Bitloos rijden tips gevraagd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Utrolig

Bitloos rijden tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 11:20

Ik wil met mijn verzorgpaard graag bitloos gaan rijden.
De reden is dat hij erg trekt op het bit.
Nu kan ik dat wel opvangen (heb hem M2 gestart en kan hem rijden op mijn pinken), maar de eigenaresse die niet veel snapt van opvangen, verzamelen en nageven, rijdt er op buiten. Het gevolg is dat wanneer wij gaan draven (ik op mijn eigen paard), hij steeds harder wil en zij niet lekker kan gaan draven. Ze is 65, net hersteld (en genezen verklaard) van kanker en de chemo en bestraling, dus begin niet met lessen. Dit heeft zij gehad, en in de bak gaat het heel goed. Het paard is 20 jaar en mag dus als recreatie paard verder vanwege gezondheidsredenen van hem zelf. Hij wordt nu met een Myler level 1 gereden. Hierop doet hij het qua bitten het beste! En geloof me, heb heel wat geprobeerd. Bij heeft ene kleine mond, en een dikke tong die er regelmatig uithangt wanneer er teveel druk op komt.
Maar wat voor ene bitloos hoofdstel moet ik doen?:kin/kaak gekruist, druk op de neus/oren of een bloem?

Lotje199

Re: Bitloos rijden tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:31

Bitloos is netzoals met bit, geen een paard is hetzelfde dus zal je moeten gaan uitzoeken wat het beste werkt.
Verdiep je in de verschillende optomingen, kies er een uit die je denkt dat het beste bij je paard past en ga kijken of je die optoming 2e hands kan kopen.
Er zijn ook hoofdstellen die je kunt gebruiken als 2 optomingen, dus bv een kaakgekruist en als je er de gekruiste banden afhaalt als een side pull.
Veel succes!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 18:23

Dank je, ik zal mij er (weer) even in gaan verdiepen!Is even weer wat werk...hihi

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:24

Ik ben zelf niet zo'n fan van de kin en kaakgerkuisde versies omdat die vaak toch knelt en de release vaak niet goed is. Ik zou gaan voor een sidepull, heeft een goede en duidelijk inwerking. Ik wil zelf de sidepull pardoes gaan kopen.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:26

op de boktmarkt verkochten ze volgens mij ook een soort halsterhoofdsstellen, daar kon je
dan teugels aan klikken aan de zijkant.
Hmm... kzal even zoeken...
Sidepull is idd ook een goede optie!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 19:59

Oke, zat wel een een kaak gekruist te denken, maar de release moet idd wel goed zkjn. Volgens mij is dit wel als het met koord is.maar een lg zaum lijkt mij ook wel wat.