te vet voor het zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

PocoGaucha

te vet voor het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 19:05

Hey,

Ik rij sinds kort een Tinker van iemand anders bij. De reden waarom ik er mee rijd is omdat hij veel te dik is geworden van de winter. Hij is echt tonnetje rond. Nu ligt het zadel dus ook niet goed, het zakt scheef.

Ik heb het met barebackpad geprobeerd, maar toen ben ik eraf gevallen omdat hij erg gevoelig is op de slechte drukverdeling. Ik ben daarna weer opgestapt, maar hij bleef er onrustig mee lopen. Dus ik ga het liever niet nog eens uitproberen.

Ik zit nu een beetje te dubben, want aan de ene kant lijkt hij er geen last van te hebben dat het zadel scheef zakt, vooral omdat ie met de barebackpad wel liet weten dat hij het er niet mee eens was. Plus dat ik niet zo gek veel te besteden heb, ik ben ook maar een student.

Wat denken jullie? Ik wil eventueel best voor een paar maanden een boomloos zadeltje aanschaffen en die weer verkopen als ik hem niet nodig heb, een B- merk zegmaar, want ik heb eerlijk gezegd geen geld voor een barefoot. is dat wijsheid?

groetjes,

Rianne

Shirley

Re: te vet voor het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 19:08

Dan zou ik eerlijk gezegd liever een fijne gebruikte Barefoot kopen, die houdt tenminste zijn waarde ... die goedkopere zadeltjes zijn gebruikt helemaal niets meer waard -O-

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 19:10

Flink aan het werk zetten vanaf de grond, longeren ed tot je zadel past?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 19:12

Nadeel van boomloos op hele ronde paarden is dat het ook wel kan schuiven. Dus ik zou eerder aan de hand aan het werk zetten om er eerst wat af te krijgen.

Wintec extra wide een optie?

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 22:59

sluit me bij vuurneon aan: die van mij dacht ik ook met barefoot te kunnen rijden tot ie was afgeslankt...
het volgende probleem diende zich aan:

Hoe stap je op een zadel dat tot onder de buik van een paard zakt tijdens het opstijgen? :)

succes, is een lastig thema!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:13

Een Barefoot (achtig) zadel hoeft echt niet meer te schuiven dan elk ander zadel hoor, dat is echt een fabeltje. In veel gevallen schuift een Barefoot juist minder dan allerlei Wintecs en Kieffers e.d. :)

Is gewoon een kwestie van proberen dus, je kunt vantevoren niet zeggen of een zadel gaat schuiven of niet, dat is niet afhankelijk van het merk maar is gewoon per pony / paard heel verschillend....

Bovendien kan bvb. een andere singel of net iets anders neerleggen van het zadel, een enorm verschil maken :)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 08:32

ik stap sowieso via een krukje op, dus op zich is het schuiven bij opstappen niet erg, het zadel wat die nu heeft zakt juist naar rechts tijdens het rijden. het vervelendste is, dat ik hem zelf zonder af te stappen niet meer recht krijg. dus een boomloos zadel wat 1 cm naar links zit krijg ik nog wel goed door rechts te gaan hangen. maar bij dit zadel lukt dat niet.

Zou eventueel een bontje gebruiken ook niet kunnen helpen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:39

Je kan altijd eens wat proberen :j

Vaak kun je er allerlei theorieën op los laten wat wel of juist niet zou kunnen werken en waarom....maar soms ligt de oplossing toch in een onverwachte hoek. Proberen is het sleutelwoord :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:42

Toen mijn paard te dik was geworden voor haar zadel ivm een blessure heb ik een tweedehands barefoot gekocht als tijdelijke oplossing. Ik was er zo blij mee dat ik hem nu permanent gebruik. En als het niet bevalt kun je ze heel goed weer verkopen denk ik, omdat het een populair merk is.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:53

Een barefoot zal niet tot weinig schuiven, mits de pommel goed past. Als die te klein of te groot is zal hij alsnog wegzakken. En als je paard scheef is natuurlijk ook. Dat kun je wel prima opvangen met een extra inlage, of een op te vullen bontje oid.
Ik had voor mijn pony een zadel dat in de winter paste. In de zomer kan je er een bontje onder leggen en in de winter hoeft er niks onder.

Ik zou ook gaan voor de optie om hem eerst te laten afvallen voor je er op gaat zitten. Longeren, grondwerk, lange lijnen, wandelen, vrijspringen, etc. Je kunt van alles doen en het gaat vaak nog best snel ook :j

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:55

Mijn barefoot schuift ook niet op mijn (te) ronde fjord. Het blijft beter liggen dan mijn oude zadel.
Ikzelf heb wel de gewoonte om (als het kan) met een opstapje op mijn paard te stappen, dit omdat ik van kindsbeen geleerd heb dat opstijgen met stijgbeugels niet echt goed is voor het paard.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 08:59

er staat ook nog een argentijnse recado op de markt. Heb de verkoper een pb gestuurd, hoop dat ze het zadel nog heeft.

Dat is een zadel wat ik toch al meer als een jaar wil hebben, daarvoor vind ik het niet zo erg om een paar maanden in armoe te zitten :P. dan kan ik dit zadel voor in het bos gebruiken tot hij weer op gewicht is, en dan het andere zadel weer gebruiken voor in de bak als hij wat dunner is geworden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:04

Ik had je ook een PB gestuurd waarin ik je mijn Barefoot aanbood ...

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:04

Mijn verzorgtinkie was ook tonnetje rond, en daar bleef barefoot dus niet op liggen. Ik heb uiteindelijk een tweedehands wintec wide aangeschaft, en was daar super tevreden mee. Ook omdat je daarvan de boom weer kunt aanpassen zodra hij weer iets afvalt.
Helaas (nou ja, eigenlijk gelukkig :) ) is m'n tinkie nu zo afgevallen dat zelfs de kleinste boom van de wintec wide nog veel te breed is, dus ik ga op zoek naar een ander zadel. Mocht je interesse hebben in een wintec wide met 3 bomen (alleen de kleinste (witte) heb ik niet), pb dan maar even.

Tiepfout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 12:40

Veel longeren en grondwerk tot hij zijn zadel weer past lijkt mij het slimste eigenlijk.