[WN] zadel bij een 3 jarige

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

anhighwood

zadel bij een 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 16:44

Hoi
We weten allemaal dat een zadel 1 van de balangrijkste punten voor een blij paard is, met daarbij ook een blije ruiter en eigenaar.
Veel problemen beginnen ook met het zadel( ja ja niet alle....de ruiter doet het meeste!)

Nu mijn probleem...
mijn guppie is nu een jaar, dus duurt nog ruim 2 jaar voor het zich aandient.
Hier en daar wezen kijken(op internet) maar met 3,5 begin je met je paard, dan heeft die een zadel nodig, eigenlijk is hij daar met een paar maanden alweer uitgegroeit,
bespiering ect ect...
Nu heb ik begrepen dat een paard eigenlijk fysiek(qua bespiering, breedte) uitgroeit is met 5.
dat houd dus in dat je meerdere zadels nodig hebt tot zijn 5e jaar.
Pfff, dat word een zeer dure hobby, zo niet onmogelijk om te betalen.
Nu zat ik een filmpje te bekijken op youtube van vaquero, en eigenlijk klopt dat als een bus(in mijn beleving dan) http://www.youtube.com/watch?v=KagpBhj6aFo
Het gaat natuurlijk om het binnenste en niet het buitenste.

Mijn stoere vent krijgt zoiezo een zadel van vaquero als die 5/6 is, maar hoe het probleem te ondervangen tot die 5/6 is??

hoe hebben jullie dit gedaan?

gr
An & Diego

melissa_b

Re: zadel bij een 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 17:38

Tot die tijd kan je een boomlooszadel proberen, of om de zoveel tijd je westernzadel verruilen voor een passende. Maar dan heb je alsnog het probleem dat je er pas achter komt dat je toe bent aan een ander zadel als het niet meer past.
Ik zit ook met dit probleem. Wat ik tot nu toe als oplossing bedacht heb is een 2e hands dressuurzadel kopen bij een zadelmaker waarbij je kan inruilen. Of een boomlooszadel..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 17:44

Tja, ik heb nu een 5 jarige die ik zo langzamerhand ga beleren. Dan nog met een barebackpad. De ergste groei en veranderingen ondervang ik dus al op die manier. Ik weet ook dat Greendistance een service heeft ontwikkeld waarbij je een zadel in bruikleen kunt krijgen en kunt blijven ruilen als het niet meer past.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 17:48

Mijn zadel komt bij Euro horse vandaan en daar kan je je oude zadel (mits bij haar gekocht meen ik) inruilen voor een ander tweedehands exemplaar.

Hannahtjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 17:50

Er zijn zoveel zadels die je ondertussen kan laten aanpassen, boom veranderen of opvullen.
Toen mijn paard 4 was (ze is nu 6) heb ik een zadel gekocht, vorig jaar heb ik die laten bijvullen zodat die weer goed zat.

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 17:59

dat van greendistance vind ik een goed systeem, alleen zie ik dat soort type zadels niet zitten.
maar het systeem erachter is top.
kan je een western zadel laten opvullen dan? nee toch....

Hannahtjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 18:07

Oeps, had niet gezien dat dit onder "western" stond :o

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 19:16

Voordat mijn merrie op 5,5 jarige leeftijd een Vaquero aangemeten heeft gekregen, heb ik met een Bob Marshall boomloos zadel gereden.
Niet op alle fronten ideaal (zeker niet wbt mij houding & zit :o ), maar ik zou het bij een ander jong paard waarschijnlijk weer net zo doen :j

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 20:26

dat het mij niet perfect zit, ala, maar bij hem moet het gewoon goed zitten.
ik denk dat er niiks anders opzit om elk half jaar te bekijken of het past of niet, zo niet, dan maar een ander zadel.

misschien een nieuwe markt, zadel lease tot 5 jaar of zo...
voor een x bedrag per maand, en dan bv elke 6 maanden nakijken of het nog steeds correct zit.
hopelijk kijken er ook zadelmakers mee, nou de 1e klant heb je te pakken over 2 jaar...Moi en Diego!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:33

Dat bestaat zelfs wel anhighwood. Ken er meerdere van hier in Dld. maar er wordt en niet echt gebruik van gemaakt en goedkoop is het ook niet. De afschrijving van zulke zadels is erg hoog, en eigenlijk betaal je dus zon zadel wel 5x ;)

Kan je echt beter of boomloos gaan. Of een 2e hands zadel kopen en die zadelmaker elke paar maand langs laten komen voor een check of het nog goed past.
Kwa boomloos zijn er meer goede dan alleen de BM. Circle Y heeft tegenwoordig ook een goede en de DS is er ook nog. Beide laatste hebben veel meer zadelgevoel dan de BM en heb je dus ook veel minder last van het ontstaan van een slechte houding. Al heb ik daar zelf met de BM nooit last van gehad.

Naast die CY en DS zijn er ook nog de Startrekk en de Colorado. Beide ook boomloos en beide hebben goede recenties in Duitsland. Let wel de Colorado niet verwisselen met de Colorado Springs die tegenwoordig op MP ed staat. Die laatste is weer een namaak van de bovengenoemde merken.

Als je toch liever een boomzadel wilt, kan ik Evelien van Eurohorse ook alleen maar aanbevelen. Ik heb nu 1 merrie die met een boomloos zadel niet wegkomt (te moeilijke rug en riggingpositie) die heeft nu een 2e hands zadel van Evelien, die als ze eruit groeit (en dat gaat nog gebeuren) weer ingeruild kan worden op een andere. En ja dat is niet de goedkoopste oplossing, je legt er altijd wat bij maar wel goedkoper dan lopen klooien met niet passende zadels.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:35

Voor mijn jonkie heb ik destijds bij Eveline een tweedehands zadel laten aanpassen.
Uiteindelijk heb ik daar nog een hele poos mee kunnen rijden, voordat het ingeruild moest worden.
Het was een goed merk zadel en ik ben er heel zuinig op geweest, daardoor heb ik er bij Eveline weer een leuk bedrag voor kunnen krijgen.

Persoonlijk zou ik dus lekker een zadelpasser langs laten komen.
Zelf ben ik niet zo'n fan van boomloze zadel bij het inrijden, maar da's persoonlijk.
Een goed westernzadel waar je zuinig op bent, houdt voor een groot deel wel zijn waarde.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:47

Bij countrymill in Nijkerk hebben ze al een soort lease hoor ! Als je daar een zadel koopt (ik heb een 2e hands gekocht) en je komt daar de volgende keer weer, schrijft hij € 300,-- per jaar af op je huidige zadel (je krijgt dus de aankoopprijs -/- 300 per jaar terug). Is dus eigenlijk het zadel leasen voor € 300,-- per jaar. De minimum prijs die je terugkrijgt voor je zadel is ook € 300,-- (als je dus onder de aankoopprijs uit zou komen)

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 13:37

dandy...top dat wist ik niet, maar als hij volgroeit is, wil een custom made, dus niet bij countrymill, dus dan geen geld terug.
er begint in mijn hoofd een beeld te vormen, ik ben altijd van het plannen
dank voor jullie antwoorden

gr
an & diego

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:18

Ik heb mijn 3 jarige eerst een half jaar aan de longe gehad, grondwerk en spieren ''kweken'' (uiteraard met beleid!). Daar tussendoor een, toen, passend zadel gebruikt die ik nog had van mijn vorige paard (laten nakijken door de zadelmaker), waarmee ik weinig reed en weinig gebruikte. Uiteindelijk groeide hij zo gruwelijk snel dat hij dat binnen enkele maanden ook weer uitwas en niet meer goed paste naar mijn idee. (lelijk doen naar mij tijdens zadelen, staart zwiepen). ik heb toen besloten om een half jaartje met bbp te rijden, zowel voor mijn gevoel als zijn gevoel. Ik vertrouwde hem wel 100%.
Afgelopen kerstmiss heb ik een Continental Equi flex gekocht. Iets aan de grote kant maar hij kan daar goed in groeien, volgens de zadel maker.
Dit kostte me wel een rip -O- , maar ik ben erg erg blij mee... Je merkt echt het verschil qua buigingen etc.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:50

Bij mijn jonge paarden altijd 2e hands zadels gebruikt, die tot op zeker moment, goed paste. Soms kan je wat " schipperen" met build-up pads en stroken vilt. Hangt ook een beetje af van hoe snel het paard veranderd, bij sommige kan dat een jaar vrij goed gaan maar een ander is na een paar maanden al "uit" het zadel gegroeid. Voordeel van 2e hands is dat je ze vaak voor vrijwel dezelfde prijs wel weer kwijt raakt. "Fabrieks" zadels begin ik niet aan, omdat het toch vaak gissen is wat voor boom er in zit en vaak niemand dat precies weet ( kan van jaar tot jaar verschillen bij hetzelfde merk/ type zadel).

Boomloos ben ik geen fan van. Op ca. 5/ 5,5 jarige leeftijd meet ik het paard op en laat een zadel voor hem maken. Voor mijn Paint heb ik dat op 5 jarige leeftijd laten doen en dat ( reining) zadel past hem nog altijd, al heb ik er nu wel een ander zadel bijgekocht ( ook custom made van dezelfde zadelmaker) maar dat was gewoon omdat ik er heel graag een een Wade model bij wilde hebben ( waar dus dezelfde boom in ligt als in de reiner. Voordeel is dat ik de kale bomen thuis heb en dus altijd tussendoor kan controleren of alles nog past.
Binnenkort gaan we een zadel laten maken voor onze Lusitano ( een specifiek Working Equitation zadel, maar wel op western boom); voordeel is dat we zelf de paarden kunnen inmeten en rechtstreeks bij de zadelmaker bestellen met al onze wensen qua model, kleur, tooling, etc.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:05

Rumpleteaser schreef:
Voor mijn jonkie heb ik destijds bij Eveline een tweedehands zadel laten aanpassen.
Uiteindelijk heb ik daar nog een hele poos mee kunnen rijden, voordat het ingeruild moest worden.
Het was een goed merk zadel en ik ben er heel zuinig op geweest, daardoor heb ik er bij Eveline weer een leuk bedrag voor kunnen krijgen.

Persoonlijk zou ik dus lekker een zadelpasser langs laten komen.
Zelf ben ik niet zo'n fan van boomloze zadel bij het inrijden, maar da's persoonlijk.
Een goed westernzadel waar je zuinig op bent, houdt voor een groot deel wel zijn waarde.

Waarom vind je boomloos niets voor inrijden?