Bitloos rijden, hoofdstel of halster?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CastaMickey

Bitloos rijden, hoofdstel of halster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 18:31

Ik wil graag bitloos rijden met mijn verzorgpaard.
Wat is het verschil tussen een halster met twee touwen/teugels eraan geklikt en een heel hoofdstel?
ik rijd recreatie met haar, en in het bos niet bitloos. Verder ook niet echt moeilijke dingen.
Ik denk dat het bij het rijden L1 of L2 zal zijn qua oefeningen maar dus niet op wedstrijd. Ik spring ook wel eens, maar niet zo hoog. (Parcourtje 50-70 cm denk ik. Kan ook best wat lager of hoger zijn..) Bedankt als je tips voor me hebt! :D

Leen

Re: Bitloos rijden, hoofdstel of halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:26

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... alster.htm

Hier is een heel artikel, met testen gedaan. Persoonlijk zou ik als het om meerdere keren gaat, kijken voor een degelijk hoofdstel. Een halster is er niet op gevormd, de inwerking is ook heel anders. Kijk wel naar verschillende hoofdstellen, het is niet omdat bv. kaakgekruisd niet werkt dat algemeen bitloos niet werkt. Er zijn heel wat verschillende systemen (ook in artikel te lezen) en vaak kan je testhoofdstellen huren.

Lianne86

Re: Bitloos rijden, hoofdstel of halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:29

Halster vind ik snel "schuren" en heeft ook een andere werking... Zelf gekozen voor een biothane vanalles in 1 hoofdstel (kan met bit, bitloos kaakgekruisd, bitloos sidepull, halster) gewoon zodat ik lekker kon kiezen... Bij mijn paard werkt kaakgekruisd het fijnst... Dus die gebruik ik het meest als ik bitloos rij, maar als ik halverwege geen zin meer heb om met bit te rijden, gooi ik het bit eruit en ga ik sidepull verder :)

Maar zou me even inlezen en proberen te lenen/huren en kijken hoe je paard er op reageert :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 19:30

Super bedankt!! Het gaat om 2x per week ongeveer een uur rijden, en dan niet eens altijd bitloos. Echt heel erg dankje!!
@Lianne86: Bedankt voor je reactie! :)