[WN] 2dehands westernzadel, welke denkpiste vinden jullie beter?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

2dehands westernzadel, welke denkpiste vinden jullie beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 08:40

Hoi allemaal,

Ik heb onlangs een mogelijke boodsdoener gevonden waardoor mijn paard de laatste tijd wat lastig deed...er zat namelijk een schroef vast in de boom achteraan. Aan de andere kant van mijn zadel is deze afgebrokkeld. Het zadel is niet van mij en in bruikleen van een familielid van mij. Ik ben er tot nu toe heel erg tevreden van geweest, maar omdat de prijs nogal hoog ligt om hem over te nemen raadde mijn lesgever aan om op zoek te gaan naar een 2de hands zadel.

Hij zit zelf al lang in de paardenwereld, heeft zelf 5 paarden en weet dus ondertussen al veel over zadels. Hij heeft er enkele van zijn zadels op mijn paard gelegd om te weten te komen welk zadel er pastte. Na drie, vier zadels te passen vonden we de juiste maten. Probleem is het is een montana a zadel, dus een iets nieuwer model en geen specifiek nummer, maar ik vind deze niet terug op tweedehandswebsites... Daarbij komt ook nog het probleem dat ik geen trailer heb en dus iemand moet zoeken die zijn zadel wilt meegeven of vervoer regelen om naar daar te gaan. Daarbij moet mijn lesgever ook nog eens op dat moment vrij zijn en zal ik ook nog een vergoeding moeten betalen...

Ik ben dus aan het twijfelen om al dan niet beroep te doen op een zadelpasservice en een goede tweedehands zadel op deze manier te kopen. Op deze manier komen zij aan huis en ben ik er van overtuigd dat het zadel zeker en vast past. Natuurlijk gaat de prijs ook omhoog daardoor en zit ik aan dezelfde prijs als het zadel van mijn familielid. Natuurlijk moet het zadel van mijn familielid wel gerepareerd worden waardoor de kosten voor dat zadel nog eens omhoog gaan.

Omdat het toch om een vrij groot bedrag gaat en ik bang ben als ik met dit zadel blijf doorrijden dat mijn paard steeds moeilijker zou doen omdat hij weet dat het zadel pijn kan doen. De schroef is uit het zadel verwijderd en momenteel laat ik hem nog even lekker op de wei staan. Ik wil niet dat hij het verband legt dat het zadel pijn doet en dus helemaal niet meer wil rijden of bang is om te rijden.

Wat zijn jullie ideeën en ervaringen daarrond? Wat is jullie advies?

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:50

Als je een zadel mee kan krijgen van iemand en deze op je paard legt, is de kans vrij groot dat deze toch niet past. Ookal weet je welk model je wilt. We hebben hier op stal 2 dezelfde zadels liggen, maar bij de 1 ligt wel goed op mijn paard en de ander niet. Het zadel vervormt natuurlijk ook door de tijd heen en ook op de rug van het paard.

Ik zou je dus aanraden om dus een zadelmaker met meerdere tweedehands zadels vragen langs te komen. Misschien heeft iemand in je buurt ook een zadelmaker nodig en kunnen jullie de voorrijd kosten delen? Een zadel is gewoon zeer belangrijk en moet gewoon goed liggen. Het is jammer als je voor een net iets goedkopere oplossing kiest en dat je dan na een tijdje erachter komt dat er toch iets mee mis is. Kan je ook niet iets van garantie krijgen via de zadelmaker? Of in ieder geval kan je die dan makkelijker aanspreken, mocht er iets zijn.

Succes

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 08:56

AlphaDaemon schreef:
Als je een zadel mee kan krijgen van iemand en deze op je paard legt, is de kans vrij groot dat deze toch niet past. Ookal weet je welk model je wilt. We hebben hier op stal 2 dezelfde zadels liggen, maar bij de 1 ligt wel goed op mijn paard en de ander niet. Het zadel vervormt natuurlijk ook door de tijd heen en ook op de rug van het paard.

Ik zou je dus aanraden om dus een zadelmaker met meerdere tweedehands zadels vragen langs te komen. Misschien heeft iemand in je buurt ook een zadelmaker nodig en kunnen jullie de voorrijd kosten delen? Een zadel is gewoon zeer belangrijk en moet gewoon goed liggen. Het is jammer als je voor een net iets goedkopere oplossing kiest en dat je dan na een tijdje erachter komt dat er toch iets mee mis is. Kan je ook niet iets van garantie krijgen via de zadelmaker? Of in ieder geval kan je die dan makkelijker aanspreken, mocht er iets zijn.

Succes

Bedankt voor je advies, jammer genoeg kan ik geen beroep doen op iemand anders op de kosten te delen. Ik heb alvast een westernzadelmaker gecontacteerd in de buurt, ik wacht nog even af op de informatie die daaruit voorkomt.

SmartBH

Re: 2dehands westernzadel, welke denkpiste vinden jullie beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 18:28

Thuis zitten ze nog aan een andere optie te denken, namelijk het zadel van het familielid laten herstellen aan de boom en deze nog gebruiken tot het familielid het terug vraagt...