Zadelkussen dilemma

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wumdydumpy

Zadelkussen dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 21:08

Ik heb een rossner Atlanta springzadel, de zadelpasservice van Divoza zei dat ie goed lag. Ik heb nog een onafhankelijke zadelmaker laten kijken die zei dat ie ook goed lag. Toen was er laatst weer een zadelmaker op stal en wou die ook even laten kijken. Deze zei mij dat mijn kussen scheef waren (achter dik en voor dun) en dat dit recht moest zijn. Nou is dit een close contact zadel dus vroeg ik mij af of dit niet gewoon zo hoorde. Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen kussens recht laten maken of zo laten. Voor zover ik merk heeft mijn paard er geen last van, maar ik weet ook niet hoe hij reageert als het zadel niet goed ligt omdat er altijd een passend zadel op heeft gelegen.

Hoop dat het een beetje duidelijk is.

funnyhorses

Re: Zadelkussen dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:34

Als je paard nergens last van heeft is er toch niks aan de hand?
Of zijn er drukplekken,ligt het zadel uit balans of zit jij niet in balans?
Wat is de rede dat je het zadel hebt laten nakijken dan?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:37

Zo raar is dat niet, als de rug van je paard niet recht is moeten je kussens ook niet recht zijn.
Hij moet passen op je paard, niet in het nieuw uit de winkelplaatje passen

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:40

Kussens zijn gevuld zodat ze passen op de rug van het paard en het zadel in balans ligt. Lijkt me sterk dat dat bereikt wordt door de kussens recht op te vullen. Weet je zeker dat je het goed begrepen hebt? Had hij het niet over verschil tussen het linker en rechterkussen?

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 21:40

Ik weet niet of m'n paard nergens last van heeft omdat hij overal doorheen loopt, nogal een bikkel. Er zijn geen drukplekken of balans problemen. Ik heb er verschillende mensen naar laten kijken omdat ik niet meer op 1 mening/advies/diagnose af ga (slechte ervaringen gehad). Komt ook doordat een passer zei je zou er een bontje onder kunnen leggen dan ligt ie net beter ook al ligt ie nu goed, hij zou aan de voorkant iets hoger mogen liggen tov de schoft. Maar hij lag verder goed volgens hem.

Daarnaast vroeg ik mij af of kussens horizontaal gezien niet recht moeten zijn of dat dit ligt aan het feit dat het een close contact is.

@tessebes nee de kussens zijn niet aangepast bij het passen en hij bedoelde echt dat ze in een punt lopen en wel gelijk zijn ten opzichte van elkaar. De kussens van m'n kn zijn wel recht horizontaal gezien.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:57

Dan zou je eens met een impressionpad moeten rijden wil je een goede indruk krijgen over de drukverdeling van je zadel.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:49

Let bij rossner zadels altijd op of de kussens er wel recht onder genaaid zijn; heb er nu al 3 gehad waar de kussens er scheef onder genaaid waren.
Bedoelde je laatste zadelmaker dat niet?