naar voren schuivend zadel, staartriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lovewidy

naar voren schuivend zadel, staartriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 19:24

Al vanaf het moment dat ik mijn pony kocht(ruim 2 jaar geleden) ben ik opzoek geweest naar een zadel dat niet naar voren schuift. Iedereen zegt namelijk altijd dat als een zadel schuift, het niet goed ligt. Dus is de zadelmaker op zoek geweest en heb ik tig verschillende zadels geprobeerd. Allemaal met het zelfde resultaat: naar voren schuiven. Als ik er niet op zit schuift het zadel nog meer naar voren als wanneer ik er wel op zit. De zadelmaker wist het ook niet meer, die zei: Of een duur op maat gemaakt zadel of een barebackpad of je probeert een boomlooszadel. Nou een op maat gemaakt zadel leek mij niet erg handig aangezien ik niet van plan ben om super veel geld uit te geven. Dit komt vast over als gierig, maar t is me eerlijk gezegd echt geen minstens 1000 euro waard. En omdat ik soms periodes heb waarin ik minder kan rijden vanwege mijn studie, heeft mijn pony ook nog wisselende bespiering, waardoor het zadel dus ook regelmatig aangepast zou moeten worden om um op maat te houden.

Het werd dus een boomlooszadel. Dit bleef aan het begin goed liggen, ik dus helemaal blij. Helaas begon het naarmate ik meer ging rijden weer te schuiven. Toen mijn pony nog weinig bespiering had vanwege de dracht en t jonge veulen bleef t goed liggen, maar hoe meer spieren ze krijgt hoe harder het zadel naar voren schuift. En nu ik weer druk bezig ben met rijden, schuift de zadel dus naar voren.

Maar verder ligt het zadel echt heel goed op de rug. Ik merk ook dat mn pony er erg fijn mee loopt, beter als met alle zadels hiervoor. En t schuift ook niet super veel naar voren, maar wel te ver. t schuift namelijk over de schouderbladen, waardoor mijn pony minder bewegingsruimte heeften ik ook niet lekker zit want mijn pony heeft al zo korte rug, dan krijg ik helemaal t gevoel dat ik tussen zn oren zit.

Nou kreeg ik pas de tip om een staartriem te gebruiken. Ik had er toevallig nog een liggen. Dus die heb ik vandaag geprobeerd en na wat moeite met omdoen en een paar bokjes bij de eerste keren aangaloperen vond mijn pony t helemaal niet vervelend. Ik had ook een paar sprongetjes gemaakt omdat dat natuurlijk normaal gesproken het zade het snelst naarvoren schuift. Maar het zadel bleef goed liggen en ik merkte niet aan mijn pony dat ie last had van de staartriem.

Maar nu is mijn vraag aan jullie: zal ik door blijven rijden met de staartriem of is het beter om t niet te doen?