Bit, ringen , wondjes ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

RoosShauntay

Bit, ringen , wondjes ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 19:16

Ik ben al een beste tijd geleden een ander bitje (dubbelgebroken) gaan gebruiken bij een pony (5 jaar),
nooit heb ik ergens last van gehad, maar tot een week geleden begon ze steeds kleine wondjes te krijgen bij de mondhoeken,
ik ben gaan kijken voor bitringen, maar nadat ik die vandaag heb gebruikt lijkt het wondje (op een andere plaats) ineens groter .

heeft iemand enig idee wat het kan zijn of wat ik kan veranderen ? :n

Lianne86

Re: Bit, ringen , wondjes ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:19

Doordat er "ruimte" onstaat tussen het bit en de bitringen --> kan er vel tussen komen te zitten. Bitringen zijn een oplossing zijn, zelf heb ik de voorkeur voor een bit waar je dat "gat" gewoon niet hebt (dus gewoon een bustrensje)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:23

Voorlopig misschien even bitloos rijden? Ik ben sowieso een voorstander voor bitloos (bij interesse zie enkele interessante filmpjes over bitloos vs bit en effect van het bit onderaan in mijn profiel bij het paardengedeelte) Maar denk ik dat het sowieso verstandig is om voorlopig iig het bit even uit te laten tot de wondjes genezen zijn. Een gewoon stalhalster volstaat ook op voor korte tijd.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:47

Haha dat vergat ik helemaal te zeggen ja! Laten genezen, want als je nu weer met bit gaat rijden, gaat het snel weer open omdat het nog gevoelig is...

Zelf rij ik zowel met bit als zonder bit (voorkeur voor bitloos...) maar probeer dat eens als je het aandurft en lees je daarover een beetje in. In het begin vond ik het heel raar en dacht ik dat ik heel weinig te zeggen had, maar dat viel dus echt heel erg mee ;)

Als je met een stalhalster gaat werken wel even de tip --> maak de halstertouwen onderaan vast, niet aan de zijkanten ;) dat vond ik iig fijner werken :p (ook al lijkt het niet heel logisch ;))

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:53

@Maartje: Daar kan je weer oneindig lang in gaan discussiëren natuurlijk. Als je trekt en sleurt met bit, dan zal je dat bitloos ook wel doen en dat is zeker ook niet goed. (ik zeg niet dat de TS dit doet!)
Aan beide zijn voor- en nadelen verbonden. Als je goed met bit kan rijden, is er helemaal geen probleem mee ;)

Ik zou ook wel even wachten tot de wondjes genezen zijn en dan terug een bit indoen. Anders ga je ze elke keer weer openmaken natuurlijk.. :)
En ik gebruik voor mn beide paarden watertrensjes en heb daar geen problemen mee eigenlijk. Geen velletjes die ertussen komen ofzo.
Met bustrens heb ik dat wel eens gehad, want dat begint te slijten en dan komen daar scherpere randjes aan..
Welke trens gebruik je eigenlijk? Want als je een watertrensje gebruikt, is het mss te klein en komt er daardoor vel tussen?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:59

Ik heb juist met bustrens geen vervelende ervaringen, watertrensje had dat wel :S (vooral als je pony er gevoelig voor is...)

Maar ik ga nu eens even mijn bustrensje nakijken op scherpe randen! Had het nog niet meegemaakt/gezien met een bustrens!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:35

Hou er ook rekening mee dat de huid en vacht nu toch al wat gevoeliger zijn door het verharen.
Mijn haflinger er nu ook weer last van. Heb een D-trens en rijdt western, dus heb maar weinig teugelcontact. Een stuk minder dan bij dressuur in ieder geval.

Bij een watertrens is dit al sneller dan bij bus- of D-trens. Ik heb een tijdje met een kneveltrens gereden en toen had hij er helemaal geen last van. Misschien is dat nog een optie?

RoosShauntay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 21:01

Ik wil graag een D- trens uitproberen, hoe denken jullie daarover ?

Bitloos heb ik overigens al eens geprobeerd, is ze onwijs fijn mee , maar ik wil het af en toe als afwisseling gebruiken .

xAnthea : ik rijd nu met een dubbel gebroken watertrens

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 07:56

Een D-trens is zeker het proberen waard :j
Bij die van mij hielp het al een eind :j

RoosShauntay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 08:44

Oke bedankt ! Ik heb 'm besteld bij divoza, dus hoop 'm deze dagen binnen te krijgen,
ben erg benieuwd hoe ze ermee loopt ! :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 08:48

Ik denk dat je het beste voor een bustrens kunt gaan, een d trens heeft namelijk een net iets andere werking..

Watertrens kan het velletje tussendoor komen en voor wondjes zorgen.

Dan nu even een minder aardige opmerking: weet je zeker dat je van je bit komt en niet van de hand van de ruiter?

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 08:55

Ik heb dit probleem ook. Ik reed altijd met een bustrens. Nooit problemen. Ik dacht probeer eens een watertrens met argentaan. Maar sinds ik die watertrens gebruik heeft ze aan 1 kant een wondje. Ook de bitringen helpen niet. Dus ik ga maar gewoon weer over op mijn bustrens en bestel die wel met argentaan.

RoosShauntay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 12:48

@ smurffie , geen minder aardige opmerking hoor, nee ik weet zeker dat het niet aan mijn hand ligt, ik heb, vind ik zelf, een stille hand en krijg vaak complimenten over het gebruik van mijn stille hand ! :)