Hulp in keuze peesbeschermers

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Hulp in keuze peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 06:57

Ik ben opzoek naar sterke peesbeschermers, welke licht zijn en zo koel mogelijk blijven.
Mijn paard heeft een tussenmaat (cob is te strak, full is te lang) en mede om die reden ben ik mij o.a. gaan verdiepen in crossbeschermers. Helaas kan ik via de zoekfunctie niet erg veel ervaringen vinden, wat zou jullie advies zijn; kijkend naar onderstaande voorbeelden? Mocht je een ander advies voor me hebben, dan hoor ik dat ook graag.

Tri-zone all sport boot

Afbeelding

De ideale 'Allrounder'.Zeer licht en ademend, maar robuust.
Het minimaliseren van gewicht op het been vermindert verwondingen, veroorzaakt door vermoeidheid.
Een van de meest veelzijdige beenbeschermers op de markt.
Ideaal voor scholing, endurance, racing, cross-country of hacking.
Ontworpen om te worden gebruikt op voor-of achterbenen

Tekna pijpkousen exercise

Afbeelding

De Tekna pijpkousen, gemaakt van Quik Clean materiaal, zijn nauwelijks te onderscheiden van echt lederen beschermers. Het grote voordeel van de Tekna beenbeschermers is dat deze na gebruik af te spoelen zijn en verder geen verzorging nodig hebben. De pijpkousen hebben een zachte neopreen voering en bieden extra bescherming tegen strijken van de voorbenen. Deze duurzame, lichtgewicht pijpkousen zijn zeer geschikt om ieder dag te gebruiken tijdens de training. De pijpkousen zijn voorzien van 3 klittenbandsluitingen.

CSO peesbeschermers

Afbeelding

Deze peesbeschermers zijn speciaal ontworpen voor trainingen en samengestelde wedstrijden.
Ongelofelijk licht van gewicht en zeer stevig.
Van dik neopreen, bekleed met nylon en verstevigd met een gel gevuld inzetstuk langs de pezen voor een hoog schokdempend vermogen.
Nubuck rand. Buitenzijde van 1680 deniers, ballistiek nylon wat buitengewoon stevig is en waterdicht.
Goed aansluitend, zorgen ze voor een optimale bescherming van uw paard, vermijd het binnendringen van water bij oversteken van een doorwaadbare plaats en waardoor schuren voorkomt wordt.
Sluiting met drie klittenbandstrips.

CK88

Re: Hulp in keuze peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:55

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:27

Qua crossbeschermers zit je eigenlijk bijna altijd goed, die zijn er namelijk voor gemaakt om de benen koel te houden :).

Aangezien ik met dezelfde zoektocht zit, maar niet met crossbeschermers in de training wil rijden, hou ik het topic even in de gaten :).

De Tri-Zones zien er goed uit. De rest vind ik niet heel erg praktisch om de benen koel te houden. Ik heb namelijk een hekel aan het neopreen, dat is het materiaal wat de pees warm maakt en dus zorgt voor oververhitting. Als ik advies mag geven, vermijd neopreen, hier worden de pezen het warmst van. Het spul is namelijk gemaakt ooit om duikers warm te houden... lijkt me niet echt geschikt voor pezen.

Ik kan je wel een paar merken van crossbeschermers aanraden waaronder de benen absoluut niet warm worden, ik heb ervaring met allemaal :) . Dat zijn Style, Prolite, Premier Equine Air Cooled en Dalmar. De PE zijn het goedkoopst, de Styles het duurste. Maar dat zijn ook de meest bewezen crossbeschermers, daar zijn meer mensen het met mij over eens dat daar de benen écht niet warm onder worden :).

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:56

De foto van de Tekna's zijn niet de excercice maar de cross country. Er is weinig verschil, de excercice heeft 3 klittenbandsluitingen, zoals de pro max van BR. De cross country hebben zoals op de foto 1 grote 'overslag'. Klein detail ;-)
Zijn overigens wel goede en fijne beschermers.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 06:49

@mallootje: thanks, ze stonden als excercise op de medhorse.nl pagina. De exercise zijn denk ik deze? Ik heb die al eens gepast, maar die vond ik wat stug en groot.. hoe bevallen de cross country versie?

Afbeelding

@missmiekje: ik heb nu zelf tekna strijklappen, die zijn erg soepel en worden ook niet warm. In die strijklappen zit geen neopreen, maar iets anders. Mijn idee was inderdaad ook om neopreen te vermijden (ik lees nu pas dat deze tekna's wel die voering hebben), daarom leken de CSO mij ook erg warm te worden, maar ook dit zijn crossbeschermers, dus ik zette ze toch maar neer :)
Ik ga de merken die je noemt ook ff opzoeken, kijken of ik daar wat van kan vinden. Het is vast een overbodige vraag; maar hebben ze ook iets van een harde schaal wat beschermt (in mijn geval) tegen bijv het stoten tegen balken?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 06:50

Dat hebben die in mijn link wel :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 07:04

@ck88: de NEW's lees ik ook wisselende verhalen over, vandaar dat ik die nog niet gelijk in mn post heb geplaatst.

@missmiekje: Ik doe zelf niet aan eventing of cross dus qua hoe zwaar te het te verduren krijgen, zal wel meevallen. Toch lees ik dat Dalmar, New en Premiera wel 'sneller' kapot gaan dan de andere die je noemt. Voor wat betreft Prolite en Style; ze 'lijken' erg warm, is dat ook zo?

Zijn er verder mensen die ervaring hebben met Prolite, Style, Woofwear en Tri-zone? Zo ja, kunnen jullie iets zeggen over de hardheid (wat kan de beschermer aan tikken opvangen?) en de warmte van de benen?

Dit is Prolite:
Afbeelding

Style:
Afbeelding

Woofwear:
Afbeelding

Tri-zone
Afbeelding

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:26

Jotoma, wat voor wisselende verhalen dan? Ze hebben een perfecte pasvorm zijn echt super cool na gebruik en makkelijk in onderhoud. én ze hebben een harde plaat aan de achterzijde voor de bescherming.
Ik hoorde juist van de trizone slechte verhalen. dat de pasvorm slecht zou zijn, ze zijn slap zonder echte hardheid aan de achterkant en je hebt bij de peesbeschermers dat je ze snel te strak aan trekt door het elastiek. De bovenstaande nemen geen ook geen vocht op waardoor ze geschikt zijn voor de cross, maar ik kan me niet voorstellen dat zo'n afgesloten peesbeschermer goed ademt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 11:29

@ck88: voornaamste van de NEW dat ze snel kapot gaan. Welke afgesloten peesbeschermer bedoel je die afgesloten is en daardoor niet goed ademt? Style en Prolite lees ik de beste recensies over, júist dat het koel blijft.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:41

Prolite heeft kunstleer aan de bovenkant hoe kan dat dan koel blijven? De Prolite heeft een stalgenootje en die daar komen de benen wel zwetend onder weg. Met style geen ervaring.
De N.E.W schijnen inderdaad als ik de site mag geloven wel iets minder slijtvast maar dat is meer door beschadiging aan de buitenkant denk als je paard een boom ofzo heeft geraakt. Ik gebruik ze voor dressuur dus bij mij hebben ze niks te lijden.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 11:52

vwb de Prolites, CK88, dat weet ik ook niet :) Daarom ben ik dit topic gestart;)
Ik schrijf de N.E.W.'s ook niet bij voorbaat af hoor, maar daar is veel informatie over te vinden en over de andere wat minder :)

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 13:13

Onze dierenarts adviseert altijd zachte beenbeschermers.

gravin00

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 22:00

Ik heb veredus peesbeschermers. zijn licht qua gewicht en hebben ook altijd een perfecte pasvorm bij al mijn paarden. tevens heeft mij stagebegeleider, die OS 2008 heeft gereden, ze ook voor al zij paarden :D Ze zijn wel prijzig maar zijn wel goed

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 07:03

Maar hoe zijn die kijkend naar mijn 'criteria'. Dus de hardheid in schaal en de koelheid van de benen?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 07:10

De veredus zijn heel hard,carbon achterkant,maar ze zweten er goed onder.
Ik was zelf ook op zoek en had de Dalmar eventers besteld.
Het systeem lijkt me top maar ik was bang voor schuurplekken ivm het niet flexibel zijn.
Nu heb ik de Kentucky,de d3o,daar zit van achteren ook ventilatie in.
Ben benieuwd of dat voldoende is,wanneer ik er doorheen blaas merk ik niet direct een echte luchtstroom.

De trizone lijkt me geweldig maar ik lees er slechte dingen over,helaas.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 07:16

@ambre: dank voor je reactie. Ik ben het met je eens over de Dalmar's. Ik vrees ook voor schuurplekken (paardje met gevoelige huid). Style spreekt mij het meeste aan, maar gezien mijn doeleinde met de beschermes vind ik die prijs erbij wat overdreven voor mijzelf.
Op dit moment zit ik in dubio tussen tri zone en de premier Equine. Zou je willen delen wat voor slechte dingen jij over tri zone leest?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 07:21

Slechte pasvorm,wat je eigenlijk ook al kunt zien op de foto's,te weinig verharding.
Zeker aan de achterkant,daar heb ik liever een hardere plaat.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 17:13

Jotoma schreef:
@ck88: de NEW's lees ik ook wisselende verhalen over, vandaar dat ik die nog niet gelijk in mn post heb geplaatst.

@missmiekje: Ik doe zelf niet aan eventing of cross dus qua hoe zwaar te het te verduren krijgen, zal wel meevallen. Toch lees ik dat Dalmar, New en Premiera wel 'sneller' kapot gaan dan de andere die je noemt. Voor wat betreft Prolite en Style; ze 'lijken' erg warm, is dat ook zo?

Zijn er verder mensen die ervaring hebben met Prolite, Style, Woofwear en Tri-zone? Zo ja, kunnen jullie iets zeggen over de hardheid (wat kan de beschermer aan tikken opvangen?) en de warmte van de benen?

Dit is Prolite:
http://www.medhorses.nl/Images/ProductI ... 0599f0.jpg

Style:
http://www.medhorses.nl/Images/ProductI ... 7d5c2f.jpg

Woofwear:
http://www.medhorses.nl/Images/ProductI ... 2226a0.jpg

Tri-zone
http://www.medhorses.nl/Images/ProductI ... 8ca836.jpg

De ProLites zijn zachte beschermers, met een beschermende "zachte plaat" tegen klappen. Echter de blauwe voering is een speciaal (heel glad en zacht, geen leer!) iets, ik ben er nog niet helemaal achter wat het is, maar de benen blijven er verdomd koel & droog onder. Het materiaal blijkt geen warmte op te nemen waardoor de pezen niet warmer worden dan ze al zijn.

Premier Equine heeft ook een gladde binnenkant, waardoor de kans op schuurplekken minimaal is. Deze beschermers zijn wat soepeler. Ze hebben ook een flexibele beschermingsplaat voor de pezen.

Style is wel de best aangeschreven crossbeschermer, en ik snap ook nog steeds niet hoe dit komt, maar ook hier blijven de benen mooi droog en niet te warm onder. Deze hebben een harde plaat voor de pezen en zijn wat stugger.

En qua duurzaamheid, kan ik je wel een redelijk advies geven, aangezien ze bij mij flink wat te verduren krijgen. Ik doe ongeveer met 3 paarden tussen de 15 en 20 crossen per jaar + een aantal keren terreintraining, en ik snap niet hoe mensen zúlke beschermers al zo snel kapot krijgen. De beschermers krijgen bij mij wel veel te verduren: slechte bodems, water, modder en harde hindernissen. Mijn Styles gaan qua beschermer al heel erg lang mee (5 seizoenen) en zijn niet kapot te krijgen, weinig slijtage, helaas is de kwaliteit van het klittenband bij mij niet echt super, daar scheuren wat sneller stukken af en door het water wordt de kwaliteit van het velchro wat minder. Wij gebruiken tape om dat op te lossen, maar ik begrijp dat dat voor jou geen uitkomst is. Mooi is het niet, functioneel al helemaal niet, en voor die prijs zonder dat je het voor crossen gebruikt is het zeker niet handig.

Prolite heb ik ondertussen al 3 seizoenen mee en doen het verrassend goed! Nog werkelijk geen enkele slijtageplek gezien, geen klittenband wat afscheurt, geen achteruitgaand velchro. Door de gladde binnenkant krijgen ze ook zeker geen schuurplekken, iets wat ik bij de Style wel eens voorbij heb zien komen...

De Premier Equines zijn bij mij nog vrij nieuw vergeleken met de rest, ik heb ze pas een half seizoen mee. Ze zijn erg gebruiksvriendelijk in onderhoud (leren afwerking buitenkant), mijn paarden krijgen er ook geen schuurplekken onder en zijn ondanks dat ze soepel zijn, vrij sterk. Ik heb hier ook nog geen gebruikssporen gezien, maar om daar echt een objectief oordeel over te kunnen geven moet ik ze wat langer gebruiken..., maar voor nu doen ze het prima, de prijs-kwaliteitverhouding is ook zeker goed.

Dus qua crossbeschermer welke het meest geschikt is voor jouw doel en de beste prijs-kwaliteitverhouding heeft, lijkt mij Prolite of Premier Equine het beste.

Tri-Zones heb ik gisteren bij het doorzoeken van de kast ook nog eens ergens gevonden, ik kan me herinneren dat ik deze toen wat slap vond..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 07:15

@missmiekje: dank voor je duidelijke terugkoppeling. Ik denk dat ik ga voor PE, Prolite of New.
In de zoektocht nog 2 die ik tegenkwam en waarbij ik wel benieuwd ben naar:
1. blijven de benen droog/koel
2. slijtage
3. pasvorm/schuren:

New Cross country Lite:
Afbeelding

Iemand (naast CK88 ;) ) ervaring met zowel deze als Airoflow (zie volgende afbeelding)? Zo ja, welke bevalt beter en waarom? Ben van onderstaande vooral benieuwd naar pasvorm en schuren. Lijkt mij dat er vrij makkelijk zand ertussen gaat zitten en dat dit gaat schuren?

Afbeelding

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:21

Ik heb de N.E.W. Cross Country Airoflow eergisteren besteld , ben erg benieuwd hoe ze bevallen.

T.S heb je inmiddels al een keuze in de beschermers gemaakt?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 15:48

Ja, ik heb twee weken geleden de Premiere Equin besteld, ik verwacht dat ze morgen binnen komen. Per sit verschilt de maat wel. De een zegt s, m, l en volgens het aantal cm's heb ik dan S nodig. Op andere sites staat dat pony, cob, full is. Ik ben maar voor medium gegaan, blijft dus nog even spannend of het past :)

Equiperna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:55

Stevig leer aan de buitenkant, toch heel soepel :)

Afbeelding

gravin00

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:13

ik ben zelf een voorstander van Veredus! wel duur maar werkt heel goed! ze ademen goed en geven geen schuurplekken! als ze niet goed zouden zijn zouden al die internationale ruiters er ook niet mee rijden toch?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:08

Daarnaast heb je een grote kans bij de combinatie cob te strak, full te lang dat Veredus wél past. :)