Ik weet niet jullie mij er bij kunnen helpen maar mijn huidig springzadel past niet meer; een Rossner Atlanta, heel mooi zadel maar past niet op mijn paard. Hij klemt een beetje van voren en van achteren weinig ondersteuning. Mijn benen schuiven naar voren en het zwaartepunt zit te ver naar achteren. Doordat mijn paard uit haar conditie is en een grasbuik heeft, speelt haar ietwat weke rug extra op. Weet iemand een 18inch springzadelmerk of model voor een korte rug en liefst veel wrong? En mensen met ervaring met korte rugjes? Mijn merrie is 1.57m Zwaar warmbloed.
Wij hebben het oude type Kieffer Norbert Koof voor onze arabier. Hij is erg breed geribt, oogt buikig en heeft een iets verzonken rug. Ligt en zit als een huis! Voor een eventueel nieuw zadel adviseerde mijn zadelmaker een Kentaur of Eric Thomas.
Mijn andere paard heeft juist een smalle kamer nodig met diep uitgesneden zadelkamer, hoge schoft heeft hij. Kwam ik ook bij een Kentaur uit. Maar mijn paardje oogt nu wat zwaar, totaal uit model, ook wat buikig. Ik ga ook zeker even kijken voor de wat oudere Kieffers. Bedankt!
Ik zou gewoon een zadelmaker bellen en kijken wat hij van je zadel vind en wat hij zou aanraden.
Amorosa
Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-13 13:06
Peanutbutter schreef:
Ik zou gewoon een zadelmaker bellen en kijken wat hij van je zadel vind en wat hij zou aanraden.
Ik heb een advies van een deskundig iemand maar ik wil een merk of model horen en als ik iets heb wat aan de eisen voldoet, ga ik naar de zadelmaker om hem op maat te maken. Als het huidige zadel nog wel te vermaken was, had ik het meegenomen naar mijn zadelmaker ja.
Ik ga kijken naar een Passier, een Kentaur en een Pessoa... maar wie heeft ervaring met een zadel voor een kortere rug? En wat voor (spring)zadel heb je dan op je paard? Dat maakt het zoeken voor mij wel makkelijker
Barcelano
Geplaatst: 26-04-13 21:11
Massimo heeft ook spring zadels, de kussens kunnen daar korter gemaakt worden zonder dat je inch in je zitvlak veranderd. Ook kunnen deze zadel meer schouder vrijheid geven. Worden heel vaak aangepast op ronde paarden met weinig schoft of kort in de rug.
Prestige heeft ook een ver uitgesneden kamer. Ligt op 2 van mijn paarden die een hele hoge schoft hebben, voor het paard met een lage schoft doe ik er een bontje onder. Zadels hebben veel wrong, en ze zijn ook geschikt voor een korte rug. Heel fijn om mee te rijden en paarden lopen er ook heel goed onder.
Ik ga ook kijken naar een Pessoa. Maar vallen die qua zitting niet klein? En Prestiges dan? Ik heb zeker een 18inch nodig
ShirlMilou
Geplaatst: 05-05-13 23:16
Ja pessoa vallen qua zitvlak wel echt klein.... Ik had een 17 inch en daar ben ik echt uitgegroeid. Heb nu een 17 inch prestige Michael Robert. Echt een verschil maar dat komt natuurlijk ook omdat pessoa een close contact zadel is. Bij de Prestige Michael Robert zit ik veel steviger en dieper in het zadel. Ik ben geen voorstander voor een close contact meer...