Welke (boom)maat heeft mijn zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_lynn

Welke (boom)maat heeft mijn zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 09:58

Hallo,

Ik ben op zoek naar een zadel voor mijn leasepaard, ik zou graag willen weten wat de maten in het zadel van de eigenaar betekenen (met name de boommaat).
Het merk is voor mij onbekend, het embleem toont een G met een ster aan beide kanten ernaast. Op het zweetblad staan de maten 18, 5, 8. Op de 'flap' aan de singelstoten staat met gouden letters gedrukt: ???? DE LUXE 18''.

Alvast bedankt! :)

P.S. Ik heb foto's, maar weet niet hoe ik die hier krijg :p

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:04

Je zou kunnen meten waar de takken eindigen en dat opmeten. Weet niet of je ze goed kunnen voelen of zien.
Maar bedenk wel dat het ook per merk verschilt. Bij de ene zullen de takken korte zijn als bij de andere wat ook van belang is en de verdere vorm ook maar neem aan dat je daarvan op de hoogte bent.

Afbeelding
Zo moet je het opmeten.

Joyce_lynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 10:16

Tigra_ schreef:
Je zou kunnen meten waar de takken eindigen en dat opmeten. Weet niet of je ze goed kunnen voelen of zien.
Maar bedenk wel dat het ook per merk verschilt. Bij de ene zullen de takken korte zijn als bij de andere wat ook van belang is en de verdere vorm ook maar neem aan dat je daarvan op de hoogte bent.

Zo moet je het opmeten.

Dat had ik inderdaad al gedaan, ik kwam uit op 26 cm aan de binnenzijde. Dat is volgens mij smal, wat op zich wel kan kloppen met haar bouw (het een kwpn tuiger, smalle schouders, vrij hoge schoft, rechte rug). Ik vertrouw alleen liever niet blindelings op mijn eigen meetkunsten!

Ik was eigenlijk van plan het zadel mee te nemen naar een ruitersportzaak en het daar te vragen, alleen komen de openingstijden niet uit met school/werk. :(

driebergen

Re: Welke (boom)maat heeft mijn zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:22

Je zou een zadel van het merk 'Global' kunnen hebben.
de '18' in je beschrijving zou de lengte van je zadel kunnen zijn.

Als je de wijdte van de boom op de manier als boven gaat meten, heb je nog geen vergelijk met een ander zadel. De boompunten kunnen namelijk bij een ander zadel korter zijn. Dan meet je dus wat anders, terwijl de hoek van je boom hetzelfde kan zijn.

Het beste is, om een zadelpasser uit te nodigen voor een goed passend zadel.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:25

Mijn wintec boom is 24 cm dat is de blauwe(medium/breed) als ik hem zo meet van tak tot tak.
Als ik mijn meetlint langs de boom leg dus geheel opmeet dan kom ik op 32 cm en dat is de maat die wintec gebruikt voor de blauwe boom. Misschien als je het merk kan achter halen dat je het op die site kunt vinden wat de cijfers willen zeggen. Wintec werkt bv met cm en ander merken werken met 0,1,2,3 en 4.
Als de voorboom dus gelijkend zou zijn aan de wintec kom je dus op een brede boom uit.

zoutenootjes

Re: Welke (boom)maat heeft mijn zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:29

Gewoon een afspraak maken met een zadelmaker. Dan heb je ook niet het probleem met openingstijden. Neem er de tijd voor, want het is belangrijk dat het zadel goed past op het paard en goed past bij de ruiter.

Als het goed is, dan neemt de zadelmaker gewoon wat pasmodellen mee en kun je zelf meekijken wat goed ligt en wat je past.

Joyce_lynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 10:36

@driebergen: Ik ben er vrij zeker van dat de lengtemaat inderdaad 18'' is :j

@zoutenootjes: Ik kan mezelf zonder twijfel een leek noemen op dit gebied, vandaar dat ik geen zadel via marktplaats e.d. wil kopen. Helaas reageert de ene zadelmaker niet meer, de ander wil niet komen voor zadels beneden de 500 euro (helaas is mijn budget niet zo ruim als student zijnde). Als ik de maten van dit zadel weet, kan ik vragen bij andere zadelmakers of ze mogelijk zadels hebben voor een mooie prijs en of die wél langs willen komen!

@Tigra_: Oke, dan zou de boommaat juist niet smal zijn.. Ik ga op zoek naar een zadelmaker die langs wil komen, als ik maar een zadel vind dat goed past!