord, maar wel beter voor ruiter EN paard. Gewoon aan de gehoorzaamheid gaan werken!
Mijn paard kan buiten ook best druk zijn, ik zal eerlijk toegeven heb een periode gehad waarbij ik echt bang er op zat af en toe. Maar heb doorgezet. Ik doe iets van 2 keer in de week een rit waarbij ik haar flink in het zweet rijd, hup draven met die knol! En dan is ze tevreden.

Dat heeft wel wat tijd gekost, eerst alleen maar stappen tot ze begreep dat ze echt op mijn commando moest wachten. Toen dat ging ook draven, maar wel in MIJN tempo. Nu gaat het heerlijk, ik rijd aan een lange teugel en pak zelfs af en toe een galopje mee.
In het begin heb ik ook met een hackemore gereden, maar ik merk nu dat het vooral tussen mijn oren zat. Als een paard wil gaan, zeker mijn trekpaardkruising, dan gaat 'ie toch wel. De kunst is om te zorgen dat je paard bij jou WIL blijven.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:37

Gewoon op buitenrit de hackamore in houden.. Eventueel lekker in de bak thuis oefenen met een normaal trensje. Is levensgevaarlijk als jij je paard niet kan houden op buitenrit. Is toch niet erg als dat wel lukt met een hackamore? Als ik zo hoor dat de hackamore doorslaat als je paardje sterk wordt, ga je hem/haar echt niet houden met een dubbelgebroken trensje :+ natuurlijk klopt het wel wat hierboven gezegd wordt, maar ga dat soort dingen nou niet in het bos uitproberen.. Als paarden fris zijn of sterk worden in de bak kan er maar weinig gebeuren, oefen daar lekker op het ontwikkelen van een goede rem, misschien met stemhulpen?

Waarom wil je eigenlijk perse met een hackamore? Wat bedoel je precies met het eng doorslaan van de hack? Dan beukt je paard daar gewoon doorheen, wees maar blij dat je dan geen normaal bitje in hebt haha! En iets van een pelham? Maarja dat is al helemaal scherp..
Vervelend wel dat het hoofdstel zo dicht bij het oog komt, maar daar is toch vast wel iets op te vinden. Komt waarschijnlijk omdat de scharen dan schuin komen te staan/kantelt.

fleur79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:13

Een hackamore moet je wel voorzichtig mee zijn. Die zijn niet gemaakt om hard aan te trekken. Natuurlijk kan het niet anders als je paard ervandoor gaat maar er komt enorm veel druk/spanning op de neus te staan wat echt pijn doet bij het paard. Ik denk dat je terug moet gaan naar de basis en eerst aan gehoorzaamheid moet werken. Als je paard ook door een normaal bit loopt gaat een scherper bit ook geen oplossing zijn. Een paard went aan de sterkte van het bit en meestal lopen ze na een tijdje ook door het scherpere bit heen. En dan? Nog een scherper bit gaan gebruiken? Nee terug naar de basis, dat is het enige wat ik je kan aanraden.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 20:46

Het is niet dat ze als een wilde gek ervandoor gaat hoor. Ik kan haar opzich wel bij me houden met een gewone trens, maar dan moet ik wel wat meer moeite doen dan bv met de hackamore. Ze is ontzettend sterk en dat weet ze dondersgoed. Ze is verder een heel relaxt dier hoor :j In de bak rijden kan ik niet meer met haar dus daar oefenen gaat em ook niet worden. En veel laten draven buiten mag ze ook niet vanwege blessures. Uiteraard wil ze af en toe wel eens gaan..maarja beter voor haar benen om het rustig aan te doen en dan wil ik haar wel kunnen houden.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:48

waarom geen hoofdstel aanschaffen waar de hackmore wel goed blijft zitten?
dan is het probleem toch ook opgelost?

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 20:55

Als ik dat had gewild had ik hier niet om advies voor een bit gevraagd ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:58

Het meest vergelijkbaar is denk ik de pessoa.
Dan heb je druk achter de oren en hefboomwerking.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:25

JastieHorse schreef:
Het is niet dat ze als een wilde gek ervandoor gaat hoor. Ik kan haar opzich wel bij me houden met een gewone trens, maar dan moet ik wel wat meer moeite doen dan bv met de hackamore. Ze is ontzettend sterk en dat weet ze dondersgoed. Ze is verder een heel relaxt dier hoor :j In de bak rijden kan ik niet meer met haar dus daar oefenen gaat em ook niet worden. En veel laten draven buiten mag ze ook niet vanwege blessures. Uiteraard wil ze af en toe wel eens gaan..maarja beter voor haar benen om het rustig aan te doen en dan wil ik haar wel kunnen houden.

Ik heb ook niet in de bak geoefent hoor, ben gewoon op buitenrit gegaan. Heel erg consuquent zijn, nee is altijd nee. Mijn paard is ook ontzettend sterk, en dat weet ze prima. Gewoon veel gestapt tot ze begreep dat ze moest wachten op me.

fleur79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:45

Dan zou ik gewoon lekker met gehoorzaamheid oefeningen aan de slag gaan. Gewoon veel overgangen rijden. En in jou geval (omdat je zegt dat je niet veel mag draven) veel stilstaan - stappen oefenen. En wat misschien ook wel wat voor jou zou kunnen zijn is een keer een bit fitter langs laten komen. Deze kijkt naar de paardenmond welke bitten daar het beste in/bij passen. Je kunt ze dan ook uitproberen. Ik weet dat er in Nederland Neue Schule bit fitters zijn. Dit zijn ontzettend fijne bitten en er zijn veel verschillende.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 19:51

Heeee wat leuk, een bekende op Bokt :) Ik lees even mee, ik vind dit wel interessant.