banaansingel of anatomisch?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

banaansingel of anatomisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 19:01

Mijn paard heeft nu dr gespen van de singel exact achter dr elleboog ( oksel) liggen. Ik heb net gemeten en kom rond de 70 cm uit als ik erboven uit wil komen. Ik zal dus hoe dan ook een langere singel nodig hebben.
Ik singel haar aan een handbreedte van de elleboog maar de singel schuift naar voren toe, als ik mijn hand tijdens het draven op de singel leg, voel ik dr elleboog eroverheen glijden. Dat kan nooit lekker lopen. Nu twijfel ik, banaansingel of anatomisch. Welke hebben jullie en waarom?
Ik heb deze http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 064083/279 namelijk al besteld, maar zag net een banaansingel die ook anatomisch was

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:05

Je bedoelt dat het zadel naar voren schuift, over de schouder heen..?
Dat probleem had ik ook. Nu heeft mijn zadelmaker een voorsingel aan mn zadel gemaakt, dus een extra singelstoot iets verder naar voren. Het heeft echt geweldig geholpen, mn zadel schuift helemaal niet meer :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:06

Anatomisch voor onze welsh x arabier. Buik is vrij bol van vorm, maar de borst loopt tussen de benen omhoog naar de hals. Alles schuift dus achter de benen op. Alleen anatomisch niet. Ik heb nog een probleem erbij: ik heb er nu eentje van 45 cm en dat is de kleinste die ik vinden kan. Maar in combi met het zadel zou ik eigenlijk eentje van 30 of 35 cm moeten hebben... Ideaal zou 15 cm zijn haha zodat er niks achter de benen komt te liggen, zo smal is die borst dus (dochter heeft een christ zadel en die heeft voor deze pony vrij lange zweetbladen.) En die zijn er niet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 19:19

het zadel schuift niet over de schouder heen, maar ehm , hoe leg ik het uit, als ik mijn hand plaats op de singel, achter haar voorbeen ter hoogte van dr buik, voel ik hoe ze dit raakt als ze met het voorbeen naar achteren gaat. Ze heeft gewoon te weinig ruimte tussen dr oksel/ elleboog en dr singel gespen. Ook als ik nu alleen een langere singel ga gebruiken is dat zo, Ze heeft geen wondjes, maar lijkt me niet lekker lopen zo. Het viel me nu eigenlijk ook pas op. Zadel is nu ik gok 2 jaar geleden aangemeten en wordt jaarlijks nagekeken door zadelmaker.

Ik heb de eerste singelstoot recht en de 2e is een V systeem. het is een vrij kort paard, rondgeribt

als ik namelijk google, passen beide omschrijvingen van de singels wel. Mijn zadel schuift eigenlijk niet, alleen de singel wordt naar voren getrokken en de singel stoten wijzen niet meer naar beneden maar naar voren toe

Ik neig zelf naar anatomisch ( had ik ook al besteld ) maar na het vele lezen van allerlei topics twijfel ik

foxy80

Re: banaansingel of anatomisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:18

Ik zou geen risico nemen en voor de anatomische banaan gaan.
Je paard lijkt er de ideale kandidaat voor! Kort, rond, stoten die naar voren neigen...
Ook al flink dat je zelf constateert dat de singel langer moet voor het comfort, is ook logisch: langere singel, groter oppervlak = fijnere drukverdelling. Verder gaan dan de gespen omhoog en dus uit het pad van de beweging van de elleboog.
Welk materiaal van singel verkies je eigenlijk?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 11:50

Ik heb nu een neoprene besteld aangezien ik alle singels neoprene heb, makkelijk in onderhoud en niet duur
Ik zal waarschijnlijk alleen gaatjes bij moeten laten maken in de singelsoten. Ik heb nog ruimte voor zeker 3 / 4 gaatjes per kant. Nu op het kortste gaatje komt het nog tegen de elleboog aan. Deze week maar eens langs een schoenmaker of zo.

letrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:56

Per merk is het verschillend wat ze verstaan onder anatomisch. De ene anatomische singel geeft alleen extra ruimte achter de elleboog, de andere is gebogen.
Buiten anatomisch en banaan is er natuurlijk ook nog curved, wat als voordeel heeft dat het begin en het einde recht zijn waardoor je de singelstoten ook "recht" naar beneden vast maakt, terwijl het middenstuk van de singel zelf wel verder naar voren ligt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:29

Veel singels worden anatomisch genoemd maar als je de singelplek moet verlegen omdat jou singel naar voren schuift dan zou ik kijken voor een goede anatomische, dus niet zoiets als op de foto maar eentje die de singelgroef volgt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 10:38

AaronYve schreef:
Veel singels worden anatomisch genoemd maar als je de singelplek moet verlegen omdat jou singel naar voren schuift dan zou ik kijken voor een goede anatomische, dus niet zoiets als op de foto maar eentje die de singelgroef volgt

Voorbeeld? heb je een site oid voor mij?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:54

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:21

Ik denk dat de singel die je hebt besteld je probleem niet of onvoldoende gaat verhelpen. Waarschijnlijk kun je beter uitkijken naar een echt voorgevormde 'curved' singel als deze:

Afbeelding

Rossner heeft er ook een, iets goedkoper maar weinig kwalitatief verschil.
Heb deze zelf ook omdat mijn E pony hetzelfde probleem heeft.
http://www.divoza.com/images/products/1 ... singel.jpg

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 23:24

TS, heb je niet het meest aan zo'n singel waar er nog een flap met klitteband over de gespen heen gaat? Zodat ze niet meer langs de gespen schuurt?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 07:10

Maar dan is het dikke gedeelte nog steeds bij de elleboog, ze heeft geen wondjes van de gesp, maar het ligt gewoon veel te dicht achter de elleboog zo

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 07:32

Dan heb je het meeste aan de singel die ik postte. Ik heb nu geen dressuurzadel, anders kon ik een voorbeeldfoto posten voor je.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 07:40

Ik heb ook hetzelfde probleem maar omdat ze vrij rondgeribt is en ook de singelgroeve erg achter haar voorbenen heeft liggen heb ik een anatomische singel van Rossner de Comfort. Mijn zadel schoof wel altijd naar voren maar met deze singel en een goed daarop afgestemd zadel is mijn probleem zo goed als verdwenen en heeft ze nu veel meer vrijheid bij haar voorbenen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 20:38

Ik heb de anatomische binnengkregen vandaag, past net op het kortste gaatje, maar kan niet strakker doen. heb dus een maat kleiner nodig of moet gaatjes bijmaken.
Mijn zadelmaakster had ik intussen ook gemaild, zij adviseerde een anatomische, en een handbreedte tussen onderkant zweetblad en het eerste gaatje. Dan red ik het dus niet om gaatjes bij te maken aangezien het eerste gaatje op die hoogte zit.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:12

Liesje89 schreef:
Dan heb je het meeste aan de singel die ik postte. Ik heb nu geen dressuurzadel, anders kon ik een voorbeeldfoto posten voor je.

Die singel en die singel in mijn post zijn idd de singels die je nodig hebt.
Dit zijn de echte anatomisch gevormde waarbij je dus de ruimte krijgt bij de elleboog.

Heeft linda niet nog singels liggen? Ik krijg de barsnby ook van haar

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 21:29

Nee.ze zei daar niks van. denk niet meer

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:30

ik heb er nog 1 liggen maat 65cm van Passier, mag je best tegen verzendkosten uitproberen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 09:07

Ik heb gisteren die van bovenstaande link gekregen en hij lag super, alleen erg lang, dus wil nog een kortere bestellen.
Lena, bedankt voor het aanbod, erg lief, maar ik denk dat mijn prbleem is opgelost
vanavond komt iemand masseren en zal ook gelijk hiernaar kijken, mocht het alsnog nodig zijn, hoor je van mij