zadeltip gezocht voor oudere (wat ingevallen) ouderwetse haf

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

smeerpudzj

zadeltip gezocht voor oudere (wat ingevallen) ouderwetse haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 13:56

Hai,

Ik ga morgen kijken voor een nieuw (2e hands) zadel, ik dacht misschien kan ik hier nog wat informatie vandaan halen..
Mijn idee is om een zadel dat 'goed' ligt te nemen gewoon bij een ruitershop die 2e hands zadels verkoopt en dan meteen met zadel en paard door te rijden naar de zadelmaker om hem 'helemaal goed' te maken.

Het gaat om een ouderwets type haflinger (met een heel klein beetje arabier) maar wel met redelijke schoft (voor een haf) ze is ondertussen 20 en begint wat in te vallen en wat bottiger te worden (vooral op d'r schouders).
Ze is wel vrij rond, klein en heeft een korte rug.
In het verleden is er veel gedoe geweest met zadels en pijn in d'r rug dus ik wil echt een beter merk zadel van fijn materiaal en dat goed aangepast kan worden.
Het zadel moet van leer zijn en het liefst een dressuur.

Ik weet dat er veel topics zijn over haflingerzadels, maar elk paard is weer anders en ze heeft geen doorsnee haflinger bouw.
Wintec word veel aangeraden, deze heb ik gehad na gezeik met een jc wat na de wintec alleen maar erger werd.
Daarna heb ik met een pagony haflinger gereden, deze leek het best te liggen van wat we konden vinden maar na vaak laten aanpassen past dit uiteindelijk ook niet.
Nu wil ik dus gaan kijken naar duurdere merken (maar dan 2e hands).

unicorn_kiss

Re: zadeltip gezocht voor oudere (wat ingevallen) ouderwetse haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:32

Persoonlijk denk ik dat je bij de oudere paarden goed moet kijken naar de dikte van de kussens, en dan vooral aan de schoft: Dan is het mogelijk de boom te 'vernauwen' door verder op te vullen. Zadels die in mijn ogen dikke kussens hebben en veel opvullingsruimte zijn sommer, anky, colbert brothers
Als je op zoek bent naar een zadel met verwisselbare boom kan ik kieffer Genf wel aanraden.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:05

Ik heb gekozen voor mijn oude fjord voor een Barefoot boomlooszadel. Dit past zich steeds aan aan de rug van het paard. Dit is erg fijn bij de ouder wordend paard, zeker als de rug holler wordt. Ik heb het zadel nu 2 jaar en bevalt super. Mijn paard in nu bijna 25.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:09

Zelf ben ik fan van Trekker. Mijn merrie word nu ook een dgaje ouder (22) en ik kan het zadel precies aan haar behoefte aanpassen. Het is wel een semi boomloos zadel :)

tierry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:10

ik zou een imperial riding rocky eens proberen,
teruggesneden kamer voor meer schoftvrijheid,
heerlijk zachte zitting en fijne pasvorm.
je hebt ze in 32 en 34 boom, dus moet je even kijken welke voor jouw haf past.....
wij hadden m voor onze 28 jarige vosmerrie (afstamming onbekend, maar wel ronder type)