11mm myler bit of toch de 14mm

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Mellanie

11mm myler bit of toch de 14mm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 08:54

Leen

Re: 11mm myler bit of toch de 14mm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 09:08

De 11 is dunner, dus als jou paard een dunne tong heeft werkt de 11 harder in en zal dus de 14 fijner vinden. Heeft je paard een dikke tong dan zal die de 11 fijner vinden.
Dus hangt van je paard af.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 09:23

Leen_ schreef:
De 11 is dunner, dus als jou paard een dunne tong heeft werkt de 11 harder in en zal dus de 14 fijner vinden. Heeft je paard een dikke tong dan zal die de 11 fijner vinden.
Dus hangt van je paard af.

Dat is zeer subjectief bekeken.

Bij een mondstuk van 11 mm wordt de druk over een kleiner oppervlak per mm² verdeelt ten opzichte van dezelfde druk bij een mondstuk van 14 mm. Maar het is aan het paard én aan de ruiter hoe hij dit vind (is de ruiter bewust van de druk én kan hij dit controleren en aanpassen op elk moment). Daarnaast is niet alleen de tong belangrijk, ook de beschikbare ruimte. Een dunne tong i.c.m. een laag verhemelte zal er voor kunnen zorgen dat de 14 mm niet past en de 11 mm juist weer wel.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 09:27

Je kunt ze uitproberen bij Divoza, gewoon ook die 11 mm even testen thuis?

Ik merk dat mijn paard minder fijn loopt met een te dik bit. Ze heeft weinig ruimte in haar mond, en een dik bit vind ik dan juist onvriendelijker. Een dunner bit kan scherper inwerken misschien, maar dat is in mijn ogen meer afhankelijk van de hand van de ruiter.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 09:33

zazaza schreef:
Je kunt ze uitproberen bij Divoza, gewoon ook die 11 mm even testen thuis?

Ik merk dat mijn paard minder fijn loopt met een te dik bit. Ze heeft weinig ruimte in haar mond, en een dik bit vind ik dan juist onvriendelijker. Een dunner bit kan scherper inwerken misschien, maar dat is in mijn ogen meer afhankelijk van de hand van de ruiter.

Het is een vaststaand feit dat de hoeveelheid druk afhankelijk is van de ruiter, want die geeft de druk immers via de teugels over (ok en de zwaartekracht helpt een lietsepietjse mee bij zwaardere bitten qua gewicht). Onder andere daarom is een onafhankelijke zit zo belangrijk, want alleen dan zal de ruiter de hoeveelheid druk die hij geeft steeds kunnen controleren en aanpassen op elk moment.

Klasien

Re: 11mm myler bit of toch de 14mm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 17:32

Ik heb ze allebei. De 14mm heb ik nu een week. Nu is het bit niet helemaal 14mm, alleen bij de ringen. Het midden is gewoon 11mm volgens mij (heb het niet gemeten, maar het is duidelijk smaller), dus voor dikke tongen nog steeds geschikt.
Mijn paard heeft weinig ruimte in haar mond, maar accepteert beide bitten prima. Ik voel weinig verschil.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 18:31

Klasien schreef:
Ik heb ze allebei. De 14mm heb ik nu een week. Nu is het bit niet helemaal 14mm, alleen bij de ringen. Het midden is gewoon 11mm volgens mij (heb het niet gemeten, maar het is duidelijk smaller), dus voor dikke tongen nog steeds geschikt.
Mijn paard heeft weinig ruimte in haar mond, maar accepteert beide bitten prima. Ik voel weinig verschil.

Ja die is ook 11mm in het midden. Is ook te zien op de foto's dat het breed begint en dan ineens naar smal gaat en dan heb je het middenstuk. Terwijl de 11mm over de hele lengte dezelfde dikte heeft.

fleur79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:15

Als ik jou was zou ik dan gewoon voor de 14 mm gaan gezien je weet dat je paard daar fijn op loopt. Zou zonde zijn dat je de iets goedkopere neemt en dat uiteindelijk niets blijkt te zijn..