Zadel aanschaffen, waar beginnen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Falderal

Zadel aanschaffen, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 20:57

Met het risico dat dit toch een beetje sullig klinkt...

Ik wil een nieuw zadel, maar waar begin ik?
Op dit moment rijd ik een hele leuke Fries bij.
Hij heeft een boomloos zadel (western uitvoering) van toch al een aantal jaar oud.
Heerlijk zadel voor buitenritten, maar ik wil erg graag serieus(er) aan de slag met dressuur/lessen en daar is dit zadel niet echt geschikt voor. Eigenaresse heeft al aangegeven dat de kosten van een evt. ander zadel voor mij zullen zijn, wat ik geen probleem vind.
Echter heb ik nog nooit een zadel aangeschaft en weet ik niet zo goed waar ik mijn zoektocht moet beginnen.

Paard is een Fries van pak 'm beet 1.65m, op het moment niet de dunste maar erg weinig bespiering (met name de rug).
Boomloos beweegt hij erg goed onder, maar wil graag enigszins meer richting dressuur uitvoering van een zadel (mag ook boomloos).
Was erg enthousiast over de Startrekk dressuur en soortgelijke zadels, maar die zijn erg prijzig.
Een nieuw zadel hoeft ook absoluut niet, wil liever een tweedehandsje.
Vanwege zijn gebrek aan bespiering vind ik het idee van een boomzadel erg lastig, aangezien er nog veel aan zijn lijf zal gaan veranderen zou het zadel dan nog erg vaak aangepast moeten worden.

Ik heb al op internet rondgesnuffeld maar zie door de bomen het bos niet meer.
Heeft iemand tips over waar ik het beste kan beginnen/welk zadel een goede zou kunnen zijn?
Zadelpasser laten komen, prima, maar zijn er dan ook zadelpassers die voornamelijk in tweedehandsjes en/of de redelijk geprijste zadels handelen? Die ook nog eens aan huis komen voor een pasbeurt, ivm geen trailer?

Als iemand me enigszins op weg kan helpen, graag!
(uiteraard word er niet zomaar een zadel aangeschaft en laat ik er zeker een deskundige naar kijken zodra ik er een op het oog heb)

amillia

Re: Zadel aanschaffen, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 21:09

Zou eerst beslissen of je nu een zadel wil kopen en deze in principe altijd blijven gebruiken of dat je jezelf erop instelt met een nieuw zadel de nodige spieren te kweken en over een jaar ofzo pas een definitief zadel te kopen

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 21:11

Toen ik een nieuw zadel voor mijn paard wilde aanschaffen ben ik eerst zelf een beetje op internet gaan speuren wat ongeveer een beetje bij mijn paard zou passen. Daarna heb ik een zadelpasser opgebeld, en hij is gekomen met 3 soorten zadels (hij had ook tweedehandse). Ik heb toen daarna gekozen tussen 2 zadels van hetzelfde merk en heb een leenzadel van een ander merk mogen gebruiken totdat mijn zadel binnen was.

Bij mij kwam de zadelpasser gewoon 3x aan huis, en binnenkort komt hij nog eens om te kijken hoe het ligt. Hier waren bij mij geen extra kosten aan verbonden, maar ik weet niet hoe dat bij andere zadelpassers is.

Ureen_kwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 21:12

knight riden of wintec cair zadels met verwisselbare boom zijn (vindt ik) fijne zadels pasten ook op onze fries van ongeveer 1.65

Ureen_kwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 21:15

Ureen_kwpn schreef:
knight riden of wintec cair zadels met verwisselbare boom zijn (vindt ik) fijne zadels pasten ook op onze fries van ongeveer 1.65

Bij wintec cair heb je ook nog verstelbare kniewrongen

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 21:16

ik zegeen barefoot :j , zeer tevreden over :j
misschien is de london of lexion iets voor jou ( of misschien de barrydale )
ik zou voor barefoot gaan omdat het én een heel goede prijs-kwaliteitsverhouding heeft , en stel je stopt met
je bijrijpaardje , dan is het 90 % kans dat hij op het andere paardje past.
ze zijn heel makkelijk 2e hands te kopen ( en verkopen )
ook is hadig dat je eerst een testzadel kunt proberen , dan weet je of het past !
de site is http://www.barefoot-saddle.nl

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 21:18

Ureen_kwpn schreef:

hier niet iemand die géén verwisselbaar kopijzer ( geen boom , dat is helemaal niet waar ) fan is.
men zegt vaak dat ze op vel paarden passen , maar in praktijk blijkt dit vaak toch niet zo te zijn
omdat niet de hele boom maar slechts het kopijzer verwisselbaar is , en als het past
kan het net zo goed zijn dat als hij breder word hij niet meer past ( ookal zit er dan een ander
kopijzer in )

Ureen_kwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 21:25

romyloverrr schreef:
Ureen_kwpn schreef:

hier niet iemand die géén verwisselbaar kopijzer ( geen boom , dat is helemaal niet waar ) fan is.
men zegt vaak dat ze op vel paarden passen , maar in praktijk blijkt dit vaak toch niet zo te zijn
omdat niet de hele boom maar slechts het kopijzer verwisselbaar is , en als het past
kan het net zo goed zijn dat als hij breder word hij niet meer past ( ookal zit er dan een ander
kopijzer in )

wij hadden dr wel duidelijk verschil in wij hadden altijd bij de friezen de breedste boom er in, en nergens last van en paste ook goed

Falderal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 21:32

@ amillia
Ik wil het liefst een zadel dat de komende tijd meegaat.
Ik heb het fantastisch naar mijn zin bij mijn bijrijdpaard maar met aankomende studies, uit huis gaan (van zowel mij als eigenaar), durf ik niet te zeggen of ik hem over een jaar/paar jaar nog kan rijden. Hoop natuurlijk van wel, maar het word een te grote gok om op die manier een zadel (of dus 2) aan te schaffen.

@ romyloverrr
Barefoot heb ik ervaring mee, zo even snel op de site gezien heeft mijn fries er nu een barefoot Nevada op liggen.
De London en Lexington zien er goed uit (en enigszins betaalbaar haha). Nou nog even uitzoeken wat het verschil daar precies tussen is. Kan alleen met speciale pad gebruikt worden toch?
Hebben die zo'n makkelijke pasvorm dat het veilig is om een tweedehandsje van internet te plukken, met de kans dat deze gelijk goed ligt?
Oh zie net dat een testzadel ook mogelijk is, ga daar even goed naar kijken!

De Knight riden en Wintec ga ik ook even goed bekijken, iig alvast bedankt voor alle hulp!

romyloverrr

Re: Zadel aanschaffen, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:42

je kan barefoot inderdaad alleen met een speciaal pad gebruiken ,
maar je hebt ook een half pad , dan heb je eerst het pad , dan het gewone dekje en dan het
zadel , dus dan lijkt het net of je geen ander dekje eronder hebt :
dit is een half-pad : http://www.hofstede-twekkelo.nl/index.p ... &Itemid=96

ik gebruik deze ook , en je ziet echt niets van het half-pad ( maar ik heb wel gewone dekjes maat full
op een cheyenne maat 0 liggen , bij de 1 of 2 zie je er vaak wel wat van :j )