Peesbescherming

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Floemii

Peesbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 21:52

Ondanks dat ik heb gezien dat er een zelfde soort topic was uit 2012, zou ik toch graag peesbescherming ter discussie willen stellen.
Bij mij op de manege lopen ALLE paarden met peesbescherming.
Bij sommige paarden hoor ik ze daadwerkelijk aan tikken of zie ik het wel es gebeuren, maar bij sommige denk ik ook wel eens.... >;) 8)7

Nu weet ik dat deze bescherming is tegen aantikken, enz.
Maar dan vraag ik me af, waarom mogen de paarden dan wel zonder peesjes losgegooid worden?
Juist als ze los gegooid worden, is er veel beweging die veelal ook ongecontroleerd is door spelen.
Terwijl er tijdens de lessen gecontroleerd bewogen wordt door de paarden, en je juist dan zou denken dan gaat het goed.

Waarom zou een paard in vrijheid dan niet aan tikken en bij werk juist wel?

Daarnaast is kan ik me niet voorstellen dat als een paard zich eens heeft aangetikt (waar dus een wondje ontstaat) Hij zich daar nogmaals gaat aantikken.

Als wij namelijk een wondje aan de binnen kant van onze knieën hebben, dan schuur je toch ook niet met je knieën tegen elkaar om dat het pijn doet?

En dan is er nog de eeuwige discussie, zijn de temperatuur verschillen van met of zonder wel of niet schadelijk voor de benen?

Brand los!

Juliettex

Re: Peesbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:54

Ja klopt vind het ook een beetje onzin, manege waar ik 3 jaar terug gereden heb droegen alleen de paarden beschermers als ze die daadwerkelijk nodig hadden.
idd met losgooien is het een beetje een ongecontroleerde beweging en tikken ze vaker aan lijkt mij..
ik doe wel altijd beschermers om omdat de fries van een vriend van me zelfs aantinkt bij het wandelen :+

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 21:57

Juliettex schreef:
ik doe wel altijd beschermers om omdat de fries van een vriend van me zelfs aantinkt bij het wandelen :+

Is het dan niet zo dat als ze wondje heeft van het aantikken, dat ze dan niet meer aantik doordat ze daar op dat moment pijn/last heeft?

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:00

Floemii schreef:
Juliettex schreef:

Is het dan niet zo dat als ze wondje heeft van het aantikken, dat ze dan niet meer aantik doordat ze daar op dat moment pijn/last heeft?

ze loopt over het algemeen best appart,
als een soort modellen loopje als je snapt wat ik bedoel :o

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:02

Mijne heeft peesbeschermers om met rijden, met losgooien en met longeren.
Slaat nergens op om het met de ene activiteit wel te doen en met de andere niet!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:04

Juliettex schreef:

ze loopt over het algemeen best appart,
als een soort modellen loopje als je snapt wat ik bedoel :o[/quote]

nee die logica heeft een paard niet..
Een paard met ijzers krijgt bij mij ook bescherming om, mijn merrie kreeg zelfs altijd peeskapjes en springschoenen, zowel met loslaten, rijden als longeren echter niet met in de wei staan.
Zij tikte zich regelmatig aan net boven de kroonrand vandaar ook springschoenen.
Nu dat mijn paarden geen ijzers hebben krijgen ze ook geen bescherming om, alleen met een buitenrit als ik echt intensief ga rijden, en met springen.

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:07

Waarom eigenlijk peesbeschermers met springen ?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:17

Juliettex schreef:
Waarom eigenlijk peesbeschermers met springen ?

Als een paard neerkomt, kan de achterbeen wel eens aantikken van voor. Of balken die eraf vallen tegen de pees aan.