Wat te doen met zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

N0a

Wat te doen met zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 17:46

Afgelopen donderdag is de zadelmaker langs geweest, 2 jaar geleden heb ik paard incl zadel overgekocht en door een peesblessure hebben we een jaar niet kunnen rijden. Nu mijn paard heel wat kilo's kwijt is, leek het mij verstandig om het zadel maar weer eens op te laten vullen. Zadelmaker heeft het zadel helemaal nagekeken en beoordeeld. Haar conclusie was, dat het zadel heel goed ligt, alleen dat het zadel de boom misschien een heel klein beetje te breed is. Het volgende gebeurde namelijk;
Wanneer het zadel op de rug van mijn paard ligt, zonder dat er een ruiter op heeft gezeten, ligt het zadel perfect. Kun je 3/4 vingers tussen de boom en schoft steken etc. En kun je mooi van achter naar voren door het zadel kijken. Kussens sluiten goed aan en zadel ligt dus perfect.
Echter, wanneer ik heb gereden zakt het zadel iets naar beneden, wat dus inhoud dat het zadel (gelukkig) niet OP de schoft ligt, maar er wel in de buurt komt. Ik moest na het bijvullen van de voorkussens nogmaals rijden, en toen gebeurde dit nogmaals. Tijdens het rijden zelf kan ik wel nog mijn hand onder het zadel steken en is er genoeg ruimte want mijn hand wordt niet vast geklemd. Maar in stilstand en wanneer mijn paard haar rug spieren niet aanspant, maar een holle rug trekt, ligt hij redelijk dicht in de buurt van de rug.

Mijn zadelmaakster zei dus ook dat het zadel een twijfel geval was. Aan de ene kant kan het op dit moment nog geen kwaad, maar was de boom dus duidelijk wel iets te breed. (anders zakt die voor niet wat over de schoft heen.) Ze raadde mij aan om eens rond te gaan kijken naar andere zadels, maar er was hier geen haast bij omdat het zadel de schoft niet raakt (maar dus wel dicht in de buurt komt.)

Nu ben ik dus een beetje in de war, moet ik nu wel een nieuw zadel of niet? Twijfelgeval zei ze letterlijk, zadel klemt niet op de schoft en bespiering van mijn paard is goed verdeeld. Echter komt die wel dicht in de buurt van de schoft. Wat betekend dit voor mijn zadel? Bontje er onder om de boom wat smaller te maken? Ik heb geen flauw idee of dat helpt. Of moet ik gewoon door rijden en goed blijven controleren of er geen druk plekken ontstaan etc. Ik heb absoluut het budget niet om op dit moment een nieuw zadel aan te schaffen namelijk. En doordat de zadelmaker te kennen geeft dat het verder geen probleem is om met dit zadel door te rijden, maar aan de andere kant wel zegt dat het een twijfel geval is, weet ik echt niet meer wat ik nu moet :\

Hopelijk begrijpen jullie mijn verhaal nog }:0 :Y)

Princesj

Re: Wat te doen met zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:16

Je zou (gezien ik er venuit ga dat het een tijdelijk probleem is) een prolite pad kunnen aanschaffen. Je kan dan specifiek alleen de voorkant wat extra vulling geven.

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:32

Ik zou nog even doorgaan met het huidig zadel.
Wel nog regelmatig controleren of het nog kan, en alvast een centje opzij zetten zodat er wel financiële ruimte is als het écht moet.

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:35

Weet je zeker dat de boom heel is? Als er een barst in de boom zit gebeurt dit ook. Dan ligt hij zonder ruiter prima maar door het gewicht van de ruiter wordt de barst wat uit elkaar geduwd, de boom breder en zakt het zadel.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 22:10

Ik denk dat ik, persoonlijk, snel wat zou gaan sparen en eventueel vakantiegeld ervoor gebruiken om het zadel niet te lang te blijven gebruiken. Je kan natuurlijk ook bij een zadelmaker uitkijken naar een goed tweedehands zadel. Nu kan het nog, maar je kan niet zeggen hoelang nog.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 00:09

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk inderdaad dat ik maar geld opzij ga zetten en ga sparen. Tijdelijk een bontje onder het zadel of gelpad die die voorkant ophoogd. Ik heb inderdaad meteen gevraagd of de boom nog goed was, volgens haar wel. Ze had geen reden om aan te nemen dat die niet goed was, en ze heeft een aantal testen gedaan om te kijken of die niet gebroken of gescheurd was. Ze brengt mij gewoon aan het twijfelen. Kan ik verder rijden zonder dat ik paardlief verpest, of wil ze alleen maar extra geld aan mij verdienen ofzo :P tja, lastig vind ik het.

l_iesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 00:15

Je kunt altijd eerst nog een ander vragen of een paar anderen om er naar te kijken. Flink informeren en dan beslissen

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 08:08

Bij ons leek de boom ook heel tot we hem voor de zekerheid openmaakte om te kijken. Na wat vuil wegkrabben kwam daar de barst te voorschijn.