beugelriemen onder zweetblad,zweetblad vast aan singel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

BritHittepit
BatmanBrit

beugelriemen onder zweetblad,zweetblad vast aan singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 20:05

ik heb sinds zaterdag een euroriding luxor evolution gekocht, de beugelriemen heb ik onder het zweetblad gedaan maar nu heb ik ook gezien dat ik de singelstoten door een lusje kan halen zodat het zweetblad mee wordt vast gesingeld... is het dan nog wel goed om je beugelriemen onder je zweetblad te doen?

groetjes :)

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 06:23

Je beugels zijn dan wel erg gefixeerd, zo onder het zweetblad dat zelf ook vast zit. Wanneer je dat prettig vindt met rijden is er geen probleem. Natuurlijk wel opletten dat de passant van het zweetblad niet los gaat.
Er is echt geen regel van wat goed is, het enige wat goed is is wat de ruiter prettig vindt.

Succes.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:46

Ik vind die niet veilig!
Moet je voorstellen dat je van je paard valt en met je voet in de beugel blijft hangen; de beugelriem kan (op deze wijze bevestigd) onmogelijk losschieten van de beugelriemhaak, met alle gevolgen van dien.
Beugelriemen mogen wat mij betreft alleen onder een zweetblad als daar geen singelgespen zitten; dus bij zadels met lange singelstoten, waar de singel 'buiten' het zadel blijft en waar het zweetblad 'los' ligt.

Succes!

Caroline
Flevo Horse Support

Princesj

Re: beugelriemen onder zweetblad,zweetblad vast aan singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:14

Het zweetblad vast singelen vind ik alleen handig als je de riemen over je zweetblad draagt, zodat ze niet kunnen schuiven door eventuele bewegingen van de ruiter. Onder het zadel en het zweeblad vastsingelen lijkt mij ook niet prettig, dan heb je helemaal geen bewegingsvrijheid meer.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:33

Hoe bedoel je zit want ik snap er geen zak van :P

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:37

Ik heb dat ook! en ik vind het prima zitten. maar doordat er net werd gezegt van dat vallen, en dat je dan blijft hangen, zet het me aan het denken om toch maar me beugelriemen bovenlangs te doen!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 20:16

ik heb gereden met het zweetblad bij aangesingeld en ook de beugelriemen eronder, ik vond het fijn rijden, heb nog genoeg vrijheid en had niet echt het gevoel dat het onveilig was want mijn paardje had wat last van lentekriebels en was mijn beugel ook gewoon kwijt zoals anders... dus ik denk dat ik het zo ga laten!

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:27

zelf heb ik ook zo'n zadel een Rossner dan wel maar ik doe altijd enkel de achterste singelstoot door het lusje dan heb je net wat meer vrijheid met je benen en het is wat beter voor je singelstoten zoals ik begrepen heb!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 20:39

ja ik heb ook enkel de achterste erdoor dus heb je toch nog veel vrijheid en het ging goed :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:42

biancalaylo schreef:
Ik heb dat ook! en ik vind het prima zitten. maar doordat er net werd gezegt van dat vallen, en dat je dan blijft hangen, zet het me aan het denken om toch maar me beugelriemen bovenlangs te doen!

Veiligheidsbeugels zijn ook nog een optie! :j

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:43

FHS schreef:
Ik vind die niet veilig!
Moet je voorstellen dat je van je paard valt en met je voet in de beugel blijft hangen; de beugelriem kan (op deze wijze bevestigd) onmogelijk losschieten van de beugelriemhaak, met alle gevolgen van dien.
Beugelriemen mogen wat mij betreft alleen onder een zweetblad als daar geen singelgespen zitten; dus bij zadels met lange singelstoten, waar de singel 'buiten' het zadel blijft en waar het zweetblad 'los' ligt.

Succes!

Caroline
Flevo Horse Support

Helemaal mee eens! Als je het toch zo doet, zou ik wel veiligheidsbeugels nemen...

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 20:44

ja inderdaad, dan is het uiteraard wel veiliger!

letrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:00

Het gaat niet om het verliezen van je beugel, maar de gevolgen als je je beugel NIET verliest als je eraf valt. Wanneer je beugelriem over het zweetblad zit schiet deze los. Als deze er onder zit gaat dit al moeilijker.
Als het zweetblad "aangesingeld" is, is dit praktisch onmogelijk, niet heel veilig dus