zadel voor een shire

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cherell0

zadel voor een shire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 18:00

hey

weet niet of er al iets wat in deze richting is geweest (kon het in ieder geval niet vinden) .

maar goed ,
ik ben van plan een shire aan te schaffen , maar welk zadel leg ik daar op ?

ik ga voornamelijk buiten rijden en misschien eens wat figuurtjes in de bak .
ik dacht zelf aan een australian stock zadel , maar ik heb hier geen ervaring mee (altijd op een dressuur zadel gezeten) .

dus hoor ik graag van de shire eigenaren wat hun erop hebben liggen en welke maat ong. en uiteraard ervaringen .
daarbij zou ik graag de leeftijd van de shire's weten (informatie over hoelang ze vitaal blijven , de 1 zegt net als elk paard de ander tot 15 dan krijgen de meeste atrose O.I.D. )

alvast bedankt .
ps : andere met ervaringen mogen uiteraard ook reageren ;)

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 10:39

helemaal niemand ???? |(

heeft niemand ervaring met een stock zadel ? :?

kinel

Re: zadel voor een shire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:43

Heb zelf een australian stockzadel te koop staan. Heerlijk om lekker mee buiten te rijden. Kijk even in mijn advertentie. Het zadel is absoluut geen zadelmarktkwaliteit. Heeft bij mij op een bredere haflinger gelegen. Ik doe het zadel weg omdat het te groot is voor mijn dochter van acht jaar. Als je nog wat wilt weten kun je me pb sturen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:51

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je een zadel hebt die goed ligt en waar je zelf lekker op kan zitten.

Een shire heeft niet bepaald een standaard rug en in stockzadels is het aanbod minimaal dus de kans dat je een goed passend stockzadel gaat vinden is vrij klein. Dat betekend niet dat het niet mogelijk is maar het wordt wel een flinkere zoektocht.

Ik zou eerder een goede zadelmaker laten komen die ervaring heeft met grote/brede paarden die kan kijken wat voor jou en voor je paard het fijnst is. :)

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:53

Wij hebben op onze shire merrie een kieffer deressuur zadel liggen en voor onze andere hadden we een wintec met de breedste boom.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 13:05

dank je wel .
@ kinel - mooi zadel , maar ik wil liever een enkele kleur ( :)) ben geen pietje precies hoor ;) )
en mogelijk heb ik er 1 , maar moet nog even gaan kijken of het echt wat is .

@ _Nelleke_ - als ik een miljoen had deed ik dat zeker , maar ik ben nog even aan het oriënteren wat er in de buurt (betaalbaar) is . desnoods ga ik een tijdje zonder zadel rijden (als ik er ooit op kom :D )
ik maak zeker geen haastige beslissing .

@ jenneke1029 - dank je wel :j .

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:08

Een zadel bij een zadelmaker kost geen miljoen hoor. ;)

Wintec en thorowgood zijn rond de 500,- en gewoon via de zadelmaker verkrijgbaar. Als je een goede zadelmaker hebt, denkt hij ook mee in het budget. Wellicht tweedehands.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 15:06

@ _Nelleke_ - weet u misschien iemand in de buurt van Andel (noord brabant)
ik weet het Drunens ruiterhuis maar daar heb ik geen goede ervaring mee .
een ander kon ik zo gouw niet vinden (ben ook druk geweest met spullen te koop te zetten )

heel fijn dat er toch nog een paar reacties zijn gekomen , dat is erg welkom :o .

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:22

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:28

Hoi cherell0, leuk dat je een Shire wil kopen!

Alleen nu zag ik dat je niet teveel geld uit wil geven aan een zadel en daarom vroeg ik me af of je weet dat Shires over het algemeen vrij duur zijn. Ze eten een beetje meer, er gaat als ze ziek zijn meer medicijnen in en tuigage etc. is een stukje duurder. Ook kan je een Shire natuurlijk niet een 3 x 3 stal zetten en zul je dus op zoek moeten gaan naar een grote stal die ook weer duurder is. Tenzij je een eigen wei hebt natuurlijk :)

Ik probeer je niet te ontmoedigen hoor, Shires zijn fantastisch! Ik ben nog steeds iedere dag erg gelukkig met de mijne. Maar goedkoop zijn ze niet echt. Ook niet in aanschaf. Ik ben bijvoorbeeld nog nooit een Shire voor minder dan €3000 tegengekomen. Terwijl andere rassen natuurlijk wel voor prijzen lager dan dat worden aangeboden.

Op het heavy horse forum kun je ook nog heel erg veel informatie vinden over deze fantastische reuzen. Succes!

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 16:03

@ selka - bedankt voor het advies , ik heb me wat dat betreft al redelijk goed laten inlichten .
ik heb een stal waar ze kan staan met een goed weiland , ook heb ik geïnformeerd of de hoefsmid en DA er niets op tegen hebben .
ook zou ik graag veel geld uit willen geven , maar zoals u al zij zijn er geen goedkope shire's , dus het is meer dat naast de aanschaf kosten het zadel er een beetje bij in schiet , dit zal in der tijd geen probleem meer zijn .

met een warmbloed heb ik een angst voor rijden gecreëerd en vandaar dat ik nu een trekpaard of shire wilde . kan ik weer zonder angst genieten , en zelfvertrouwen krijgen .
ik snap ook heel goed dat ook een shire een jolige dag kan hebben :):)

wel weet niemand echt een antwoord op de gemiddelde leeftijd van een shire .
ik snap dat de een ouder word dan de ander (en dat een jong paard ook iets kan krijgen) .
maar er is ook iemand die zij dat de meeste met 25jr atrose krijgen en afgemaakt moesten worden ... :?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:07

Heel goed dat je al zoveel informatie hebt verzameld! Ik begrijp ook best dat je een Shire meer vertrouwd dan een warmbloed, of dat terecht is weet ik niet. Maar ik ken meer mensen die dit hebben :)

De gemiddelde leeftijd van een Shire is inderdaad moeilijk in te schatten. Ze zijn groter en zwaarder en worden net zoals honden daardoor gemiddeld minder oud dan een Shetlander. Er zijn weinig Shires die de 30 jaar halen. Dat ze allemaal artrose hebben en daardoor afgemaakt moeten worden heb ik nog nooit gehoord. Zelf ken ik 2 Shires die gewoon netjes door de warmbloed keuringen (klinisch en röntgenologisch) zijn heengekomen. Dus zonder artrose of wat dan ook. Natuurlijk is er meer kans op artrose vanwege de belasting van de botjes. Daarom zal ik nooit springen met mijn Shire dat vind ik teveel belasting.

Ik ben benieuwd wat voor paard je gaat kopen!

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 16:27

@ selka - waarschijnlijk word dat Phoenix Kate (staat ook hier op bokt.nl) .
we hebben een afspraak staan om te gaan kijken , en ik kan niet wachten :j . ze is op leeftijd dus vandaar dat ik hier een beetje naar informeer (zij is een mooie 17jr.)
ik zoek zo i zo geen sport paard , gewoon een paardje om op het gemak mee naar buiten te gaan (al ben ik een uurtje alleen aan het stappen vind ik het prima :D , ik heb geen haast :o )

en het is uiteraard ook niet zo dat als ze na 3jr rustiger aan moet doen dat ik haar afdank :n , dan doen we het gewoon samen rustig aan :j .

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:40

Ik had haar zien staan ja! Leek me een lief paard, het is jammer dat ik geen geldboom heb anders had ik graag de bossen met haar gaan verkennen. Daar lijkt het mij het ideale paard voor. Misschien kun je bij die mensen ook nog informeren met wat voor zadels zij rijden? Zij heb meerdere Shires toch?

Wel zou ik een paard laten keuren, maar misschien was je dat al van plan. Dan kan de dierenarts met jou samen kijken of er sprake is van kwaaltjes zoals artrose. Keuren kost geld natuurlijk, maar het is vervelend als je achteraf achter probleempjes komt.

Wanneer ga je kijken? :)

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 18:59

ze lijkt een match made in haven .
ik ga 27-4 (kan niet wachten , want het duurt wel lang ) .

hun hebben een western zadel , maar dat vind ik zelf niet prettig omdat er aparte pad's onder moeten en ik er geen plek/steun/bok voor heb .
ik denk dat ik toch voor de stock of een dressuur zadel ga .
ze heeft een platte rug met een beetje schoft (taal van de eigenaar ;) )

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:08

Hallo :D

Je zou evt ook al je vragen hier kunnen stellen: [HK] [HK] Shire-eigenaars/verzorgers/liefhebbers of hier: http://www.heavyhorses.messageboard.nl/

Ik heb geen ervaring met stockzadels, ik wil mijn shire tzt waarschijnlijk met een goed boomloos zadel beleren, of evt met een goed aan te passen boomzadel.

Qua leeftijd en artrose, dit staat op de site van de NSHS:
Citaat:
Algemeen bekend is dat grote honden als b.v. de Sint Bernard geen hoge levensverwachting hebben. Gelukkig gaat dit bij paarden niet op. Een Shire kan net zo oud worden als andere paarden. In Engeland is het eerder regel dan uitzondering dat Shires daar nog aan het werk zijn voor de bierwagen als ze 20 jaar zijn. Goede verzorging staat er garant voor dat uw Gentle Giant een mooie leeftijd kan bereiken bij u.

Mijn shire is nog een baby, dus geen ervaringen uit de eerste hand hier. Ik denk dat op bovenstaande fora wel mensen zijn te vinden met oude shires. Zelf denk ik dat artrose in ieder geval niet rasafhankelijk is, maar afhangt van de belasting en wellicht erfelijkheid in de familielijnen. Maar ik heb in ieder geval nog nooit gehoord dat shires sneller artrose zouden krijgen.

Leuk dat je een shire overweegt :D ben nog altijd helemaal hoteldebotel van de mijne! Hij is nog hengst en 2 jaar, maar je kan er bij wijze van spreken een kind mee weg sturen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:45

Hoi Merel! :P

Grappig dat citaat, mijn DA zei dat die vergelijking wel op ging. Nja mijn oude DA dan. Hopelijk hebben ze gelijk en zien wij onze mannen 50 worden.

@TS leuk dat je de 27ste gaat kijken! Jammer dat je/ze niet eerder kunnen, ik snap dat het heel moeilijk is zo lang te moeten wachten. Aan de andere kant, ze is het wachten vast waard :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 20:13

Haha hij mag van mij wel 50 worden, dan hoef ik mn hele leven geen ander paard meer te kopen :')

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 12:16

haha van mij mag ze ook wel 50 worden , zou mooi zijn als ze gezond en wel een mooie leeftijd zal halen .
we hebben zelf een grote hond (90kg) hij zou hooguit 7jr worden , hij is nu 8 jr met de bloedwaardes van een puppie :D ( :(:) heel zielig gedaan bij de DA , bleek hij gezonder dan de pup in de wacht kamer :') )

ik ben blij met elk jaar wat we samen door kunnen brengen .
en ik denk idd. dat ze het wachten zeker waard is :))

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 12:18

o ja ,

dat van de site had ik gezien .
maar ik vind eigen ervaringen toch ook belangrijk (niet alles op internet is ten slotte waar )

toch bedankt

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:24

wat leuk dat je voor phoenix kate gaat. Onze eige topper heet ook Kate haha. Maar staan nu alle paarden in duitsland of nog in groningen?

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 12:32

weet ik niet , maar Kate staat wel in Duitslands .

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:49

in het shire topic zit een meisje dat Kate kent, misschien wel leuk om even te contacten

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 16:24

ja volgens mij is dat peerappel o.i.d.

ook heb ik heel goed contact met de dochter van de eigenaar
(hier op bokt _madam_ o.i.d. is ook de adv. van)

dus alles wat ik heb kunnen vragen heb ik ook gevraagd .

wilde graag ook andere hun ervaringen horen .

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 11:13

kreeg ik gisteren nog een foto :o , bleek er geen western zadel op te liggen :n maar een australian stock zadel :') :D