Cap minder beschermend na val?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Cap minder beschermend na val?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 18:19

Is dat nu echt waar?
Dat wanneer je valt met cap dat er barsten in kunnen komen en hij de volgende keer dus minder beschermd?
Ik heb mijn cap toch al weer 5 jaar en is tig keer op de grond gevallen/mee gevallen en lijkt me niets mis mee eerlijk gezegd..

Lara_Silver

Re: Cap minder beschermend na val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:23

Dat je aan de buitenkant niets ziet wil niet zeggen dat de binnenkant niet kapot is. Caps beschermen door gedeeltelijke destructie. Geen enkele cap-vulling overleefd een fikse val op de grond. Of je hem nu flink op de tegels laat vallen of er zelf mee valt op je hoofd, het effect is hetzelfde. Is misschien heel zuur, maar het leert je wel beter om te gaan met dit soort kwetsbare spullen. Noch mijn cap, noch mijn motorhelm hebben ooit de grond van dichtbij gezien, mits ik ze er daar neergelegd heb, simpelweg omdat het risico op barsten groot is waardoor je bij een val op je hoofd niet meer tot amper nog beschermd bent.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:24

Aan de buitenkant niet nee, maar je kan je cap niet openen om te kijken of die nog wel goed is want dan kan je hem weggooien. Als je echt een harde val op je hoofd bent gegaan dan zou ik het toch vervangen. Als er aan de binnenkant basten zijn kan de tok niet meer voldoende beschermen bij een volgende val. Bij kleine vallen waar je eerder op je kont land en dan pas op je hoofd zou ik nu persoonlijk niet direct in actie schieten om een nieuwe te kopen.
Laatst bijgewerkt door Leen op 29-04-13 18:29, in het totaal 2 keer bewerkt

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:25

Ik ben een keer kei hard met mijn cap tegen de een springpaal geknald. Van buiten zag je er niks mee, maar na het rijden (ik had niks dus gewoon weer opgestapt met diezelfde cap) merkte ik dat hij echt heel hard kraakte als je er tegen aan drukte. Van buiten leek er dus niks aan de hand, maar hij was doormidden van binnen +D Dus inderdaad, het is echt waar. Als je hem goed op de grond laat vallen kan hij ook zomaar stuk zijn. Voorzichtig mee omgaan dus!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 18:26

Dus hoe jij het zegt, wanneer je met je cap valt en hij raakt de grond beschermd hij niet meer en zou je een nieuwe cap moeten kopen?
@Leen, koop jij een nieuwe cap bij een harde val op je hoofd denk je? Ik snap de uitleg maar moest ik niets mis er aan zien zou ik er eerlijk gezegd niet eens aan denken een nieuwe cap te kopen!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:28

Dat klopt inderdaad. Aan de binnenkant kan het er erger aan toe zijn aan de buitenkant. Dat is ook gebleken aan soort "röntgenfoto's" die ze van caps hebben gemaakt van ruiters die gevallen waren.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:29

k_m schreef:
Dus hoe jij het zegt, wanneer je met je cap valt en hij raakt de grond beschermd hij niet meer en zou je een nieuwe cap moeten kopen?
@Leen, koop jij een nieuwe cap bij een harde val op je hoofd denk je? Ik snap de uitleg maar moest ik niets mis er aan zien zou ik er eerlijk gezegd niet eens aan denken een nieuwe cap te kopen!

Ik ben 5 jaar geleden op een hindernis gevallen. Omdat mijn moeder het niet vertrouwde had ik een nieuwe cap gekocht, toen ik die van mij open deed was ik blij dat ik dat gedaan had. Je zag er helemaal niets aan, je kon er op duwen het kraakte niet, het bewoog amper. Maar toen ik het open deed bleek hij doormidden te zijn.
Als ik niet slimmer was geweest reed ik nu waarschijnlijk nog met die cap. Met alle gevolgen vandien...
Dus bij elke keer dat ik op mijn hoofd ben gevallen komt er nu een nieuwe cap, iets te zien of niet, nieuwe cap is onderweg.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 18:38

Hmm oke, ben nu toch eens benieuwd hoe de mijne er vanbinnen uitziet eigenlijk :+

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:44

Je hoofd is iets kostbaar ;) Ik heb van een val een hersenschudding en hersenletsel overgehouden. Nu kan ik nooit zonder zonnebril naar buiten wanneer het licht fel is, in de sneeuw en hartje zomer is een ramp voor mij. Ik kan zelden nog naar fuiven. Enkel als ik oordopjes indoe en de volgende dag in bed blijf met zeer sterke hoofdpijn medicatie. Dusja... beter een cap van 70-100 euro dan elk half jaar onder een scanner, medicatie, ... en dan nog eens alles wat ik niet meer graag doe omdat ik weet dat ik er hoofdpijn van krijg ;verjaardagsfeestjes, fuiven, cinema, bij andere in de auto die graag de muziek luid hebben (vind het altijd vervelend om ze te vragen om de muziek stiller te zetten).

Edit: dit was ook met cap, maar al een oudere. geloof dat ik die een 4 jaar had, meermaals van paard gevallen, enkele keren tegen een muur. Maar je denkt er niet over na hoe de binnenkant eruit zag. Jammer dat ik die niet opengedraaid had. Had ik best ook wel willen zien :+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:54

Bij elke val, dus ook gewoon uit je handen, krijg je haarscheurtjes in een cap. Deze haarscheurtjes kunnen bij een volgende val doorscheuren en daarmee helpt de cap dus niet meer. ;)

fleur79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 23:20

Inderdaad, als je valt met je cap of je laat hem hard vallen dan is hij officieel niet meer veilig en moet je eigenlijk een nieuwe cap kopen :j

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:20