GPG vs Sprenger Bow Balance (of variant) bij knieproblemen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Liesje89

GPG vs Sprenger Bow Balance (of variant) bij knieproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 20:21

Ik merk steeds vaker dat mijn knieen mij een beetje belemmeren in mijn plezier. Vooral wanneer ik langer dan een uur rijd moet ik 's avonds op de blaren zitten. Een aantal jaar geleden is er bij mij Retropatelaire Chondropatie vastgesteld. Dit wil zeggen dat het laagje kraakbeen aan de binnenkant van mijn knieschijf is aangetast, en daardoor pijn veroorzaakt. Het zou van verloop van tijd over moeten gaan maar na 4 jaar heb ik er nog steeds regelmatig last van. Wanneer ik bijvoorbeeld een buitenrit heb gemaakt en een flinke tijd in het zadel zit, krijg ik erge last, vooral aan mijn rechterknie. Het begint met een zeurende, stekende pijn in mijn knie die erger wordt bij lichtrijden (logisch). Na verloop van tijd wordt het erger en kan ik alleen nog met mijn voet uit de beugel, totaal gestrekt, rijden. Wanneer ik afgestapt ben merk ik meteen dat mijn spieren het moeten bezuren en ik krijg dan een soort groeipijn. Met een pijnstiller en een laagje tijgerbalsem neemt de pijn dan redelijk snel af..

Ik rijd normaal gesproken met een dressuurzadel, nu tijdelijk met een springzadel omdat mijn oude zadel niet meer paste en er een nieuw zadel besteld is via de zadelmaker, dus ik draag mijn benen al niet geforceerd opgevouwen maar zo lang mogelijk. Met dit zadel ga ik ook geen lange buitenritten maken aangezien het niet mijn zadel is, en ik zeker weet dat ik vreselijke pijn ga krijgen als ik langer dan een half uur zo opgevouwen ga zitten.

Nu lees ik goede verhalen over beweegbare beugels in combinatie met knieproblemen en ben van plan om deze aan te schaffen voor aan mijn nieuwe zadel. Aan het springzadel wat ik leen zitten GPG beugels en deze vind ik fijn. Ik heb ook nog geen pijn gehad, terwijl ik toch 2x zeker een half uur heb gereden met vrij korte beugels. Echter ben ik ook op zoek naar ervaringen met de Bow Balance van Sprenger (of een variant hierop). De Sprenger zelf vind ik wat aan de dure kant (175,- bij Ooteman), dus mijn eigen voorkeur gaat qua prijs naar de GPG. Maar aangezien de sprenger beugels iets totaal anders zijn en ik hier geen ervaring mee heb zelf, ben ik erg benieuwd of dit misschien geschikter is voor mijn probleem.

Wie o wie? :D

suffie

Re: GPG vs Sprenger Bow Balance (of variant) bij knieproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:12

Ik heb aan al mijn zadels bow balance beugels en ik wil niets anders meer, ook geen namaak. Als je eenmaal met deze beugels hebt gereden merk je pas goed het verschil. Paashaas hier op het forum verkoopt ze voor €114,- nieuw, dus dat is ook de moeite waard. (ik meen limburgsruiterhuis)

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:16

Ik gebruik GPG's en ben er zeer over te spreken.
zelf gebruik ik ze aan een dressuur zadel, en kan er nu prima mee rijden, in het begin moest ik er nog wel even aan wennen.
Als nu iemand anders opstapt vinden ze het vaak heel vreemd rijden.

Zelf heb ik reuma, en ook behoorlijk last van mijn knieen. Maar sinds dat ik de GPG's gebruik gaat het veel beter tijdens het rijden!!

Bowbalance vond ik zelf te weinig doen voor mij en ben uiteindelijk voor de GPG's gegaan :-)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:22

Ik gebruik de bow balance icm de gpg adapters. Dit werkt voor mij super. Ik heb een knieprothese rechts en links een kapotte knie. Zonder deze 2 dingen kan ik niet eens rijden, dan verga ik van de pijn.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:27

Ik weet wel iemand die gpg adapters te koop heeft nieuwe in doos ;-)

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:28

Ik heb ook Bow Balance beugels, zonder krijg ik last van mijn knieën en enkels, en lopen is een crime als ik eenmaal afgestapt ben :D
Voor mij niks anders meer!

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:45

Ik heb een Fries die vooral op de buitenrit hoog op smijt en ik kwam altijd met zere knieën thuis.. Nu heb ik de bow balance van sprenger aan mijn zadel en heb nooit weer last van mijn knieën gehad.
Ik wil dus niet meer anders! Aanrader!

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:12

Ik en mijn zus hebben beide last van onze knieën, ook met paardrijden. Wij hebben al heel lang de bow balance beugels van sprenger en kunnen niet meer zonder!

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:15

Ik heb ook van die sprengerbeugels en geen last meer van mijn knieen met rijden.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:18

Ik heb wannabee sprenger bow balance beugels. Heb die in Duitsland gekocht en waren een heel stuk goedkoper maar verder eigenlijk hetzelfde als de bow balance.

Deze zijn heel fijn en ik heb veel minder last van m'n gewrichten. Wil nog wel naar de GPS adapters gaan kijken maar daar moet ik eerst even voor sparen.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 20:45

Ik denk dat dat voor mij ook de beste optie zal zijn ja, nu alvast sprengers kopen, en doorsparen voor gpg adapters.

Bedankt allemaal :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:25

Ik heb de gpg in de eerste instantie voor het springen gekocht maar hangen nu ook aan mn dressuurzadel. Ik had een SI gewricht dat elke keer vastsloeg en rugpijn na rijden. Nu niet meer.