Enkele vragen over Zaldi Record

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Akecheta

Enkele vragen over Zaldi Record

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 19:21

Mijn puppiepaardje (3 jaar en 9 maanden) heeft de respectabele leeftijd bereikt om de eerste stapjes te mogen zetten naar een zadelmakmaaktraject (leuk woord voor galgje :P ) De tijd is aangebroken dat ie een zadel op zijn rug mag gaan ervaren.
Een ruiter op zijn rug gaat voorlopig nog niet gebeuren, daar wacht ik mee tot volgend voorjaar, maar wennen aan een zadel zoals een zadel op met wandelen, korte stukjes longeren met zadel, lange lijnen met zadel etc. kan al wel vast.

Ik wil een zadel mét boom, maar eentje die zo kaal mogelijk is verder. In mijn zoektocht naar een zadel waarbij je zoveel mogelijk contact hebt met je paard, kwam ik deze tegen, en ik was meteen razend enthousiast. Wél een boomzadel, maar ook heel veel contact. Mijn pony is kort in de rug (Irish Cob) en de kussens van een Record zijn kort. Meer contact met je paard met een boomzadel kan ik me eigenlijk niet voorstellen.
Afbeelding

Heb op Bokt via de zoekfunctie, en op internet, al de nodige info gevonden, maar heb toch nog wat vragen. Hoop dat er bokkers zijn die al enige tijd met dit zadel rijden en wat ervaringen willen delen.
Alle ervaringen zijn welkom :j en daarnaast heb ik de volgende vragen:

- De singelstoten lopen onder de flap door, tegen de buik aan. Heeft iemand meegemaakt dat het paard hier gevoelig op reageert / haren afschuurt / irritatie krijgt?

- zijn de kussens opvulbaar? Ik lees op internet dat de vulling "latex" is, maar kan dit zadel wel met wol bijvoorbeeld bijgevuld worden indien nodig? Ik vraag dit omdat mijn ervaring is dat jonge paardenruggen flink kunnen veranderen. Enige aanpassing aan de kussens kan dan wel handig zijn.

- de schapenvacht schijnt op de zitting geplakt te zijn. Weet iemand of deze vervangbaar is als er veel slijtage is?

- bij rijden in de regen: wordt de zitting dan kleddernat of zit er een soort waterbeschermende laag op?

- ik lees wat voors en tegens op internet, omdat de kussens geen breed draagvlak hebben wat een probleem kan geven op lange afstanden. Ik vond het er niet heel smal uitzien, zeker niet voor ponymaten. Mijn paardje zal, later als ie groot is :D , dressuur en buitenritten met me gaan doen, buitenritten van max. 2 uur.
Kussens: Afbeelding

Uiteraard gaat het passen onder begeleiding van een goede zadelmaker/passer. a.s vrijdag heb ik een afspraak en ik probeer van te voren alvast zoveel mogelijk info in te winnen.
Alvast bedankt voor het meedenken :)

fjordnina

Re: Enkele vragen over Zaldi Record

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:49

Ik heb zelf een Zaldi Vila Endurance. Lijkt wel wat op de record, alleen heeft de mijne een zweetblad die er zelf gemakkelijk af te halen is.

Met mijn zaldi leveren de singelstoten geen probleem op. Mijn fjord heeft een dikke wintervacht/lange haren en heeft hier geen ongemak van. Ook in de zomer is er geen probleem.

De kussens zijn volgens mij niet opvulbaar, dit is ook niet nodig aangezien de kussens door de lichaamswarmte van het paard zich naar het paard aanpassen. Of dat nu direct in het begin is, of als het paard wat bespiering krijgt, maakt dan niet uit, de latex past zich aan.

Lange afstand rijden is heel wat anders dan wat dressuur en buiten rijden. Zeker die 2 uur wat je noemt is voor een kwalitatief goed zadel als Zaldi niet meer dan een simpel ommetje.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 20:04

Thanx fjordnina. :)

Het verschil tussen lange afstanden en 2 uur is me duidelijk :j Daarom lijken deze kussens me prima, maar ik wilde het voor de zekerheid toch even vragen.

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:35

Eindelijk, een topic gevonden over de Zaldi Record ! Ik weet dat het een oud topic is maar wellicht zijn er meer mensen die een Record hebben en hierover willen praten? TS, hoe bevalt je Record uiteindelijk?

Ik heb die van mij gekocht via Country Mill in Nijkerk. Heb er een tijdlang niet op gereden vanwege aanschaf dressuur zadel, en afgelopen week weer een keer een buitenrit op gemaakt. Dit is echt het fijnste zadel waar ik ooit op heb gezeten. De zit en het contact met je paard zijn beiden perfect.

Geen problemen met irritatie door de singelstoten hier. Wel heb ik een wit bontje erop die viezig aan het worden is en bovendien sterk aan het afslijten is bij de plek waar m'n benen liggen. Hebben meer mensen die een record hebben dit gehad? Wat heb je eraan laten doen? Ik weet niet of het bontje volledig te vervangen is?

marry22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:51

Ik heb geen zaldi maar een soort gelijk podium zadel. Ik herken je keuze en motivatie voor het zadel. Wel wil ik graag toevoegen dat in ieder geval mijn zadel erg hard is voor mij om op te zitten. Dus wil je meegeven om naar dat stukje comfort ook te kijken. Ik rij ook rond de 2 uur buiten maar dan is het voor mij niet plezierig meer. Succes met je keuze!

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:15

Klopt, ik vind de zitting ook wat harder dan mijn dressuur zadel ! Maar maak geregeld ritten >3 uur en vind het niet te hard