Welk bit is zachter??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ShirlMilou

Welk bit is zachter??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 19:19

Zoals de titel al zegt: Welk bit is zachter??
Afbeelding
of
Afbeelding

Rubio

Re: Welk bit is zachter??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:21

Volgens mij het dubbelgebroken bit. Kijk anders ook even op de wiki. Daar staat er vast meer over.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:22

Het eerste bit is dikker en wordt door veel paarden als zachter ervaren
Het tweede bit is dubbelgebroken en vormt dus meer mee met de rondingen van de mond :)
Ik zou zelf, voor mij merrie, het 2e bit als zachter zien

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:23

Dubbelgebroken :)

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:23

Volgens mij is het 2de bit zachter !

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:29

Uit ervaring: Dubbel gebroken is altijd zachter met inwerking.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:38

Maar niet altijd beter voor elk paard. Voor een paard met een drukke mond en geen durf om het bit aan te nemen, kan een enkel gebroken bit beter zijn en misschien zelfs dan een bustrens ipv een watertrens.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:40

Kun je geen zinnig woord over zeggen. Als je paard een klein mondje heeft kunnen beide bitten ongeschikt zijn.
Proberen en naar het paard luisteren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:41

Dat is per paard verschillend;
Voor mijn pony is het eerste bit zachter, omdat hij niet goed reageert op losse ringen. (Heb dus nu ook bit 2 maar dan met de ringen van bit 1). Voor een onrustig paard dat een zo stil mogelijk bit in de mond wil hebben, is 1 ook beter (of nog fijner, een stang). Dus ik kan het niet zo bepalen :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:43

Het verschilt per paard natuurlijk, maar in de regel is een dubbelgebroken bit zachter :)

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:45

Een dubbelgebroken bit werkt zachter in op het gehemelte. Een bustrens (de bovenste) heeft vaste ringen en ligt daardoor stiller in de mond. Vaak is het mondstuk hiervan ook wat dikker. Een watertrens heeft ringen die kunnen draaien en werken daardoor meer in op de mondhoeken. Het nadeel van een watertrens vind ik persoonlijk dat de de velletjes van de mondhoek er tussen kunnen komen en dat het bit gemakkelijker door de mond heen getrokken wordt. Er bestaan ook dubbelgebroken bustrenzen (combinatie van deze 2 dus), die heb ik zelf ook voor mijn paard en is erg prettig. Zelf vind ik dit het vriendelijkste bit. Het is ook van belang om te kijken naar de grootte van de mond van je paard, heeft ze een klein mondje (bv. Arabiertjes en fijn gebouwde paarden) ? Kies dan een wat dunner mondstuk dan bij bv. een Fries of Haflinger, die hebben meestal wat meer ruimte in hun mond. Dit kun je ook met je vinger voelen bij de lagen (dat stukje waar geen tanden zitten).

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:49

Een bit werkt pas zacht in als het anatomisch gezien correct past en als de ruiter ermee om weet te gaan:
- Het ene paard prefereert dubbel gebroken, de ander enkel gebroken;
- Het ene paard prefereert losse bitringen, de ander busringen;
- Het ene paard heeft genoeg ruimte voor enkel gebroken, de ander alleen voor dubbel gebroken;
- Etc.

Snap je het idee?

Voor de werking van beide soorten mondstukken en bitringen kan ik je doorverwijzen naar http://paardenbitten.nl/Diverse_mondstukken.html en http://paardenbitten.nl/Diverse_bitringen.html.

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 20:03

Ik snap het! En welk bit is 'in theorie' nou het allerzachtste bit ?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:23

Zelfs in de theorie bestaat er geen zacht bit, want die theorie valt en staat met de anatomie van het paardenhoofd/voorkeur van het paard/ africhtingsgraad van paard en ruiter.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:25

ShirlMilou schreef:

Het zachtste bit blijft het bit dat het beste in de mond past (ook qua karakter) samen met een zachte ruiterhand. Het kan daardoor zelfs zo zijn dat een stang (met hefboomwerking) zachter is dan een trens.

esmeespenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 12:13

Dubbelgebroken bit. Ik rij met een enkelgebroken omdat mijn haflinger daar beter op reageert en dat nodig is in het bos en tijdens het springen. Zelf vind ik dubbelgebroken wel fijner met de dressuur omdat dit zachter inwerkt op de mond.

connie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:26

tja ik rijd met een argentijns stangbit,voor velen een gruwel, maar vreselijk zacht en goed voor mijn paard omdat ik nagenoeg niet mijn handen gebruik.
Het ligt dus voor bijna 100% aan de hardheid van je handen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:18

ShirlMilou schreef:

Een fluwelen bit :j

En het prettigste bit is afhankelijk van het paard. Zoals magda al aangeeft.

DeniseDarwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:24

Ik heb zelf ook dubbelgebroken bit.
Mijn paard is er fijner mee te rijden, maar ik denk dat je het gewoon moet testen waar jou paard het fijnst op loopt.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:29

Een bit is zo zacht/scherp als de hand van de ruiter. En paarden hebben zelf ook een voorkeur inderdaad.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:30

DeniseDarwin schreef:
Ik heb zelf ook dubbelgebroken bit.
Mijn paard is er fijner mee te rijden, maar ik denk dat je het gewoon moet testen waar jou paard het fijnst op loopt.

Dubbelgebroken, dus hoe het mondstuk is, is maar één factor van het bit natuurlijk. Een dubbelgebroken pelham heeft een andere inwerking dan een dubbelgebroken watertrens met een ovaal tussenstukje.

Het is echt afhankelijk van het paard. Mijne is niet fijn te rijden met een dubbelgebroken mondstuk (zo één met schakeltjes) omdat dat te veel gewiebel is in z'n mond. Je moet echt kijken naar wat het paard aangeeft. En er zijn ook paarden die het niet uitmaakt.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:40

zoals de meeste bokkers hier zeggen is dit voor elk paard anders.. Wat wel een fabeltje is dat een dikker bit vaker een stuk zachter is dan een smaller bitje maar dit is dus ook niet altijd waar want een klein pony mondje moet je absoluut niet zo dik bit in doen want daar is niks vriendelijks aan..

Maar ik vind persoonlijk een dubbel gebroken bit fijner :)

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:44

dubbelgerboken (uit ervaring hier :D)
Mn pony reageert op DBG bit heel goed, op de enkelgebroken juist wat minder.
maar ik zou kijken naar wat jou pony het fijnst vind iedere pony heeft eigen 'mening'

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:44

Naar mijn ervaring het 2e bitje. Het dubbelgebroken dus. Maar goed wat bokker koper zegt, het is afhankelijk van het paard.

KirstenAp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:40

een bit maak je zelf scherp of zacht, het hangt er heel erg vanaf hoe je rijdt. over het algemeen is een dubbel gebroken bitje zachter