Je had je vraag beter op het western gedeelte van bokt kunnen zetten. De western ruiters komen over het algemeen niet zoveel en vaak op de andere stukken van bokt
Maar ik heb van jou ook al berichten daar zien staan, en de antwoorden die je daar van de westernruiters al gekregen hebt. Dus waarom stel je nu deze vraag dan hier vraag ik me af. Kan er ook wel antwoord op geven hoor, de antwoorden die daar gegeven worden bevallen je niet. Terwijl diezelfde westernruiters je alleen maar goed advies gegeven hebben en hebben geprobeerd jou voor een gigantische miskoop (en schade aan je paard) hebben willen behoeden.
Een westernzadel is nu 1 keer duur. Het leer wat ervoor gebruikt wordt kost al meer dan die goedkope zadeltjes. Dan nog het in elkaar zetten van zon ding. Dat kost tijd en kennis. Dus kan zon zadel van ZM of welk ander goedkoop merk gewoon niks zijn. Het leer wat daarvoor gebruikt wordt is gewoon van slechte kwaliteit, en degene die zon zadel in elkaar zet heeft 0,0 kennis van zadels uberhaupt. Dat is echt fabriekswerk en die mensen zitten daar gewoon de hele dag een stukje zadel in elkaar te naaien zonder te weten het hoe en waarom dat stukje leer daar moet. Daarnaast moet het zo goedkoop mogelijk dus wordt er ook echt slechte kwaliteit aan hout gebruikt voor de boom. Waaibomenhout noemen wij westernruiters dat. En als je een keer een kale boom van een merkzadel hebt gezien naast zoeen van waaibomenhout snap je ook gelijk waarom zon zadel je paard alleen maar schade kan geven. Het hout is ruw, zitten splinters in en breken als je er een tikkie teveel kracht op zet.
Daarnaast is het echt crusiaal bij een westernzadel dat die boom echt goed op je paard zijn rug past. De druk moet van voor tot achter goed over de rug verdeeld worden en dus mooi aansluiten op alle punten. Een zadel wat niet past kan echt hele lelijke drukplekken veroorzaken, bv aan de schouder omdat het te smal is. Of omdat het zadel in het midden niet aansluit (bridging noemt men dat). En denk maar niet dat die fabriekszadels verschillende maten bomen gebruiken. Dat is nl niet van belang voor hun. Voor hun telt alleen maar geld verdienen. Dat jij je paard z'n rug ermee in de vernieling kan helpen vinden zij echt niet interessant. De pasvorm van zulke bomen is dus alleen maar geschikt voor een hobbelpaard. Ik ben zelf echt nog geen paard tegengekomen die zon goedkoop zadel echt past.
Daarom is het ook zo belangrijk dat er iemand komt die zon zadel kan inmeten. Die meet jou paard op en kijkt dan welke boom precies mooi aansluit op jou paards rug. Dat kan een leek (of zadelpasser zonder rontgenogen) gewoon niet zien. Daar is dat westernzadel te groot en lang voor. Dus ook iemand die met het handje onder het zadel voelt, is niet de manier om te kijken of het past.
En nog een ander punt, een nieuw zadel zal ingereden moeten worden. Dat wil zeggen, het leer moet zich nog zetten rond de boom. En een veel voorkomend probleem wat je ziet is dus vaak dat mensen een nieuw zadel kopen wat op dat moment goed ligt. Het zadel zet zich rond de boom en ineens past het zadel niet meer, omdat het door het zetten net even wat breder wordt. Alleen zadels van echte zadelmakers worden bij de bouw gelijk geblockt, en zullen niet meer moeten zetten.
Kramer an sich is helemaal geen slechte zaak. Maar iemand adviseren daar een westernzadel te kopen zal ik NOOIT doen. Zij hebben geen speciale zadelpasser of iemand die dusdanige kennis heeft dat hij/zij het zadel goed op je paard kan passen. En de kwaliteit van 99% van die zadels is van hetzelfde als ZM. Dus ga je daar weer de fout in en is je kans op een passend zadel 0,0 En ik zie die Kramerzadels met enige regelmaat te koop staan op Ebay, met als reden....... Het past niet.
Mijn advies, en ik hoop dat je hem nu echt ter harte neemt want ik schrijf dit niet voor mijn lol, spaar nog een poosje door en laat een goede westernzadelpasser komen om voor jou paard een zadel in te meten. Evelien van Eurohorse kan ik je van harte aanbevelen. Die heeft echt de kennis en zal je ook een zadel verkopen wat echt past en je jaren plezier van kunt hebben. Zij heeft ook gebruikte zadels, die hun centen wel waard zijn. Dat in tegenstelling tot dat goedkope spul.
O en als laatste, een westernzadel van een goed merk (zoals Evelien verkoopt) zal altijd zijn waarde beter houden dan die goedkope ZM enz dingetjes. Als je die koopt en weer wilt verkopen omdat het niet past, en al heb je er maar 3x opgezeten, je gaat er een hoop verlies op lijden.