Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lola96
Berichten: 415
Geregistreerd: 25-09-08

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 18:49

Ik ben nu ongeveer anderhalf uur aan het lezen in dit topic, het is lang...
Het staat vast ergens genoemd maar hoop dat er iemand is die mij uit kan leggen wat de stitch inhoud en hoe het zit met de breedte van de kamer DWG etc.

Ik heb een paard met een lastige bouw voor een zadel, ik heb er in de 4 jaar dat ik hem heb al 10 zadels op gehad, zadels die in theorie perfect zouden moeten passen maar hem in de praktijk niet lekker zitten.
Ik wil nu een WOW zadel gaan proberen, in de hoop dat dit oplossing bied.
Te beginnen met een tweedehands, maar dat blijkt nog niet zo simpel om tweedehands het juiste zadel aan te schaffen.
Dat er een ander kopijzer of zweetblad aan moet dat maakt me niet uit maar de rest hoop ik toch wel passend te kopen.

Ik wilde me hierover laten informeren door een WOW fitter maar ook dat blijkt niet zo simpel.
Weten jullie voor mij misschien een WOW fitter in Noord-Oost Nederland?

Nielojram

Berichten: 7849
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 19:00

DWG is het minste wat je kan kiezen voor de rug, het staat voor DeepWideGullet.
XDWG staat voor eXtraDeepWideGullet, dit kies je vaak als een paard een heel smal kopijzer heeft, -1,0-1, heel soms een 2. Dan wordt in ieder geval je kussenbreedte genoeg.
(xdwg is dus niet voor brede paarden, zoals vaak gedacht wordt)

Stichtline betekent dat er een stiklijn zit in de kussens, aan de onderkant.
Heeft je paard flinke kuilen bij zijn of haar schoft, heb je zonder stiklijn nodig.

DWG en stitchline zijn dus redelijk gangbaar en kom je goed mee weg.

Overigens; in een panel ( kussen) zonder stiklijn kan je stiklijn laten zetten, en vice versa. Moet dan wel andere airbags in, maar dat zijn de kosten niet. Geldt voor een DWG kussen ook, daar kan je DXWG van maken, met andere airbags.

Wow is daar geen promoter van, snap ik ook, maar maak gebruik van deze kennis :Y)

Volgens mij is Irma Wormgoor nog actief als wow-dealer. Dat is een goeie, heb ik mee op de MSFC gezeten in 2008. Kan je met een gerust hart een afspraak mee maken.

Lola96
Berichten: 415
Geregistreerd: 25-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 20:26

Nielojram schreef:
DWG is het minste wat je kan kiezen voor de rug, het staat voor DeepWideGullet.
XDWG staat voor eXtraDeepWideGullet, dit kies je vaak als een paard een heel smal kopijzer heeft, -1,0-1, heel soms een 2. Dan wordt in ieder geval je kussenbreedte genoeg.
(xdwg is dus niet voor brede paarden, zoals vaak gedacht wordt)

Stichtline betekent dat er een stiklijn zit in de kussens, aan de onderkant.
Heeft je paard flinke kuilen bij zijn of haar schoft, heb je zonder stiklijn nodig.

DWG en stitchline zijn dus redelijk gangbaar en kom je goed mee weg.

Overigens; in een panel ( kussen) zonder stiklijn kan je stiklijn laten zetten, en vice versa. Moet dan wel andere airbags in, maar dat zijn de kosten niet. Geldt voor een DWG kussen ook, daar kan je DXWG van maken, met andere airbags.

Wow is daar geen promoter van, snap ik ook, maar maak gebruik van deze kennis :Y)


Volgens mij is Irma Wormgoor nog actief als wow-dealer. Dat is een goeie, heb ik mee op de MSFC gezeten in 2008. Kan je met een gerust hart een afspraak mee maken.


Nielojram, Hartstikke bedankt, hier heb ik wat aan!

Dus voor een rondgeribt paard met een boommaat van 34,5/35 zou ik het beste weg komen met een DWG? En hij kan dan met stitchline hebben.
Heb ik goed begrepen dat je alleen zonder tab hebt als je paard een hoge schoft heeft?
Hij heeft een lage schoft dus dan zou ik met tab moeten hebben?
Hij heeft normaal gesproken zadels van 42/43 cm lang, hij heeft een hele korte rug, heb jij misschien enig idee of ik daar weg kom met een 17 inch?

Ik maak zeker gebruik van deze kennis, ik vind het verrassend hoe weinig uitleg er door WOW zelf wordt gegeven over verschil in onderdelen.
Ik ga eens zoeken of ik Irma Wormgoor ergens kan vinden, dank je wel!

Lola96
Berichten: 415
Geregistreerd: 25-09-08

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 20:42

Het zadel dat ik op het ook heb is DDXWG, betekend dat dat deze niet geschikt is in combinatie met een kopijzer van 34,5/35? Komt denk op een kopijzer 3 of 4?

FelineNanet

Berichten: 1632
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 22:31

Ik heb op een rondgeribt paard DXWG kussens (met tab en stitch volgens mij) xdeep 17" seat liggen, met een kopijzer maat 6 :'). Bij haar lag een DXWG echt beter dan de DWG, en met een bijna horizontaal kopijzer gezien ze echt mega brede schouders heeft.

Als je iets wilt kopen op voorhand kan je denk ik best iets kopen en overleggen met een fitter of je de kussens dan kan inwisselen. Er vanuit gaande dat een curved seat er goed op zou liggen, maar volgens zijn er maar weinig paarden die een flat kunnen hebben. Maar wellicht kun je een fitter benaderen die tweedehands wow onderdelen heeft zodat je ook daadwerkelijk kan passen en meten, of dus afspraken met over inruil van bvb kussens als je zelf een tweede handse koopt ergens.

Nielojram

Berichten: 7849
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 23:17

Lola96 schreef:
Het zadel dat ik op het oog heb is DDXWG, betekend dat dat deze niet geschikt is in combinatie met een kopijzer van 34,5/35? Komt denk op een kopijzer 3 of 4?


DDXWG betekend doorgaans dat je paard een verzonken rug heeft, diepe kuilen bij de schoft.
Die DD staat voor extra dikke airbags aan de voorkant.

Ik zou dat toentertijd niet zo snel op een op het type paard neerleggen wat jij schetst.

Als jouw paard een mooi gevulde rug heeft ( al dan niet spier gelardeerd met spekjes O:) ) gaat een DDXWG aan de wandel, want de front-airbags zijn te groot.
Bij zo'n rug wil je zo min mogelijk demping ertussen en kom je goed weg met DWG, heel soms met SDWG, maar dan is je paard ook niet zo groot/hoog.

Mijn haf van 1,50 headplate 5 paste prima DWG.

Met- of zonder tab is moeilijk te bepalen via internet, dat heeft echt met de stand van de schouders te maken, dat moet je zien en voelen.

Lola96
Berichten: 415
Geregistreerd: 25-09-08

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 08:01

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nielojram dit is het paard waar het om gaat, inmiddels na castratie wel wat meer spek, het Nederlandse eten smaakt hem goed hahaha
Hij heeft een wat holle rug, en alle zadels die ik er tot nog toe op hebben gehad schuiven naar voren.
Ik heb er nu een zadel op dat hem lekker zit en waar hij goed onder loopt maar ik stap gewoon 5 a 6 keer af om dat zadel terug op de plek te leggen.

Lola96
Berichten: 415
Geregistreerd: 25-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 08:04

FelineNanet schreef:
Ik heb op een rondgeribt paard DXWG kussens (met tab en stitch volgens mij) xdeep 17" seat liggen, met een kopijzer maat 6 :'). Bij haar lag een DXWG echt beter dan de DWG, en met een bijna horizontaal kopijzer gezien ze echt mega brede schouders heeft.

Als je iets wilt kopen op voorhand kan je denk ik best iets kopen en overleggen met een fitter of je de kussens dan kan inwisselen. Er vanuit gaande dat een curved seat er goed op zou liggen, maar volgens zijn er maar weinig paarden die een flat kunnen hebben. Maar wellicht kun je een fitter benaderen die tweedehands wow onderdelen heeft zodat je ook daadwerkelijk kan passen en meten, of dus afspraken met over inruil van bvb kussens als je zelf een tweede handse koopt ergens.


Dat was idd de bedoeling maar het vinden van een WOW fitter die op korte termijn kan komen blijkt net zo lastig als het vinden van het juiste zadel.

anitaolja

Berichten: 649
Geregistreerd: 21-02-07
Woonplaats: amsterdam

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:18

Probeer Kerry Sharp (spreekt alleen engels) maar erg goed ook te vinden als je Wow fitters opzoekt bij google

hesterve

Berichten: 1939
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:08

Lola96:
Ik weet niet of je al contact gehad hebt met een fittter maar in t noorden zit ook Mechteld Jonker
Haar website is Horsescan.nl
Op deze website staan ook nog meer fitters : https://www.wownederland.nl/support.html

Ik heb zelf goede ervaringen met Mechteld, wel is ze soms wat lastig te bereiken door de drukte maar met meerdere keren mailen/appen en bellen Is t altijd nog goed gekomen

Kay_CMoll
Berichten: 211
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Hever

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:40

Ik heb voor m’n nieuwe paard de wow-fitter laten komen, omdat ik voorheen ook graag met wow reed... is me dat tegengevallen.

Eerst had ze hem “onderschat” en dus te smalle panels erop gelegd. Paardje compleet in staak.

Nadien dwg panels erop, maar paard wilde weer niet ontspannen. Zadel bewoog, klapperde. Ik kon er totaal geen balans op vinden. Het leek alsof ik de hele tijd naar alle kanten werd geschud. Lucht bij gedaan etc. Maar helaas geen verandering...

Zei ze uiteindelijk: nee, dit gaat m niet worden. Wow is blijkbaar niets voor jullie!

En ze is vertrokken.

Wat een vreemde ervaring. Dus nu blijf ik maar nadenken wat te doen.

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:43

Wat bijzonder zeg...
Gelukkig heb ik die ervaring nog nooit gehad.
Wel ontzettend zonde voor jou, voor je paard en voor Wow ook, slecht reclame...
Normaal meten ze altijd met een losse headplate welke maat je moet hebben om te starten met passen en proberen.
Wie had je als fitter, mag ook via Pb hoor.
Misschien nog eens een andere proberen.

Mijn zadels zijn vorige week weer aangepast, dus ik kan hopelijk weer even vooruit!

Kay_CMoll
Berichten: 211
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Hever

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:49

@nouvel: je hebt pb!

Kay_CMoll
Berichten: 211
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Hever

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:50

Is het trouwens normaal dat het zadel een twee-tal cm op de schouder ligt?

Ik vond dat raar, en haar uitleg was dat dit altijd zo is met wow... ik begrijp er niets van!

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:00

Zal misschien soms aan je paard liggen?
In principe ligt een zadel altijd achter de schouder, daar werd door de fitter die ik had vorige week ook echt naar gekeken en op gewezen.
Ik heb gisteren ook nog aan mijn instructeur gevraagd of hij het zadel zo goed vond liggen en niet naar voren geschoven, want dan deed ‘ie voor het aanpassen, maar die vond ‘m keurig liggen gelukkig.

Ik ben trouwens toch wel weer blij met de wisselbare haedplate...
Door afvallen en PSSM problemen is mijn paard in nog geen jaar tijd 3 maten smaller gegaan...
Ben er niet echt blij mee hoe zijn rug is terug gevallen en doe er alles om het weer beter te krijgen, maar het is toch fijn dat je een zadel dat je nog geen 2 jaar hebt daar voorlopig op aan kunt passen.
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 26-10-20 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:01

Kay_CMoll schreef:
Is het trouwens normaal dat het zadel een twee-tal cm op de schouder ligt?

Ik vond dat raar, en haar uitleg was dat dit altijd zo is met wow... ik begrijp er niets van!

Ehhh nee?? Dat is zeker niet zo, weet niet wie je gehad hebt maar dit klinkt allemaal erg knullig. En het kan dat wow niet geschikt is voor je paard, wow is niet oneindig aanpasbaar. Sommige paarden passen t gewoon niet

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:03

Toch zijn er niet heel erg veel paarden die het echt niet passen.
Ik heb Wow nu al op zoveel verschillende paarden gehad en passend gekregen.
Heb wel het idee dat mijn oude modelletje veel makkelijker pas was op verschillende paarden dan de nieuwere modellen.

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:05

Klopt hoor nouvel, mijn ervaring is meer dat paarden niet wennen aan t gevoel van lucht of dat ruiters niet overweg kunnen met de beweeglijkheid.

Kay_CMoll
Berichten: 211
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Hever

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:07

Ik heb niet het idee dat mijn paardje een heel rare bouw heeft. Ik voelde het op de schouder liggen, en ze zei me echt “ja dit hoort zo, een 2-ral vingers op de schouder”

Ik ga proberen een foto toe te voegen van zijn rug, maar ik ben ook hier een leek

Kay_CMoll
Berichten: 211
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Hever

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:08

Afbeelding
Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:14

Had ze niet meerdere pasmodellen bij zich?
Niet elk model past natuurlijk op elk paard, en soms kan je dat pas bepalen bij het rijden.
Onze arabo Fries bijv, die heeft een behoorlijk holle rug, maar een flat Wow zadel, als je dat er zo oplegt denk je dat wordt niks en als hij loopt en hij bolt zijn rug op ligt het keurig...
Als je een wat kortere rug hebt en wat meer buik schuift het ook sneller op de schouder, dat heb ik ook bij mijn lusitano.
Als je dat niet goed krijgt kun je de voorste stoot als voorsingel bevestigen, dan blijft het vaak beter op z’n plek liggen.
Zo kun je voor de pasvorm nog best wel knutselen.
In 1x zeggen past niet vind ik wel wat kort door de bocht.

Ik heb gisteren expres trouwens foto’s gemaakt voor het rijden om na het rijden goed te kunnen zien of ‘ie naar voren geschoven was, zo kun je het aardig checken.
Bij hem juist de voorsingel weer los gehaald omdat het zadel teveel aan de voorkant ging drukken bij hem.

Kay_CMoll
Berichten: 211
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Hever

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:20

Ik had eerst gereden met

-1 headplate
Panels maat 1 - smalste
Diepe zit
Dressage zweetbad
Dat zat dus echt voor geen meter. Ik werd naar voren geduwd, deed mijn - euhm - kruis constant pijn en paard ging in de staak.

Daarna:
Headplate 2
Dwg panels maat 1
Academische zit
Conventional bladen

Hier zat ik al “iets” beter op (werd niet meer naar voren geduwd) maar het zadel bleef klapperen, en paard deed er echt heel raar op. Ik kon geen balans vinden en paard begon te vluchten (das wat hij doet als hij pijn heeft of iets onaangenaams vindt)

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:29

Ja ik heb op de arabo Fries ook zadels gepast waar ik niet goed in zat, teveel wrong waardoor ik achter op het zadel kwam te zitten, reactie van paard was toen ook vluchten inderdaad.
Zadel schoof ook nog naar voren door de curved zitting...
Toen de flat met minder wrong en dat zat voor beide goed.
Het is dus echt een kwestie van proberen en passen wat voor beide goed is.

Op mijn lusitano ging het zadel klapperen toen hij was afgevallen, zadel ging op de voorkant drukken en hij wilde echt niet meer lopen.
Omdat mijn fitter geen tijd had hebben we toen zelf de voorsingel los gehaald en een anti slip pad eronder, zadel klapperde niet meer en paard liep weer...
Nu een andere fitter geweest vanwege even lastig afspreken met mijn eigen fitter, smallere headplate erin en zadel lijkt nu ook zonder anti slip pad niet meer naar voren te schuiven.

Soms is het dus gewoon echt even puzzelen en proberen en heb je niet in 1x de oplossing.

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:43

Ik ben op zoek naar nieuwe kussens en zie nu de kussens die ik zoek op Marktplaats, echter die hebben een tab en dat heeft de mijne niet. Mijn zadel is nooit door een zadelpasser gecheckt ivm dat we zo ver van de wereld zitten hier en de enige WoW fitter in Johannesburg zit.
Nu vraag ik me af, hoe giga anders gaat een zadel zitten door die tab? Is het een grote kans dat ze echt niet gaan passen? Zal ik de gok wagen of is de kans echt klein dat het gaat passen?

Mijn luchtkussens lekken, daarom heb ik nieuwe kussens nodig. Als die tab echt niet werkt, kan ik dan gewoon de kussens uit de ene halen en in de andere stoppen?

Thanks voor het meedenken alvast!

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:47

Enige dat ik weet is dat je bij fitter nieuwe airbags in je kussens kunt laten zetten, dat heb ik ook al 2x gedaan.
Volgens mij zijn kussens met tab voor ong alle paarden wel geschikt, kussens zonder alleen voor paarden met smalle hoge schoft.