Wat doen jullie? (Halster)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

Wat doen jullie? (Halster)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 10:57

Wat doen jullie met jullie halsters?
Laten jullie die om bij je paard(aldoor)
Of doe je die af als je weg bent?

Ik zelf doe ze altijd af, ik snap het nut er niet van in bij mijn vz paardje.
Je kan haar zo pakken, dus is niet dat ze halster om moet houden omdat je dr anders niet kan pakken.
Helaas laten de andere verzorgsters vaak het halster om en paardje gaat dan schuren en halster gaan kapot.

ZivaB

Re: Wat doen jullie? (Halster)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:04

Ik doe hem ook altijd af! Anders ben ik echt bang dat ze misschien ergens achter blijft haken etc.

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:06

Halster alleen in de wei om. Op stal mag niet ivm ongelukken. (heeft zich op stal ooit een paard verhangen aan het halster)

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:10

Altijd het halster af. :)
Hij is heel makkelijk te pakken in het land (als je hem roept komt hij zo naar je toe lopen), en ben altijd bang dat hij anders ergens achter blijft haken.

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:13

Merrie staat met goed passend halster buiten, ruin staat buiten zonder, gaat alleen in de zomer aan zodat ik de vliegendeken kan vastmaken. Op stal staan ze allebei zonder.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:13

Halster gaat altijd af bij de mijne. Ze is ook wel makkelijk te pakken zonder halster.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:18

Halster gaat in de wei om bij mijn paard. Dit wordt bij alle paarden gedaan, omdat als ze ze hier naar binnen halen gewoon de wei open doen en alle andere draden dichtdoen zodat ze zo de stalgangen in lopen. En het toch wel makkelijk is als je het paard zo kan pakken en de stal in kan zetten als er nog 8 andere paarden in die gang los lopen. :-)

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 11:48

Mijn halsters doe ik altijd af. Me shet loopt met me mee zonder halster dus die heeft hem bijna nooit om. Me ponytje doe ik altijd af als ik weg ben. Dit omdat ze anders gaat schuren en halster stuk maakt.
In de wei is hij ook af. Kan ze altijd zo pakken gelukkig!

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:49

Buiten laat ik het om, binnen laat ik het af en hangt het bij de staldeur.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:50

Mijn paard staat altijd zonder halster, meneer is niet de slimste en zou dus nog wel eens ergens achter kunnen blijven haken. Daarbij zie ik gewoon het nut niet zo in van een halster als ik hem los heb staan.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:54

Op stal heeft hij hem af, als hij in de paddock staat heeft hij hem om, dat is meer omdat ze er vaak niet zo lang in staan, en je meestal 2 paarden tegelijk mee naar stal neemt.
Op het land heeft hij hem ook af :)

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:56

Ik doe het halster zoveel mogelijk af en heb het idee dat mijn haf dit heel fijn vindt, ze staat dan minder te schuren.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:07

Hier zijn de halsters altijd af
Worden alleen naar de wei gebracht met halster en op de poetsplaats met halster
Op de wei hang ik de halsters aan een paal en op stal hangen ze gewoon bij de stal of ik mik ze in de kast

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:09

af, voorheen had ik ze wel om, aangezien het voordeel van om ook is dat mochten ze uitbreken dat je iets hebt om ze vast te pakken
Totdat ik een paard aantrof wat zich had opgehangen en gestikt was
Nu heb ik ze altijd af.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:12

Altijd af, tenzij de hoefsmid of da er is. En met poetsen e.d. doe ik ook een halster om.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:14

Pony's hebben nooit halsters om.
Mijn paard heeft hem nooit om als hij 's nachts in de stal staat. In de wei meestal niet, maar als ik al merk van 's morgens dat hij een slechte dag heeft laat ik hem wel eens om zodat ik hem 's avonds makkelijker kan nemen.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:16

halster altijd af. lopen 24/7 buiten. gebruik alleen halster bij het poetsen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:20

op stal altijd uit tenzij voor 10 minuten ofzo, want halster aan impliceert dat ze elk moment naar buiten zullen gaan.
Op het weiland wel met halster, dit omdat ze met 4'en in groep staan en met z'n allen samen binnen en buiten gaan. Ze durven bij het binnengaan nog wel eens drummen, wat het voor de man, die ze binnen zet, veiliger maakt dat hij ze alleen aan een touwtje moet hangen ipv in het donker nog een halster aandoen en riskeren dat de anderen onderling nog wat gaan "schijnvechten".
In de zomer valt het dus wel voor dat ze zonder halster buiten gaan om schuurplekken te voorkomen. Maar dan is het ook veel langer licht en ook geen ramp dat als eentje een slechte dag heeft, alleen achter blijft op de weide.
's winters is een in paniek rondrennend paard niet handig en al helemaal niet met dikke dekens op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:21

Hij heeft haast nooit een halster om. Eigenlijk alleen als er iemand voor 'm langskomt (bekapper, veearts enz) of als hij even móét stilstaan, zoals van de week toen ik 'm moest wassen ivm mijt. Dat vindt hij naar en loopt dan weg, dus dan moet ik 'm helaas even een halster omdoen en zelfs aanbinden. Als ik 'm in de wei ga ophalen wandelt hij ook zonder halster wel mee, blijft netjes stilstaan met poetsen en opzadelen enz, zonder halster dus. Op stal staat hij nooit dus daar heeft hij ook geen halster om. Hij heeft z'n halster soms dagen- of wekenlang niet om.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:22

altijd af, ze staan samen in de wei en als ik er 1 uithaal dan doe ik bij die andere wel een halster om. mocht hij willen ontsnappen is het makkelijker pakken/vangen

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:34

Altijd zonder halster. Lijkt me prettiger voor het paard en daarbij komen ze gewoon naar me toe, dus ik heb het niet nodig om hem te pakken te krijgen.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:42

Hoe zit het juist met verzekering? Want ik dacht (lees: ik heb me laten wijsmaken) dat je paard volgens de verzekering op de wei een halster moet om hebben, voor het geval dat hij/zij zou uitbreken.
Maar de politie raadt een halster juist af, omdat je paard dan makkelijk(er) mee te nemen is door eventuele dieven..

Dus hoe zit het nu eigenlijk juridisch? Als paardlief de wei uitbreekt, maakt het dan voor de verzekering uit of hij wel of niet een halster om heeft?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:27

PP -> HAR

Bentleyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:28

Altijd af, zelfs in de wei. Enkel om op de vrachtwagen te staan om op wedstrijd te gaan of om hem te verplaatsen van de stal naar de wasplaats of naar de wei heeft hij het even om.

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:29

Ik doe nooit een halster om in stal, wei of in de paddock. Bij ons op stal is er bij een manege pony toen een ernstig ongeluk mee gebeurd in de wei doordat meisjes een halster om hadden gedaan en niet meer af. Gelukkig weer goed erboven op gekomen maar dit is zowieso een reden voor mij dat ik het halster af doe.