Hoofdstel met sluiting aan zijkant?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SuusBN

Hoofdstel met sluiting aan zijkant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 11:56

Wie heeft, of weet of er een hoofdstel is wat je niet over de oren "trekt" maar wat je aan de zijkant kan vastmaken?

Paard heeft een blokkade gehad aan de nekwervels, en nu heb ik zoveel moeite met hoofdstel op de normale manier aan te doen... Om nou elke keer 20 minuten te staan kloten...

cissy

Re: Hoofdstel met sluiting aan zijkant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:57

je hebt wel hoofdstellen met clipjes aan het bit, dan kun je eerst het hoofdstel omdoen en dan het bit erin hangen of werkt dat ook niet?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:59

Misschien is een rijhalster een optie ?

SuusBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 12:03

Dankjewel, het bit erin is geen probleem, maar zodra ik het hoofdstel Nasr de oren breng is hij overtuigd dat ie dood gaat... En wil best met hem daarin oefenen, maar wil ook blijven rijden... En dat is bij hem helaas niet mogelijk met alleen een halster...

Ik zoek dus eigenlijk een hoofdstel waarbij ik bit inbreng en dan de rest via z'n hals naar de oren kan brengen en vast kan maken... Hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel?

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 12:04

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 13:50

Is zoiets misschien met de hand te maken als je het iemand zou vragen? er zijn dacht ik mensen op Bokt die zelf hoofdstellen kunnen maken :) misschien zelfs een schoenenmaker of iemand die leren kleding kan bewerken of repareren oid?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 15:13

NNNigel schreef:
Dankjewel, het bit erin is geen probleem, maar zodra ik het hoofdstel Nasr de oren breng is hij overtuigd dat ie dood gaat... En wil best met hem daarin oefenen, maar wil ook blijven rijden... En dat is bij hem helaas niet mogelijk met alleen een halster...

Ik zoek dus eigenlijk een hoofdstel waarbij ik bit inbreng en dan de rest via z'n hals naar de oren kan brengen en vast kan maken... Hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel?

Maar dat met klipjes voor het bit is dan toch een prima oplossing? Je doet het dan gewoon andersom. Eerst de oren erdoor heen, dan de neusriem op zn plek en dan het bit erin doen.
En anders kan je eens kijken voor ezelhoofdstellen. Al weet ik niet hoe die qua maat vallen. Of laten maken door een zadelmaker.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 15:35

Het rijhalster wat ik bedoel, is een gewoon halster, echter met de mogelijkheid om er d.m.v. losse bakstukken een bit aan te hangen, je hoeft dan in principe helemaal niet meer bij zijn oren te zijn :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 15:39

Heeft je paard ook zo'n reactie met een halster omdoen dan? Want anders kan je inderdaad een Marylot hoofdstel kopen, als een halster geen probleem is. Bit eraf klikken, hoofdstel om doen als halster en dan het bit eraan vast klikken.

Afbeelding

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:06

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:52

Zit je nog aan een limiet aan bedrag dat je er voor wilt uitgeven? Ik zit een beetje rond te kijken (ik ben ook nieuwsgierig) en ben er al wat tegen gekomen, maar sommige zijn beide vrij prijzig.

Heb er ook eentje gevonden van epplejeck, deze heeft een wat vriendelijker prijskaartje:
http://www.bol.com/nl/p/epplejeck-hoofd ... 011098766/
Edit! Ik zie net dat bij deze geloof ik alleen de bakstukken verstelbaar zijn bovenop, en dat je bij deze misschien alsnog de riemen over het hoofd heen moet trekken! Maar ik weet het niet zeker.

Sommige bitloze hoofdstellen lijken ook makkelijk om te gaan, maar ik weet niet of daar je interesse ligt? Zo zag ik ook nog een heel minimalistisch hoofdstel van emiel voest voorbij komen (bakstuk losmaken, snuit erin, riem achter het hoofd langs en de gesp dichtmaken en klaar, tenminste zo ziet hij eruit?)
http://shop.emielvoest.nl/hst/e01m10i/e ... AA003DF094

SuusBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 06:57

Leen_ schreef:
NNNigel schreef:

Maar dat met klipjes voor het bit is dan toch een prima oplossing? Je doet het dan gewoon andersom. Eerst de oren erdoor heen, dan de neusriem op zn plek en dan het bit erin doen.
En anders kan je eens kijken voor ezelhoofdstellen. Al weet ik niet hoe die qua maat vallen. Of laten maken door een zadelmaker.

Die oren er door heen doen... Dan gaat ie dus dood... Hen al da erbij gehad en nu dus osteo... Maar niets helpt lijkt het... Ken je zo'n touwhalster? Die je aan de zijkant vastknoopt? Die constructie zou ideaal zijn...

Iedereen alvast bedankt voor het meezoeken !

SuusBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 06:59

Telpeva schreef:
Zit je nog aan een limiet aan bedrag dat je er voor wilt uitgeven? Ik zit een beetje rond te kijken (ik ben ook nieuwsgierig) en ben er al wat tegen gekomen, maar sommige zijn beide vrij prijzig.

Heb er ook eentje gevonden van epplejeck, deze heeft een wat vriendelijker prijskaartje:
http://www.bol.com/nl/p/epplejeck-hoofd ... 011098766/
Edit! Ik zie net dat bij deze geloof ik alleen de bakstukken verstelbaar zijn bovenop, en dat je bij deze misschien alsnog de riemen over het hoofd heen moet trekken! Maar ik weet het niet zeker.

Sommige bitloze hoofdstellen lijken ook makkelijk om te gaan, maar ik weet niet of daar je interesse ligt? Zo zag ik ook nog een heel minimalistisch hoofdstel van emiel voest voorbij komen (bakstuk losmaken, snuit erin, riem achter het hoofd langs en de gesp dichtmaken en klaar, tenminste zo ziet hij eruit?)
http://shop.emielvoest.nl/hst/e01m10i/e ... AA003DF094

Bitloos is evt idd ook nog een optie...

Mmm... Moeilijk...

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 07:01

Je haalt toch gewoon 1 bakstuk los en 'gooit' vanaf de voorkant met een ruime boog het kopstuk over de oren.
Neusriem en keelriem vastmaken. Bit door de mond halen, sperriem dicht en gaan.
Zo pak ik het meestal bij moeilijke jonge paarden aan.

SuusBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 11:39

Barvrouwke schreef:
Je haalt toch gewoon 1 bakstuk los en 'gooit' vanaf de voorkant met een ruime boog het kopstuk over de oren.
Neusriem en keelriem vastmaken. Bit door de mond halen, sperriem dicht en gaan.
Zo pak ik het meestal bij moeilijke jonge paarden aan.

Zo had ik het nog niet bekeken... Dat ga ik morgen eens proberen!
Bedankt allen voor de tips, wordt vervolgt !

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:20

Ik heb een keer een hoofdstel zelf gemaakt voor een paard die ontzettend kopschuw was. Ik gebruikte een oude frontriem, daarvan alleen de lusjes afgesneden, deze aan beide kanten van het kopstuk bevestigd, neusriem er doorheen en bit aan 1 kant vast.

Met het indoen legde ik het op de hals, schoof het achter de oren en van rechts naar links deed ik het bit in en vast. Kost je iets extra tijd, maar een hoop minder kwelling voor het paard.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:29

Mijn paard heeft een orencomplex en een hoofdstel op de normale manier aantrekken lukt niet zonder stress.

Ik heb een rambo micklem hoofdstel, het bit zit met een leren riempjes vast, deze maak ik los aan een kant. Ik kan dan makkelijk het hoofdstel gelijk op de juiste plek leggen zonder dat ik deze ergens overheen moet trekken. Dan doe ik het bit in en maakt het vast.

Werkt bij mij prima zonder stress, qua tijd ben ik net zo lang bezig als op de gewone manier.

SuusBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 13:28

Vandaag geprobeerd om hoofdstel gedeeltelijk uit elkaar te halen en zo toch om te krijgen, ik dacht, prima zo, maar neusriem kon ik er niet aan krijgen... Vandaag zonder neusriem gereden. Ging op zich wel prima.

Heb even naar die rambo micklem hoofdstellen gekeken en die zien er wel goed uit!
Volgens mij heeft stalgenoot deze, eens zien of ik die mag proberen!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:46

Hoezo kon je de neusriem er niet aankrijgen?
Of heb je hem helemaal uit elkaar gehaald?

SuusBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 14:08

De neusriem had ik eraf gehaald, want hij begon alweer te panieken... Maar das natuurlijk niet zomaar weer terug in elkaar gezet.... Ik mag morgen rambo hoofdstel gebruiken, eens zien wat hij daarvan vind.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:29

Oke, op die manier. Die krijg je inderdaad niet makkelijk weer door de lusjes van de frontriem.
BR heeft dacht ik een hoofdstel waar de neusriem er aan de zijkanten af kan. Net zoals met de
bakstukken zegmaar.

Debbi_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:35

ik volg dit even :)
heb een verzorgpaard die het ook niet toelaat om aan de oren te zitten en het hoofdstel is dus ook een drama.

ben benieuwd wat hier verder voor oplossingen gevonden worden.
ik heb nog geen oplossing helaas..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:37

NNNigel schreef:

Het bit losmaken, eerst kopstuk over zijn hoofd heen doen. Zelf eentje met mijt gehad en hetzelfde probleem, bit los, kopstuk over oren en dan pas het bit in en het probleem was opgelost.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:10

Debbi_e schreef:
ik volg dit even :)
heb een verzorgpaard die het ook niet toelaat om aan de oren te zitten en het hoofdstel is dus ook een drama.

ben benieuwd wat hier verder voor oplossingen gevonden worden.
ik heb nog geen oplossing helaas..

In de tijd dat ik op de manege reed was er een pony die het ook vreselijk vond als het kopstuk over de oren ging. Bij deze pony heeft het bij mij geholpen, door mijn hand achter de oren te houden (in een soort kommetje, om de oren te beschermen) en op die manier het kopstuk over de oren heen te trekken. Dan raakte het leer alleen mijn hand, en nooit de oren. Sindsdien nooit meer problemen gehad met het opzadelen van die pony.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:58

En de frontriem eraf halen? Misschien dat dat helpt?