Krassen in zadel, wie is er aansprakelijk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kaitlyn

Krassen in zadel, wie is er aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 15:36

Aan mijn zadel was het lusje waar het uiteinde van de beugelriem doorheen gaat kapot. Ik heb mij laten overhalen om dit bij de schoenmaker te laten repareren, het ging immers om een stukje leer vast zetten. Ik ben daar geregeld geweest met hoofdstellen en paardrijlaarzen waar iets aan moest gebeuren (ritsen, opnieuw stikken etc.) en ben altijd tevreden naar huis gegaan.

Ze konden het lusje niet opnieuw stikken (was afgescheurd en te weinig ruimte voor over) maar konden er wel een nieuw stukje leer opzetten. Voor de zekerheid heb ik nagevraagd of ze het konden en of ze het zagen zitten. "Ja dat gaat helemaal lukken!" kreeg ik als antwoord van ze. Samen leer uitgezocht voor de kleur (roodbruin) en ben met het volste vertrouwen weggegaan.

Het lusje zat er keurig aan (rechterkant zadel) en ik heb betaald. Hij gaf het zadel aan (met de linkerkant naar mij toe, zoals je 'm vast houdt zoals je 'm op een paard legt) en ik ben naar de auto gelopen. Op het moment dat ik het zadel in de auto wil leggen zie ik dat er ontzettende schade aan de linkerkant van m'n zadel is toegebracht! Dat had ik dus niet gezien omdat hij de rechterkant liet zien en 'm toen met de linkerkant in mijn armen aangaf. Als je het zadel vast houdt zie je de schade ook niet, het zit meer aan de zijkant. Ik heb dus nooit naar de linkerkant gekeken (daar was immers niets mis mee!). Met tranen in m'n ogen ben ik naar huis gereden (ik had 'n afspraak staan dus kon niet direct terug) en heb 'm op thuis wel direct gebeld met hoe en wat.
Wordt me doodleuk verteld dat zij dat absoluut niet gedaan kunnen hebben en dat ik zelf wel zo onvoorzichtig zou zijn geweest. Geen idee hoe want ik had een fleecevest aan en dat krast niet, het zadel heb ik niet losgelaten toen ik naar de auto liep en omdat hij met de linkerkant tegen mij aan zat kan ik ook nergens tegen aan gelopen zijn waardoor er schade is toegebracht.
Wat ik zelf denk dat er gebeurt is; het lusje aan de rechterkant moest gerepareerd worden en dat hij 'm met de linkerkant op het naaimachine heeft neergelegd en daar de krassen zijn ontstaan.

Zo was het zadel: (het zadel is altijd netjes opgeruimd en gepoetst geweest in de periode dat het niet gebruikt werd)
Afbeelding

Zo is het nu:
Afbeelding

Ikzelf vind dit onacceptabel en heb een aantal tips gekregen waarin gezegd wordt dat ik hem aansprakelijk moet stellen en dit in een aangetekende brief moet versturen naar hem. Mijn broertje was mee op het moment dat ik het zadel wegbracht en hij weet (samen met mijn familie, stalgenoten die er waren en het zadel gezien hebben) dat deze krassen er niet op zaten op het moment van wegbrengen.

Ik heb al 2 mails naar zadelmakers gestuurd of dit te repareren valt (opvullen en kleuren wellicht, desnoods een leervet in deze kleur zodat ik er in ieder geval kleur kan inpoetsen) en ik wacht op hun antwoord.
Ik heb afgesproken morgen naar hem terug te gaan met het zadel en ernaar te kijken maar ik laat hem er niet meer aanzitten en zal ook aangeven dat ik zadelmakers gecontacteerd heb.

Maar wie is er nu echt aansprakelijk? Volgens mij en een aantal stalgenoten en vriendinnen is hij de partij die ik aansprakelijk kan stellen hiervoor.

gemma92

Re: Krassen in zadel, wie is er aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 15:40

Woow dat zijn zeker een aardige paar krassen..
Ik zou alleen niet weten hoe nu verder :(:) lastig verhaal!

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 15:41

Oh god wat rond uit asociaal, als het nou een klein krasje was maar dit?? Het lijkt echt werkelijk nergens meer op!
Ik zou morgen direct met zadel en al terug gaan en dit is even goed onder zijn neus smeren want dit kan natuurlijk echt niet!
Hoe hij het doet doet hij het, maar jij moet je zadel weer terug krijgen in de oude staat laat je maar niet weg wimpelen door zijn praatjes.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 15:43

Ja inderdaad, een klein krasje had je me echt niet over gehoord. :n

Ik maak er nu ook gewoon een principe kwestie van want hij moet die krassen gezien hebben en heeft er niets over gezegd of een sorry over de telefoon gegeven. Alleen maar in de verdediging schieten dat hij dit absoluut niet gedaan kan hebben..

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 15:55

Is dit niet gekomen door de rits van je vest?
Heb wel eerder zulke krassen gezien op de voorkant van een zadel door een rits die tijdens het rijden tegen het zadel was gekomen.
Kan me voorstellen dat als je het zadel tegen je lijf hebt gedragen de rits er overheen gekrast heeft.

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 15:57

Albert schreef:
Heb wel eerder zulke krassen gezien op de voorkant van een zadel door een rits die tijdens het rijden tegen het zadel was gekomen.
Kan me voorstellen dat als je het zadel tegen je lijf hebt gedragen de rits er overheen gekrast heeft.

Dan moet ze wel ver over het zadel heen gebogen hebben gezien dit ook op het blad zo is.... Bij het afstappen kunnen zulke dingen inderdaad gebeuren maar dit lijkt me niet door een stukje dragen.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 15:58

O wat zonde! maar denk dat het jou woord tegen het zijne is.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 15:59

Albert, daar zijn de krassen veel te diep voor.

het lijkt eerder onzorgvuldigheid bij het opslaan van het zadel...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:00

Oei, dat is wel heel vervelend. Gaat alleen lastig worden om te bewijzen dat het bij hen gebeurd is.

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:00

Jeetje wat een krassen ! Dit is inderdaad helemaal niet netjes, al helemaal niet dat het niet gemeld is.

Albert schreef:

Maar het zit halverwege het zadel.. En ts zei dat het nog heel was toen ze hem wegbracht toch? Neem aan dat dit niet door de rits van de schoenmaker komt.. Het ziet er gewoon uit alsof er onzorgvuldig mee omgegaan is.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:01

Gewoon ff goed vetten en met een week zie je er niets meer van.
Ik heb hetzelfde gehad maar dan van een rits van een laars.
Als je terug gaat wordt het alleen een welles nietes verhaal en je zadel wordt er niet krasvrij van.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:02

Wat jammer ,Ik denk dat je beter direct vanaf de auto terug had kunnen lopen met je zadel .
Dan zou de schoenmaker ook eerder geloven dat het bij hem gebeurd is , ook wel bijzonder dat je het niet meteen bij het in handen geven van het zadel gezien hebt omdat je altijd toch wel boven op een zadel kjkt en de bovenkant ook bekrast is . Nogal opvallend ook .
Maar kan me voorstellen dat je aan de praat was en niet kijkt maar dat geldt ook voor de schoenmaker .
Maar hij moet je nu op je mooie ogen geloven dat het niet tijdens het vervoer naar huis gebeurd is en dat wordt toch wel moeilijk denk ik . Hoop voor jou dat het opgelost wordt maar ik kan niet inschatten of je in je recht staat.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 16:06

Nee dit is absoluut niet van de rits van het vest, daar is het een te groot oppervlakte voor en de krassen zijn echt diep.

Ja het zadel was inderdaad nog heel met het wegbrengen (er was iemand bij tijdens het wegbrengen en hij kan dit beamen.) Er zaten wat gebruikerssporen op waar je benen zitten maar dat is dit niet.

Rizette schreef:
Wat jammer ,Ik denk dat je beter direct vanaf de auto terug had kunnen lopen met je zadel .
Dan zou de schoenmaker ook eerder geloven dat het bij hem gebeurd is , ook wel bijzonder dat je het niet meteen bij het in handen geven van het zadel gezien hebt omdat je altijd toch wel boven op een zadel kjkt en de bovenkant ook bekrast is . Nogal opvallend ook .
Maar kan me voorstellen dat je aan de praat was en niet kijkt maar dat geldt ook voor de schoenmaker .
Maar hij moet je nu op je mooie ogen geloven dat het niet tijdens het vervoer naar huis gebeurd is en dat wordt toch wel moeilijk denk ik . Hoop voor jou dat het opgelost wordt maar ik kan niet inschatten of je in je recht staat.

Zoals ik aangaf had ik een afspraak dus ik moest echt door, heb hem wel direct bij thuiskomst gebeld (zo'n 20 minuten later).
Ik heb het zadel er net even bijgepakt maar de manier waarop hij in mijn handen is gedrukt heb ik het echt niet kunnen zien. Ik droeg het niet naar voren maar in mijn armen tegen mijn lijf aan waardoor je de schade dus net niet kunt zien.

x_Friesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:06

Schandalig! Ik zou hier ook niet mee kunnen lachen. Ik was al ongerust toen ik mijn rijlaarzen bij de schoenmaker moest achterlaten voor nieuwe ritsen.
Normaal gezien is de schoenmaker hiervoor aansprakelijk. Misschien moet je even vragen of hij hiervoor verzekert is?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 16:08

ambre schreef:
Gewoon ff goed vetten en met een week zie je er niets meer van.
Ik heb hetzelfde gehad maar dan van een rits van een laars.
Als je terug gaat wordt het alleen een welles nietes verhaal en je zadel wordt er niet krasvrij van.

Ik geloof niet dat je dit weg krijgt met alleen goed vetten. :n Het zijn geen oppervlakkige krassen, het leer is echt aangetast. Dat voel je ook als je er overheen gaat..

Het is ook een aparte kleur bruin dus met een gewoon een bruin potje vet krijg ik ernstig kleurverschil in mijn zadel..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:10

Wat jammer dat je niet gelijk terug hebt kunnen gaan, nu is het een stuk lastiger om te bewijzen ... maar ik schrok me ook wild van de foto :wow:

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:11

Schandalig zeg!!

Desondanks denk ik dat je er niets mee kan, omdat je niet direct terug bent gegaan. Je kan dus niet bewijzen dat je het niet zelf hebt gedaan.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:18

Het waren bij mij ook echt diepe krassen.
Met gewoon blank vet is het goed hersteld,niet helemaal weg,maar je moet goed kijken wil je het nog zien.
Iets anders zit er niet op denk ik.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 16:27

Had jij ook een bruin zadel? Blanke lak heb ik hier nog wel liggen dus altijd het proberen waard natuurlijk. :j

Ik wil ook even afwachten wat de zadelmakers zeggen, als zij het kunnen opvullen of kleuren is dat natuurlijk mijn eerste optie. Afhankelijk van de prijs en of de schoenmaker een (gedeeltelijke) vergoeding wilt geven hiervoor.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:29

De schoenmaker beschikt ook vast wel over de juiste middelen ( verfjes , vetjes) om dit weer toonbaar te krijgen , maar dan moet hij wel eerst zijn verantwoording nemen :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:34

Dit kan in mijn optiek inderdaad nooit van het krassen van een rits van een fleece jack tijdens het rechtstreeks lopen van schoenmaker naar auto zijn gebeurd.
Sowieso moet je gezien de grilligheid van de vorm van de krassen dan zo ongeveer hebben lopen rondstuiteren met het zadel afwisselend tegen je aan- en af houdend, en dan nog omhoog en omlaag met het zadel bewogen hebben.
Het zadel is niet nieuw, dus heeft al een goede laten we zeggen gebruiks "indruk" gehad tijdens dat gebruik, en krijgt er dus ook niet zo snel dermate bizarre en DIEPE krassen op. Het leer is immers al ingeklonken/aangezonken.
Ook is het niet mogelijk dat deze krassen, die zelfs over opliggende stiknaden even diep lijken als over het onderliggende leder, door een enkelvoudig oppervlakte schuiven zijn ontstaan. Dan zouden de diepste krassen vooral in en op de meest uitstekende delen te zien moeten zijn, niet ook evenzo op de diepere delen.

Beetje technisch verhaal misschien, maar men begrijpt het denk ik zo wel.

Een ander verhaal is het verhaal halen.... het is idd jammer dat je eerst bent weggereden na constatering, en niet meteen bent teruggelopen er mee. Doet aan de aansprakelijkheid OP ZICH niets af, maar wel aan de bewijslast...
Schoenmaker zal nu beweren, dat jij het zadel achteloos in de auto hebt gesmeten, dan wel slordig hebt getransporteerd en jij kunt niet bewijzen van niet.

Ben bang dat je hier niet uit gaat komen ondanks getuige (familielid...oei... dat wordt moeilijk), en dat je je verlies zult moeten pakken.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:57

Kaitlyn schreef:
Had jij ook een bruin zadel? Blanke lak heb ik hier nog wel liggen dus altijd het proberen waard natuurlijk. :j

Ik wil ook even afwachten wat de zadelmakers zeggen, als zij het kunnen opvullen of kleuren is dat natuurlijk mijn eerste optie. Afhankelijk van de prijs en of de schoenmaker een (gedeeltelijke) vergoeding wilt geven hiervoor.

Jep,donkerbruin.Kon ook wel janken toen en dacht dat het nooit meer goed zou komen.
Het vet vult de krassen wat op en de kleur komt terug.
De kleur zit namelijk helemaal in je leer en niet alleen in de toplaag.
Wel weer iets geleerd:wegbrengen en daar samen nakijken en weer nakijken als je het ophaalt.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 17:00

ambre schreef:
Kaitlyn schreef:

Jep,donkerbruin.Kon ook wel janken toen en dacht dat het nooit meer goed zou komen.
Het vet vult de krassen wat op en de kleur komt terug.
De kleur zit namelijk helemaal in je leer en niet alleen in de toplaag.
Wel weer iets geleerd:wegbrengen en daar samen nakijken en weer nakijken als je het ophaalt.

Kreeg van een bokker de tip om Stübben Hamanol te gebruiken. Eerst schoonmaken met zadelzeep en dan dit gebruiken (is ook blank). Zal wel tof zijn als de kleur weer (zo goed als) terug zou komen. :D

En inderdaad weer iets geleerd: Samen nakijken en desnoods de schade/slijtage die er al was opschrijven en met het meenemen ook weer nakijken. :j

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 17:14

Komt echt goed.Er was bij ons in de vrachtwagen een springzadel onder een paard gekomen en dat zag er uit.
Ook echt rafelig leer.Gewoon goed gevet en je ziet er haast niets meer van.
Vooral het wat zachtere bruine leer hersteld super.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 17:19

Het biedt in ieder geval hoop. Was (en ben) er echt kapot van, ben juist zo voorzichtig met mijn spulletjes altijd! :D

Ik zal foto's maken van voor en na het poetsen en deze in dit topic plaatsen! :)