Ze konden het lusje niet opnieuw stikken (was afgescheurd en te weinig ruimte voor over) maar konden er wel een nieuw stukje leer opzetten. Voor de zekerheid heb ik nagevraagd of ze het konden en of ze het zagen zitten. "Ja dat gaat helemaal lukken!" kreeg ik als antwoord van ze. Samen leer uitgezocht voor de kleur (roodbruin) en ben met het volste vertrouwen weggegaan.
Het lusje zat er keurig aan (rechterkant zadel) en ik heb betaald. Hij gaf het zadel aan (met de linkerkant naar mij toe, zoals je 'm vast houdt zoals je 'm op een paard legt) en ik ben naar de auto gelopen. Op het moment dat ik het zadel in de auto wil leggen zie ik dat er ontzettende schade aan de linkerkant van m'n zadel is toegebracht! Dat had ik dus niet gezien omdat hij de rechterkant liet zien en 'm toen met de linkerkant in mijn armen aangaf. Als je het zadel vast houdt zie je de schade ook niet, het zit meer aan de zijkant. Ik heb dus nooit naar de linkerkant gekeken (daar was immers niets mis mee!). Met tranen in m'n ogen ben ik naar huis gereden (ik had 'n afspraak staan dus kon niet direct terug) en heb 'm op thuis wel direct gebeld met hoe en wat.
Wordt me doodleuk verteld dat zij dat absoluut niet gedaan kunnen hebben en dat ik zelf wel zo onvoorzichtig zou zijn geweest. Geen idee hoe want ik had een fleecevest aan en dat krast niet, het zadel heb ik niet losgelaten toen ik naar de auto liep en omdat hij met de linkerkant tegen mij aan zat kan ik ook nergens tegen aan gelopen zijn waardoor er schade is toegebracht.
Wat ik zelf denk dat er gebeurt is; het lusje aan de rechterkant moest gerepareerd worden en dat hij 'm met de linkerkant op het naaimachine heeft neergelegd en daar de krassen zijn ontstaan.
Zo was het zadel: (het zadel is altijd netjes opgeruimd en gepoetst geweest in de periode dat het niet gebruikt werd)

Zo is het nu:

Ikzelf vind dit onacceptabel en heb een aantal tips gekregen waarin gezegd wordt dat ik hem aansprakelijk moet stellen en dit in een aangetekende brief moet versturen naar hem. Mijn broertje was mee op het moment dat ik het zadel wegbracht en hij weet (samen met mijn familie, stalgenoten die er waren en het zadel gezien hebben) dat deze krassen er niet op zaten op het moment van wegbrengen.
Ik heb al 2 mails naar zadelmakers gestuurd of dit te repareren valt (opvullen en kleuren wellicht, desnoods een leervet in deze kleur zodat ik er in ieder geval kleur kan inpoetsen) en ik wacht op hun antwoord.
Ik heb afgesproken morgen naar hem terug te gaan met het zadel en ernaar te kijken maar ik laat hem er niet meer aanzitten en zal ook aangeven dat ik zadelmakers gecontacteerd heb.
Maar wie is er nu echt aansprakelijk? Volgens mij en een aantal stalgenoten en vriendinnen is hij de partij die ik aansprakelijk kan stellen hiervoor.
lastig verhaal!