informatie dressuurzadel ook voor buitenrijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cryssie

informatie dressuurzadel ook voor buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 18:50

Ook ik moet er aan geloven. Mijn paard moet binnen een half jaar en een jaar een nieuw zadel.
Nou ben ik op zoek naar een dressuurzadel, dat ook heerlijk zit tijdens buitenritten.
Wie weet een goed zadel.

Doubtless

Re: informatie dressuurzadel ook voor buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:56

Dat is nogal persoonlijk... Ik zou vooral een zadelkomer langs laten komen zodat je zelf kan testen wat bij jullie past.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:00

Een goedpassend zadel voor paard en ruiter rijdt in de bal hetzelfde als buiten.
Neem toch eigenlijk aan dat niemand alleen zijn paard een rondje door de bak laat rijden, dat zou wel erg geestdodend zijn

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 19:03

smurffie schreef:
Een goedpassend zadel voor paard en ruiter rijdt in de bal hetzelfde als buiten.
Neem toch eigenlijk aan dat niemand alleen zijn paard een rondje door de bak laat rijden, dat zou wel erg geestdodend zijn

Het goedpassende zadel wat ik nu heb zit na een buitenrit van 2 uur echt niet lekker meer.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:05

Wat zit er dan na 2 uur niet lekker ? Waar heb je last van ?
Is het zadel van voren te breed of te smal ( de twist ) of van achteren te breed of te smal ? Of ......

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 19:07

Mijn kont. Maar dit zadel is al erg oud en aan vervanging toe. Ik ben op zoek naar een ander zadel!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:09

Dan zit het zadel voor jou waarschijnlijk niet echt goedpassend..
Laat een zadelmaker komen met een aantal zadels en ga proefrijden.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 19:10

Dat snap ik ook wel, maar wil graag merken en types horen waarvan de zadels bekend zijn die ook heel goed geschikt zijn voor buitenritten zodat ik die er ook bij kan doen!!!!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:11

Ik heb een kieffer en een kentaur gehad en heb nu een Bates, vond ze allemaal fijn om mee buiten te rijden.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 19:14

Oke dank je daar heb ik wat aan. Kentaur valt voor mij af, want die heb ik nu. Bates zal ik is kijken.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:15

Elk zadel wat goed zit en tegen ons klimaat kan is goed om buiten te rijden.
Wil je tijdens een buitenrit ook geregeld een sprongetje maken, kan een veelzijdigheidszadel prettiger zijn. Maar ik vind een dressuurzadel erg fijn zitten en ook daarmee goed een sprongetje gemaakt kan worden.

Het is belangrijk dat het voor jou en je paard goed zit.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:35

Een super comfortabel dressuurzadel is de Freeform Elite.
Als je een linkje wilt, laat maar weten.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:38

Ik heb de Kiefer lusitano, zit heerlijk. Maar het is inderdaad erg persoonlijk

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 19:41

Vilar schreef:

Die ziet er heel mooi uit zeg. Ik zat op het belgische site te kijken. Waar heb jij het gekocht?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:42

tja ik heb zadels gereden van K&M, wintec, kieffer, passier, euroriding, bates, rossner en JC en met alle zadels kon ik ook prima lange ritten maken :j alleen wel afhankelijk van het paard welk zadel lekker zat.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:44

De 1 zit bv heerlijk op een kieffer en een ander vind h'm te hard zitten.

Zelf heb ik veel JC's gehad en die bevallen mij prima maar er zullen ook wel mensen zijn die hem niet fijn vinden zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:17

Ik rijd lange(3 of 4 uur of meer)buitenritten op een massimo dressuur.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:21

Ik ging op uitrit (ongeveer 4 uur, veel berg op en af, stap draf galop en rengalop, springen...) met een Ainsley, nergens last van.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:51

Cryssie schreef:
Vilar schreef:

Die ziet er heel mooi uit zeg. Ik zat op het belgische site te kijken. Waar heb jij het gekocht?

Het enige verkoopadres van de Freeform in Nederland, Per Mi Cavallo.
Linkje: http://www.permicavallo.nl/elite.php

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 07:33

Cryssie schreef:
Dat snap ik ook wel, maar wil graag merken en types horen waarvan de zadels bekend zijn die ook heel goed geschikt zijn voor buitenritten zodat ik die er ook bij kan doen!!!!

Zo werkt dat niet. Ieder mens is weer anders gebouwd. dus de een zit in een heel ander zadel lekker als de ander. Maar als je last hebt van je kont, dan is het zadel misschien alleen te hard ?? Dan zou een bontje op het zadel misschien al de oplossing kunnen zijn ?! Als tenminste je zadel voor je paard wel helemaal goed past.

En als je toch naar een ander zadel gaat kijken let dan in de eerste plaats er natuurlijk op dat het zadel past voor je paard !!

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 07:36

Ik heb een rossner dressuurzadel en die zit me toch lekker, kan er uren mee buitenritten maken en nooit last van kontpijn. Een echte aanrader ;)

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 08:02

Maris schreef:
Cryssie schreef:

Zo werkt dat niet. Ieder mens is weer anders gebouwd. dus de een zit in een heel ander zadel lekker als de ander. Maar als je last hebt van je kont, dan is het zadel misschien alleen te hard ?? Dan zou een bontje op het zadel misschien al de oplossing kunnen zijn ?! Als tenminste je zadel voor je paard wel helemaal goed past.

En als je toch naar een ander zadel gaat kijken let dan in de eerste plaats er natuurlijk op dat het zadel past voor je paard !!

Lees eerder bericht! Zadel is aan vervanging toe! En duh tuurlijk kijk ik dat het past op mijn paard!!!

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 08:08

Nou dit gaat lekker....

Ts je snapt toch wel dat iedere kont anders is en dat de 1 zweert bij Rossner en iemand anders dat bagger vind zitten?? Het is zo persoonlijk en met ieder goed passend zadel (zowel voor je paard als voor jouw billen) kan je urenlang rijden en de ene mens heeft eerder een zere kont dan een ander.

Zo vind xSlvna een Ainsley fijn rijden en ik vind'm helemaal niet fijn zitten maakt het daarom een niet fijn zadel voor buitenritten? Nee,dat is persoonlijk.

Jou vraag in de OP kan alleen jij zelf beantwoorden omdat mensen en billen verschillen.
Dus zadelpasser langs laten komen of zelf heen gaan en zadels zitten en kijken wat jij lekker vind zitten en wat goed zit op je paard.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 08:13

Mensen ik wil gewoon wat merken en types weten.
De standaard merken ken ik al, maar de wat nieuwere ben ik naar op zoek. Heb 12 jaar geleden mijn laatste zadel gekocht. Vandaaruit wil ik een zadelpasser laten komen met de wat nieuwere merken!

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 08:19

Ik rijd altijd op een daaleman zadel en een vriendin van mij of een hulsebos.
Wij rijden ritten van 15 tot 25 km en in het begin hebben we soms wel eens spierpijn (na een poosje niet meer die lange ritten, winterstop) maar na 2 ritten is het weer over en dan nergens last van.