wanneer past martingaal

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

riannezweeds

wanneer past martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 11:11

ik heb een martingaal liggen maar weet niet of hij nu echt goed zit, hoe kom ik te weten hoe hij goed zit?
en wanneer hij ook inkomt zegmaar dat hij werkt

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:18

Hij moet zo zitten dat de teugels niet ''onderbroken'' worden van de mond naar je handen. Dus het moet een rechte lijn zijn en niet naar beneden gedrukt worden door de ringen van de martingaal als je je teugels op maat hebt.
Om de hals moet het gewoon een beetje losjes zitten.

Heb je anders een foto van de martingaal als hij om zit?

riannezweeds

Re: wanneer past martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 11:35

okay bedankt! nee heb geen foto ben altijd alleen op stal xD

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:39

Je kan hem toch omdoen en dan vanaf de zijkant de teugels pakken en dan een foto maken?

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 11:46

tja... je bent blond of je bent het niet he had er nog niet over na gedacht xD

Justico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:50

Een martingaal is oorspronkelijk voor het springen. Als het paard laag loopt of met zijn hoofd omhoog naar de sprong toe, moet de martingaal 'los' zitten, geen tot weinig inwerking hebben. Pas als het hoofd onnatuurlijk hoog houdt moet de martingaal zijn werk doen. Als je de vorken van de martingaal omhoog houdt kun je zien hoe strak of los hij moet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:51

De ringen van het vorkje moeten tot bij de schoft komen als je ze omhooghoudt, dan heb je meestal de juiste lengte.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:54

en heel erg belangrijk

dat het stukje tussen de benen niet te los zit
anders kunnen ze als ze springen of een rare beweging maken met een been erin komen

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 12:04

bedankt! zo kan ik het waarschijnlijk zelf ook zienmet deze tips allemaal! bedankt!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:09

Oh ja, heb je wel knevels (teugelvlinders/martingaal stops) op je teugels zitten? Dat is belangrijk om te voorkomen dat de ringen van de martingaal komen vast te zitten aan de gespen bij het bit. :)*

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 12:17

heb ik ik weet t, maar dit paard was nieuw en had het zo al bij zn spullen zitten dus vroeg me af of vorige eigenaar t goed had gedaan ;) zelf rij ik eigelijk nooit met martingaal

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:33

Mijn verzorgster wil ook graag met martingaal rijden, die we nu hebben zit los... Maar als ik het goed begrijp (er geen voorstander van, in de bak is het sowieso niet nodig, buiten wil hij zich de laatste tijd wel eens omdraaien, maar het probleem --> hij gaat achteruit, niet echt omhoog, wel zijn hoofd hoger... Dus heeft het wel nut?) --> Te los --> Geen invloed... Ze wil nu gaatjes bij gaan maken, dus dan komt ie wel goed te zitten (controleer het nog even...)

Maar te los ==> geen invloed

Te strak ==> standaard druk omlaag / storing teugelhulpen..

Toch?

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:54

Lianne86: De martingaal heeft niet óf geen invloed óf werkt als storing van de teugelhulp. De martingaal werkt alleen als het paard zijn hoofd zeer hoog doet om o.a. onder de teugelhulp uit te komen. In alle andere hoofdhoudingen stoort het niet. Daarom vind ik het ook een erg handige hulpteugel. ;)
Ik ben het er mee eens dat het bij een paard dat achteruit loopt (en daarbij z'n hoofd iets hoger draagt) idd geen nut heeft.
TS: Het riempje hoort zo te zitten dat je een vuist tussen de nek (manenkam) en de riem kan leggen. De vorken moeten recht omhoog naar de schoft kunnen lopen. De riem die naar de singel loopt moet los genoeg zitten om een vuist tussen borst en riem te kunnen plaatsen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 14:16

Zelf vind ik de martingaal niet alleen handig bij springen, maar ook bij buitenritten, als je een paard hebt dat in bepaalde situaties het hoofd veel te hoog draagt zodat het onbestuurbaar wordt.
Verder merkt het paard niets van de martingaal.
Die opmerking van Sunneva is inderdaad ook heel goed: je moet idd een vuist tussen de riemen kunnen steken. Al met al krijgt TS beetje bij beetje de juiste informatie van iedereen zo. Best leuk hoe bokt kan werken. :)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 14:21

Maar het was meer zo: als hij te los zit, dan kan hij nog met zijn hoofd zo hoog dat het geen effect heeft ;) En te strak --> altijd een ruis... Want daarom mag deze hulpteugel van mij juist wel, zolang het niet nodig is, heeft ie sowieso geen impact, wat de ruiter ook doet. (En dat vind ik een fijn idee, omdat het vooral is dat ie omgaat zodat zij zich zekerder voelt.) Ook al heeft het voor mijn pony volgens mij weinig effect ;)

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 20:25

ooh bedankt! ja idd zoolgangster!