Nadelen aan bontje OP zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Nadelen aan bontje OP zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:11

Ik heb even snel een beetje de eerste pagina door gescrollt en ik heb de zoekfunctie even gebruikt, maar ik kan er zo 1, 2, 3 even niks over vinden dus vandaar dat ik dit topic open.

Ik rijd een paard en dat zadel ligt helemaal prima, ik vind het alleen persoonlijk niet super lekker zitten. Nou is het niet mijn paard en ga ik daar dus ook niks aan veranderen, maar het niet lekker zitten begint op zo'n punt te komen dat ik gewoon echt haar galop niet echt lekker kan uitzitten en dat doorzitten al helemaal voor geen meter gaat. Vandaar dat ik eigenlijk een bontje op het zadel wil leggen.

Voor zover ik weet zitten er geen nadelen aan een bontje op het zadel, maar ik ben niet alwetend dus vandaar deze vraag!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:30

Denk er aan als je wedstrijden wil rijden dat bontjes of gelpads op het zadel niet toegestaan is.
Wat volgens mij het enige nadeel kan zijn is als ge goedkopere kwaliteit neemt dat het dan de zitting van het zadel kan beschadigen. Neem eentje van degelijke kwaliteit en echt schapenwol.
Ook kan het zijn als de zitting voor jou nu net past dat het dan te krap wordt. Hangt van de diepte van de zit af uiteraard. Hoe dieper de zit van het zadel hoe minder plek je krijgt met het toevoegen van een wolletje. Bij een vlakke zit ga je dan gewoon wat hoger zitten.

Edit: haal het bontje na het rijden ook van het zadel af, dan kan het allemaal wat beter luchten.
Laatst bijgewerkt door Leen op 14-04-13 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

PocoGaucha

Re: Nadelen aan bontje OP zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:32

als het regent is het niet cool om zon bontje te hebben,

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:34

Leen_ schreef:
Denk er aan als je wedstrijden wil rijden dat bontjes of gelpads op het zadel niet toegestaan is.
Wat volgens mij het enige nadeel kan zijn is als ge goedkopere kwaliteit neemt dat het dan de zitting van het zadel kan beschadigen. Neem eentje van degelijke kwaliteit en echt schapenwol.
Ook kan het zijn als de zitting voor jou nu net past dat het dan te krap wordt. Hangt van de diepte van de zit af uiteraard. Hoe dieper de zit van het zadel hoe minder plek je krijgt met het toevoegen van een wolletje. Bij een vlakke zit ga je dan gewoon wat hoger zitten.

In Nederland is het volgens mij wel toegestaan op wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:46

Het is niet mijn doel om wedstrijden te gaan rijden met deze merrie en in de regen rijd ik niet, dan wacht ik even tot het droog is of rijd ik in de binnenbak. Dank voor de tips in ieder geval, het ging mij er meer om dat het niet schadelijk is voor de drukverdeling op het zadel en dus slecht voor de rug van het paard

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:01

Daar is het niet slecht voor. Als dat niet goed is, dan komt dat door het zadel zelf. Maar zeker niet doordat jij er een bontje op hebt.

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:06

Je mag er gewoon mee starten. Ik kan je alleen een gel seatsaver beter aanraden dan een bondje. Een bondje gaat zweten met kans op doorrijden. Ook kan zo'n bondje gaan schuiven doordat het door het gebruik wat ruimer word. Ik rijd altijd met gel seatsaver. Zelfs op mijn gloednieuwe zadel. Ik kan dan makkelijker het dieptepunt vinden en t is lekker zacht natuurlijk:)

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:10

ik heb een bontje en een seatsaver.....met dat bontje wil ik niet gezien worden op concours :+ het werkt bij mij ook niet echt heel fijn.... heb een seatsaver van Acavallo waar ik wel gewoon mee op concours rijd, nog nooit commentaar op gehad. Heb ook andere seatsaver geprobeerd, maar die vind ik niet echt zachter en daarbij voelde ik de gel schuiven als het ware..... Acavallo is wel wat duurder maar voor mij de enige die ook echt werkt!
Maar je legt iets op het zadel door je paard merkt er niets van!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:28

Bij mijn vorige zadel reed ik met een bontje, daar reed ik mezelf namelijk op stuk. Ik vind het heerlijk zitten. Dan bedoel ik wel écht schapenbont, want de neppers ken ik niet.
Ook in de zomermaanden heb ik er veel mee gereden, ik vond het zweten wel meevallen. En juist met het bontje reed ik me niet stuk.
Enige nadeel wat ik zo gauw kan bedenken, dat is dat het zitvlak van je zadel wat krapper wordt en dat er weer een extra laagje zit tussen jou en je paard.
Het allerfijnste in natuurlijk een zadel waar je meteen fijn in kan zitten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:29

Ik krijg inderdaad ook echt ontzettende pijn in mijn billen van dit zadel :P Ik heb vrij dikke billen van mezelf, maar ik zit wel op de botjes zeg maar, en vooral met doorzitten op een paard dat nogal hoog opgooit en galopperen krijg ik er echt last van. Dinsdag maar even langs de winkel dus, dank voor de adviezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:40

Een echt bontje zal niet snel zweten,bont is een natuurlijk product.
Ik wil me er ook 1 aanschaffen,heb genoeg zitvlees maar wel snel last van mijn zitbeenknobbels en stuitje.
Nepbont zou ik niet snel kopen.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 06:52

ik heb hem aangeschaft ivm een gekneusd stuitje, rustig aandoen zegt de dokter maar met 6 paarden te rijden niet echt een optie....met deze seatsaver is het bijna over en had er al 2 maanden last van zonder verbetering!