zucht zadels..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lovecuarzo

zucht zadels..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 13:57

hallo allemaal :)

ik wil even mijn verhaal kwijt, misschien krij ik ook wel handige tips. want ik weet niet meer wat ik moet.

wat zijn zadels toch drama's in mijn ogen dan vast niet voor iedereen

sinds 2 november 2012 ben ik in bezit van een prachtige Bates innova!
eigelijk niks aan op te merken perfect voor mijn knie en perfect voor mijn paard (andalusier)
tenminste het werd mij verteld!

ik zocht toen die tijd een zadel die mijn knie zou opvangen zodat ik niet te veel kon bewegen met mijn knie (vanwege handicap)en een zadel die aangepast kon worden!, daar zou dus een bates innova geschikt voor zijn! in de winkel zat die perfect, maar hij moest dus ook voor mijn paard perfect zijn. de zadelmaker(winkel) had meerdere zadels mee genomen. maar bij aankomst bij paard moest ik zeker geen ander zadel nemen. mijn paard had een korte rug werd mij verteld, bij een ander zadel zou die op de laatste rugge wervels ofzoiets te komen liggen? precies weet ik het ook niet, ik heb er geen verstand van dus advies opgevolgd. er op gereden en zat voor mij nog vreemd maar dat moest wennen vanwege de kniewrong. na het rijden werd hij op gemeten voor mijn paard. en na een week kon ik mijn zadel gaan ophalen!

prima, meteen blij en bleek goed te gaan! geen zadeldwang meer kon normaal opstappen en leek goed vooruit te gaan met zijn ups en downs! in tussen heb ik door de winter tijdje niet kunnen rijden.(ong. 10 a 12 weken) dus kwa bespiering is er niks bij gekomen, sinds maart ben ik hem weer volop aan het trainen althans ( 2 maanden lang alleen in het weekend, zaterdag en zondag) na die 2 maanden word hij dus ong. 4 dagen gereden in de week. (half uurtje basis) sinds een maand gaat hij steeds meer achteruit, opstappen word weer een drama! aanspringen in gallop gaat niet meer. ik ben gaan afwisselen van longeren en rijden. longeren is er niks aan de hand lekker ontspannen goed voorwaarts aanspringen in gallop niks aan de hand.

tot hij 2 weken geleden kreupel liep! omdat wij dachten dat het niet aan het zadel kon liggen. hebben we er een dierenarts bij gehaald. maar niks aan de hand tot ik het zadel er oplegde en een rondje reed. het zadel ligt blijkbaar te veel naar achter leunend. DA heeft alles weer nagemeten maar kwa bespiering is hij niks veranderd (paard staat onder zware controle bij de DA vanwege zijn verleden) nu zit ik dus met een zadel die nooit heeft gepast.. toen niet nu niet. bij cair kan er niks aan gedaan worden opvullen gaat niet.. (ja verwisselen door wol maar DA zegt dat er ong 3/4 cm hoger moet ) dus ik wil het risico niet gaan nemen.. maar voor de boom ligt perfect!! (dus daar ligt het totaal niet aan)

ik voel me in de zeik genomen, het zadel is nog geen half jaar oud en nog geen 3/4 maanden gebruikt. |(
na 2 jaar gezeur met me knie kan je eindelijk weer wedstrijden rijden enz. en nu begint het ellende weer met het zadel!

sorry voor het lange verhaal maar heb het met tranen in me ogen geschreven, hoop dat het duidelijk is.

groetjes :wave:

Wesco

Re: zucht zadels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:59

Misschien wil de dierenarts het op papier zetten? En dan terug naar de zadelmaker... Ik denk niet dat het veel uitmaakt maar je kan het altijd proberen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:04

Cair kan wel opgevuld worden met speciale gelpads. Is ook bij mijn zadel gedaan misschien een zadelmakrr bellen met veelervaring ddaarin

lovecuarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 14:07

callum schreef:
Cair kan wel opgevuld worden met speciale gelpads. Is ook bij mijn zadel gedaan misschien een zadelmakrr bellen met veelervaring ddaarin

ook 3/4 cm? is daar wel ruimte voor bij het leer?

heb gehoord dat het dan niet mogelijk is? weet niet als dat waar is?

lovecuarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 14:08

Wesco schreef:
Misschien wil de dierenarts het op papier zetten? En dan terug naar de zadelmaker... Ik denk niet dat het veel uitmaakt maar je kan het altijd proberen.

alles staat sowieso al op papier. terug gaan naar de zadelmaker doen we zeker! hun fout dus hun mogen het oplossen :)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:19

Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen. Laat je het weten?

lovecuarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 14:21

Wesco schreef:
Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen. Laat je het weten?

ik laat het weten zadelmaker is inmiddels gebeld maar die zou het nog laten weten, helaas had anders gehoopt.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:22

lovecuarzo schreef:
callum schreef:

ook 3/4 cm? is daar wel ruimte voor bij het leer?

heb gehoord dat het dan niet mogelijk is? weet niet als dat waar is?

3/4 cm kan absoluut niet met deze zadels. Ik liep tegen het zelfde maatsverschil aan, dit kon echt niet opgevuld worden.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:24

Jeetje, je wordt genaaid waar je bij staat! Succes ermee!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:26

Laat eens een onafhankelijke zadelmaker kijken naar dit zadel. Uit ervaring weet ik dat wanneer zadelmakers (zeker die vanuit ruitersportzaken werken) zo sterk achter een bepaald zadel staan, ze hun fouten toch niet toe gaan geven.

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:26

Jeetje, wat balen zeg! Ik hoop dat je eruit komt met de zadelmaker, en anders even juridische hulp zoeken.

lovecuarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 14:29

Liesje89 schreef:
Laat eens een onafhankelijke zadelmaker kijken naar dit zadel. Uit ervaring weet ik dat wanneer zadelmakers (zeker die vanuit ruitersportzaken werken) zo sterk achter een bepaald zadel staan, ze hun fouten toch niet toe gaan geven.

owhja vergeten te vermelden DA is terug geweest met zadelmaker (wat hij goed kent) daardoor weet die ook dat het niet past en dus 3/4 cm opgevult moet worden

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:32

Ah, kijk eens aan :)

Maar zoveel zal er inderdaad niet aan aan te passen zijn ben ik bang. Nou ben ik sowieso niet erg te spreken over het cair-systeem, maar dat ter zijde. Ik hoop dat je eruit komt met de zadelmaker waar je het gekocht hebt, en anders inderdaad óf via de juridische weg proberen, óf inruilen op een andere bij een onafhankelijke zadelmaker, bijvoorbeeld een MSFC.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:32

Ik zou de innova gewoon verkopen ipv laten aanpassen, veel kans dat dat toch niet 100% lukt.
Bij het zoeken naar een ander zadel zou ik eerst en vooral kijken naar de pasvorm voor het paard; het is nl veel gemakkelijker om een goed passend zadel (voor je paard) aan te passen aan de ruiter (bv door extra dikke wrongen op te zetten) dan omgekeerd.
Ik heb een aangepaste ainsley met wellersysteem: verstelbare boom en aangepaste wrongen en ben hier heel tevreden mee.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:34

Wat is tegenwoordig een onafhankelijke zadelmaker? Volgens mij hebben ze allemaal hun eigen merken en ideeën. Ik heb nog nooit het verhaal gehoord dat ze je naar de concurrent sturen omdat dat zadel beter zou passen. ;)

lovecuarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 14:37

maximuss schreef:
Ik zou de innova gewoon verkopen ipv laten aanpassen, veel kans dat dat toch niet 100% lukt.
Bij het zoeken naar een ander zadel zou ik eerst en vooral kijken naar de pasvorm voor het paard; het is nl veel gemakkelijker om een goed passend zadel (voor je paard) aan te passen aan de ruiter (bv door extra dikke wrongen op te zetten) dan omgekeerd.
Ik heb een aangepaste ainsley met wellersysteem: verstelbare boom en aangepaste wrongen en ben hier heel tevreden mee.

dat was sws ook mijn insteek toen het moet goed zijn voor me paard daarna me zelf en prijs maakte toen dertijd niet uit, (al was het 4000euro het moet toch goed zijn, zonder goed zadel kom je nergens helaas)

maar ik ben niet instaat om weer een nieuw zadel te kopen voor 2000euro want als ik me eige zadel nu verkoop krijg je er toch minder voor. helaas maar geld groeit niet aan de rug

lovecuarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 14:39

Jessix schreef:
Wat is tegenwoordig een onafhankelijke zadelmaker? Volgens mij hebben ze allemaal hun eigen merken en ideeën. Ik heb nog nooit het verhaal gehoord dat ze je naar de concurrent sturen omdat dat zadel beter zou passen. ;)

de zadelmaker die het zadel dus nietr heeft verkocht, die zegt alleen dat het niet past. en hij er niet aan begint om dat klusje op te klaren :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:45

@lovecuarzo: Innova's kun je meestal nog wel voor een mooie prijs verkopen en mss kan die zadelmaker die met je Da geweest is je aan een betaalbaar, aanpasbaar (2dehands)zadel helpen. Ik heb mijn ainsley voor 450 euro gekocht en de aanpassingen waren een kleine 200 euro dus het hoeft echt niet heel duur te zijn.

lovecuarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 14:53

maximuss schreef:
@lovecuarzo: Innova's kun je meestal nog wel voor een mooie prijs verkopen en mss kan die zadelmaker die met je Da geweest is je aan een betaalbaar, aanpasbaar (2dehands)zadel helpen. Ik heb mijn ainsley voor 450 euro gekocht en de aanpassingen waren een kleine 200 euro dus het hoeft echt niet heel duur te zijn.

ik ga eerst even kijken wat zadelmaker doet waar t zadel vanaf komt.. vind dat hun dat op moeten lossen, anders gaan we even juridische hulp er bij halen :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:55

@lovecuarzo: ik hoop dat je zadelmaker een beetje meewerkt en dat je snel een oplossing hebt, juridische weg kan lang duren ;) .

lovecuarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 14:58

maximuss schreef:
@lovecuarzo: ik hoop dat je zadelmaker een beetje meewerkt en dat je snel een oplossing hebt, juridische weg kan lang duren ;) .

beter lang en op gelost dan helemaal niks en met minder gaan doen

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:01

Jeetje wat vervelend voor je!
Ik hoop dat je eruit zal komen met je huidige zadelmaker zodat je niet nog meer zal kosten ;(

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:13

Jeetje wat naar zeg.

Ik vraag me wel een ding af. Je zegt in de winter 10 tot 12 weken niet gereden te kunnen hebben en zijn bespiering is nog steeds hetzelfde?

Als ik mijn paarden 3 weken niets doe zit er geen spiertje meer op, en met longeren of iets dergelijks verliezen ze ook spieren op bepaalde plekken

lovecuarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 15:18

PowerReiner schreef:
Jeetje wat naar zeg.

Ik vraag me wel een ding af. Je zegt in de winter 10 tot 12 weken niet gereden te kunnen hebben en zijn bespiering is nog steeds hetzelfde?

Als ik mijn paarden 3 weken niets doe zit er geen spiertje meer op, en met longeren of iets dergelijks verliezen ze ook spieren op bepaalde plekken

het is nooit een getraind paard geweest pas de laatste 2/3 maand ben ik meer gaan trainen

maar aan bespiering ligt het eigelijk niet het ligt puur aan dat het zadel achter hoger had moeten zijn

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:18

zit er geen garantie op dat zadel?