Koele peesbeschermers, welke? Crossbeschermers?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kaunos

Koele peesbeschermers, welke? Crossbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 06:47

Hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen. Voor mijn arabier ben ik op zoek naar goede peesbeschermers die niet te stijf zijn aan de zijkanten. Hij heeft afgelopen jaar een peesblessure gehad, is gelukkig weer helemaal genezen, maar heeft daar een lichte verdikking aan over gehouden aan de zijkant van zijn voorbeen als gevolg van littekenweefsel. Ik wil zijn benen graag goed beschermen, maar gewone peeskapjes zijn te stijf aan de zijkanten en zouden drukkingen kunnen geven op het littekenweefsel. Ik gebruik nu goede 3-in-1 beschermers (PC SMB II en Elite), maar vind deze voor de zomer veel te warm.
Nu zat ik te denken aan crossbeschermers omdat die én goede bescherming bieden én vaak als ventilerend worden aangeboden. Ik rij overigens geen cross, maar gewoon een beetje in de bak en buiten.

Aangezien het een arabier betreft en hij dus vrij dunne benen heeft én een gevoelig vachtje hoop ik dat jullie me kunnen helpen. In de topics die ik gelezen heb en reviews op het internet heb ik gezien dat de Dalmars, die me erg aanspraken, een wat ruwe voering hebben en bij paarden met gevoelige benen tot schuurplekken leiden. Ik vrees dat dat dan ook het geval zou zijn bij mijn arabier. Ook qua maatvoering ben ik me niet zeker.
En hoe zit het met de Style? Worden de benen daar warm onder, in vergelijking met 3-in-1?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Edit: voordat jullie denken dat ik het andere topic over peesbeschermers niet gezien heb: heel specifiek wil ik dus ook weten welke peesbeschermers aan de zijkanten meevormen met het paardenbeen zodat ze niet gaan drukken op de verdikking van het been van mijn arabier.

Anoniem

Re: Koele peesbeschermers, welke? Crossbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:25

Dalmar ken ik niet.
Zelf heb ik NEW. Voor en achter.
Gebruik ze eigenlijk niet zo vaak, maar heb ze voor geval ik zou gaan springen of wat pittiger rit ga maken.
Deze ademen.
Echter of ze voor jou goed meevormen, durf ik niet te zeggen..ze hebben wel een plaat erin verwerkt, wat volgens mij meestal zo is bij cross beschermers.

http://www.paardendrogist.nl/data/produ ... 0-V-01.jpg

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:31

die dalmar zijn volgens mij wel goed, maar inderdaad wel hard.

Tri-zone Airlite niet iets? Dat is echt fijn soepel ventilerend materiaal, volgens mij ook in cross-uitvoering.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:02

Ik heb HAF beschermers, zitten gaatjes in, en lijken op pijpkousjes. Vind ze ideaal! Benen blijven echt een stuk koeler als met gewone peesbeschermers.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:04

Dalmar geeft idd snel schuurplekken (je kunt er wel tendon grips onder doen). Ook even opletten qua maat: ik heb M en die zijn al bijna te groot voor mijn kwpn'er van 1.67m.

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 19:40

Dank jullie wel voor de reacties. De tri-zone en hafs ga ik een bekijken. Heb al zitten kijken naar PC ventech, soort ventilerend neopreen, maar gevoelsmatig lijken me die nog steeds flink warm worden.
De Dalmars vallen dan eigenlijk al wel af. Hij heeft een erg dun velletje en gevoelig vachtje. Dat is vragen om schuurplekken dan.

Iemand ervaring met de Dalmar Speed? Die lijken wat kleiner en lichter. Heb gezocht naar foto's van de binnenkant maar zo niks kunnen vinden.

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 20:45

Heb de New, Tri-zone en HAF eens even bekeken. Die HAF lijken van hetzelfde spul als de pads? Dat vind ik geen fijn spul... De Tri-zone zijn volgens mij een echte crime om schoon te maken. Lijkt me dat er ook veel stof inkomt? De New zijn misschien nog wel de beste van de suggesties hier. Eens kijken of ik ze ergens in het echt kan vinden...
En ben intussen ook nog naar de Dalmar Racing aan het kijken. Maar ook daar weer....hoe voelen ze van binnen aan. Lastig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:01

Als je wel eens in de buurt van arnhem bent mag je mijn NEW's wel irl bekijken maar denk het niet he?
Kan wel foto's oid voor je maken als je dat wilt?

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 21:07

@ Darkchrystal: nee helaas niet, maar dank je wel voor het aanbod. Maar misschien helpt een foto wel? Kun je op de een of andere manier aangeven waar de plaat precies loopt? Ik ben al aardig aan het googelen om foto's van de binnenkant van beschermers te vinden, maar dat valt dus echt niet mee helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:10

Die wil ik best maken voor je.
Morgen of anders dit weekend.
even uit mijn hoofd loopt de plaat bij voorbeschermers aan de achterkant, en bij de achterbeschermers aan de voorkant...maar pin me daar niet op vast.
Op paardendrogist site staan volgens mij ook aardig wat foto's..

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:17

ik heb deze voor mijn paard.

http://www.loesdau.de/Eskadron-Dressur- ... ggamaschen

er zit helaas wel een prijs kaartje aan. maar ze zijn heel soepel en schuren bij mijn paard niet (paard heeft galbulten aan de kogel en loop daardoor met de benen tegen elkaar.

heb deze in duitsland gekocht bij loesdau

overigens gebruik ik ook gewoon harde peesbeschermers bij mijn paard

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 21:22

@darkchrystal: hmmm, als ik de foto's zo op de site van de paardendrogist bekijk weet ik het eigenlijk ook nog niet. Het enige waar je me nog mee zou kunnen helpen is aangeven waar de plaat precies zit, eigen foto's zijn verder niet nodig.

@marlonFloris: dat is exact hetzelfde idee als de PC's die is gebruik, maar die vind ik dus te warm voor de zomer. Voor de winter zijn ze prima, maar voor de zomer veelste warm. Maar dank je wel voor het meedenken!

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:24

Ik heb style en new crossbeschermers qua warmte zit hier geen verschil in (allebei vrij warm). DAarnaast heb ik nog de Dalmar Speed gewoon voor thuis te trainen die blijven vrij koel en zijn soepel aan de zijkanten (daar zitten namelijk gaten) en aan de achterkant zit voldoende bescherming. Helaas krijgen mijn paard van al mijn kappen schuurplekken, mijn vorige paarden hadden hier geen last. Dus of dit aan de kappen ligt of aan mijn paard (waarschijnlijk het laatste :') )

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:26

Bij crossbeschermers loopt bij de voorbenen inderdaad de plaat aan de achterkant (ter bescherming van klappen als de achterbenen de voorbenen raken) en bij de achterbenen de plaats aan de voorkant (ter bescherming van de hindernis). Ik vind crosskappen trouwens niet fijn om gewoon mee te rijden want bij mijn kappen voel je die harde plaat vrij goed!

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 21:33

@Man0n89: dank je, die Style spreken me ook wel erg aan vanwege het meevormen met het been van de binnenkant. Ervaar je dat ook zo? En hoe is de zijkant? Of anders gezegd, waar zit de plaat precies?
Maar eigenlijk spreekt me ook wel weer erg aan wat je schrijft over de Speed, m.n. dat ze aan de zijkanten soepel zijn en de gaten daar hebben zitten. Hoe ziet de binnenkant er verder uit? Glad materiaal? En de randen?
Eigenlijk heb ik tot nu toe nog nooit problemen met schuurplekken van beschermers gehad. Heb vroeger altijd gewone peeskappen gebruikt en sinds een tijdje gebruik ik ofwel de PC SMB II of Elite of Davis Split boots (van Neopreen met PVC buitenkant) maar die vind ik dus beiden vrij warm.

Het gaat me overigens alleen om beschermers voor voor en je mag de plaat best voelen, zolang hij maar geen mogelijke drukkingen kan geven.

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 22:30

De oude speed kappen hadden een soort carbon binnenkant, nu is het gewoon neopreen maar door de 4 gaten ( aan beide zijkanten van het been 2 gaten) scheelt het aanzienlijk in warmte. De plaat zit achterop en is ook echt knoerhard maar is zo verwerkt dat je dat in de kap absoluut niet voelt. Het zijn ook gewone kappen dus geen crossbeschermers. Het klittenband waarmee de beschermer vastgemaakt wordt bestaat uit 1 stuk dit vond ik ook echt een voordeel, geen haartjes die dwars kunnen zitten ofzo. Ik heb de trizone kappen ook gehad maar daar krijgt mijn paard zelfs wrijving op alle bultjes die er in de kappen verwerkt zijn. Daarnaast geloofde ik gewoon meer in de werking van de dalmars omdat die echt gewoon open zijn, geen twijfel over mogelijk of het wel of geen lucht doorlaat. Ik ben er heel tevreden over en baal dan ook regelmatig dat ik dan toch om de dag bandages aan moet doen om echte schuurplekken te voorkomen. Maar helaas heeft mijn paard een heel teer huidje :(

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 06:19

Thx Man0n89, dat klinkt toch wel heel erg goed. Klinkt alsof de jouwe echt hele gevoelige benen heeft! Lastig. Ben nu wel nog steeds aan het twijfelen over de speed en de racing. De racing ook omdat die, wat ik erover lees, wat kleiner vallen. De M van de speed schijnen toch nog wel redelijk groot te vallen.
Is er nog iemand die daar tips over heeft?

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 18:26

Er zijn op dit moment heel veel gewone koele peesberschermers van oa harry's horse BR Kentucky maar ook van eskador.

Crossbeschermers zijn een stuk stugger en voor de gewone training voor elke dag TE stug vind ik pesoonlijk.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 18:29

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 19:10

@evony, welke precies? Heb alleen van hh en van eskadron wel iets met ventilatie gevonden. Maar die hebben als basis een stijve kap en die kan ik dus niet meer gebruiken. Van br heb ik helemaal niks in die richting kunnen vinden.

@PocoGaucha, hampa ken ik niet en kan ook niet zo snel iets vinden wat op jouw foto lijkt? Maar lijkt een beetje hetzelfde idee als de Davis die ik gebruik.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 19:51

Ik rij zelf ook gewoon met stijve kap ondanks litteken weefsel! Heeft mijn paard geen last van.
Ze hebben we wel bij divoza en bij de paardendrogist.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 07:12

Ik heb ook een paard met smalle beentjes waar alle full kappen net te groot zijn (en meneer zich dus juist gaat aantikken dóór de kappen) en ik ben zelf heel tevreden over de NEW. De plaat zit echt alleen aan de achterkant (bij de kappen voor de voorbenen) en mijn paard heeft daar geen last van. Goed pasbaar te maken door de aansnoerriemen, geen schuurplekken en geen zweetplekken. Ook ik heb lang gezocht, maar zeker een aanrader! :)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 15:26

Ik heb de N.E.W airflow, die zitten als een huis, en doordat ze niet bewegen schuren ze ook niet. De binnenkant vind ik niet hard, maar er zitten wel opvullingen bij de peesscheden zodat die goed aansluit en de achterkant is hard, maar ook wel met die zachte 'lijntjes'(hoe leg je dat uit :P) gevoerd. Dat harde moet ook wel voor het aantikken. Ik dressuur er alleen mee, het paardenbeen komt er koel onder weg en de peesbeschermers zijn zo droog

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 16:55

Heb vandaag zowel NEW beschermers - niet de airflow - als trizone in mijn handen gehad en moet zeggen dat vooral de NEW beschermers me erg bevielen. Denk dat ik toch maar voor de airflow ga dan. Iedereen bedankt voor het meedenken!

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 17:18