Wanneer het zadel op de rug van mijn paard ligt, zonder dat er een ruiter op heeft gezeten, ligt het zadel perfect. Kun je 3/4 vingers tussen de boom en schoft steken etc. En kun je mooi van achter naar voren door het zadel kijken. Kussens sluiten goed aan en zadel ligt dus perfect.
Echter, wanneer ik heb gereden zakt het zadel iets naar beneden, wat dus inhoud dat het zadel (gelukkig) niet OP de schoft ligt, maar er wel in de buurt komt. Ik moest na het bijvullen van de voorkussens nogmaals rijden, en toen gebeurde dit nogmaals. Tijdens het rijden zelf kan ik wel nog mijn hand onder het zadel steken en is er genoeg ruimte want mijn hand wordt niet vast geklemd. Maar in stilstand en wanneer mijn paard haar rug spieren niet aanspant, maar een holle rug trekt, ligt hij redelijk dicht in de buurt van de rug.
Mijn zadelmaakster zei dus ook dat het zadel een twijfel geval was. Aan de ene kant kan het op dit moment nog geen kwaad, maar was de boom dus duidelijk wel iets te breed. (anders zakt die voor niet wat over de schoft heen.) Ze raadde mij aan om eens rond te gaan kijken naar andere zadels, maar er was hier geen haast bij omdat het zadel de schoft niet raakt (maar dus wel dicht in de buurt komt.)
Nu ben ik dus een beetje in de war, moet ik nu wel een nieuw zadel of niet? Twijfelgeval zei ze letterlijk, zadel klemt niet op de schoft en bespiering van mijn paard is goed verdeeld. Echter komt die wel dicht in de buurt van de schoft. Wat betekend dit voor mijn zadel? Bontje er onder om de boom wat smaller te maken? Ik heb geen flauw idee of dat helpt. Of moet ik gewoon door rijden en goed blijven controleren of er geen druk plekken ontstaan etc. Ik heb absoluut het budget niet om op dit moment een nieuw zadel aan te schaffen namelijk. En doordat de zadelmaker te kennen geeft dat het verder geen probleem is om met dit zadel door te rijden, maar aan de andere kant wel zegt dat het een twijfel geval is, weet ik echt niet meer wat ik nu moet

Hopelijk begrijpen jullie mijn verhaal nog
tja, lastig vind ik het.